Re: [Friesland-genealogy] Re: Foutje Tjeerd van der Iest ( Grietje Koster)

  • Karel van der Wal
    Message 1 of 19 , Dec 30, 2004
      Karin en Bart: nog wat aanvullingen
      Tjeerd van der iest, geboren in Kortehemmen
      Jantje Schurer, geb. Kollum, overl. Garijp
      Folle lok en seine yn 2005
      Karel

      Message 2 of 19 , Dec 30, 2004
        Beste Bart en Karel

        Bart, het klopt die huwelijksdatum, alleen hij stond niet goed in
        aldfaer. Vraagje: waarom zo geintereseerd in deze familie. Welke
        familie's zoek jij
        Karel, bedankt voor de gegevens maar deze waren reeds bekend.

        Goede jaarwisseling

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Karel van der Wal

        )

        > Karin .
        >
        > kleine aanvulling:
        > Ottes Jelsma, 41 jaar oud<<<
        >
        > Trouwde 11-01-1917

      • Bart de Vries
        Message 3 of 19 , Dec 31, 2004
          Karel.

          Met dank voor het vele speurwerk.

          Het allerbeste voor 2005 gewenst !
          Gr.
          Bart de Vries
          *De Liemers* calling
            Heeft met Jelsma en Knobbe / Jonker te maken.

            Gr.
            Bart de Vries
            *De Liemers* calling
            Message 5 of 19 , Dec 31, 2004
              Hallo Bart en anderen,

              Op de gegevens m.b.t. Schurer / van der Iest / Koster heb ik nog een
              (flink) aantal aanvullingen:

              *** Kinderen Johannes Schurer + Angenieta Sanders Henstra, ook nog:

              * Grietje Schurer
              - geb 18-08-1865 te Eestrum, Tietjerksteradeel

              1e huwelijk Grietje dd 02-10-1892 met:
              * Pier Johannes Bezema
              - geb 23-12-1864 te Groningen, ovl voor 17-08-1916
              - ouders: Gerard Bezema and Henderika Schurer
              - beroep: scheepsjager

              Kind Grietje en Pier:
              * Henderika Bezema, geb plm 1895 te Groningen

              2e huwelijk Grietje dd 17-08-1916 te Groningen met:
              * Lambert Rodermond, geboren plm 1862 te Anloo
              - ouders: Jan Rodermond en Jantje Poortman
              - weduwnaar van Grietje Boerema bij huwelijk met Grietje Schurer
              - geen kinderen

              *** Henderika Schurer
              - geboren op 22-05-1881 in Oostrum, Oostdongeradeel
              - 1e huwelijk Jan Wouters, geb plm 1883 te Drachten
              - 5 kinderen uit dit huwelijk, meer informatie:
              @ http://gw.geneanet.org/tantetina
              - 2e huwelijk mogelijk Jan Kriek ??

              *** Agnieta van der Iest
              - geb 14-11-1897 te Garijp, Tietjerksteradeel)
              *** Arend van der Iest
              - geb 07-09-1899 te Garijp, Tietjerksteradeel
              *** Pier Schurer, geboren op 11-05-1879 in Westergeest, Kollumerland
              - ovl 30-07-1885 te Oostrum, Oostdongeradeel
              *** Tjeerd Arends van der Iest
              - geboren in Kortehemmen, Smallingerland
              *** Sander Schurer b. 25-05-1867 Eestrum d. 17-10-1950 Den Haag
              - van hem heb ik nog 3 generaties nakomelingen, wie dat wil weten,
              kan hier kijken:
              @ http://gw.geneanet.org/tantetina
              *** Elisabeth Schurer
              - van haar heb ik een huwelijk (Kornelis de Vries, geb plm 1865 te
              Drachten) en 9 kinderen, zie tevens:
              @ http://gw.geneanet.org/tantetina
              *** Albert Schurer + Grietje Koster
              - 6 kinderen, waarvan een met "aanhang", meer informatie:
              @ http://gw.geneanet.org/tantetina

              En dan ook nog een aantal vragen:

              - Trouwdata / datum scheiding Tjeerd + Jantje en Tjeerd + Grietje en
              Tjeerd + Grietje ?
              - En is dit inderdaad dezelfde als die met Albert Schurer was
              getrouwd ?
              - En had Tjeerd met een van hun ook kinderen ?

              Met vriendelijke groeten,

              Pieta E.A. Davids / Schurer
              - http://gw.geneanet.org/tantetina
              - davids_pea@...
            • k_iest
              Message 6 of 19 , Dec 31, 2004
                En dan ook nog een aantal vragen:

                Trouwdata / datum scheiding Tjeerd + Jantje en Tjeerd + Grietje en
                Tjeerd + Grietje ?

                Huwelijksakte Tietjerksteradeel, 1897
                Man: Tjeerd van der Iest
                Vrouw: Jantje Schurer
                Datum: 22 mei 1897 Akte nr. 55

                Huwelijksakte Tietjerksteradeel, 1915
                Man: Tjeerd van der Iest
                Vrouw: Grietje Koster
                Datum: 2 december 1915 Akte nr. 101
                N.B. Huwelijk ontbonden bij vonnis van de
                arrondissementsrechtbank
                te Leeuwarden d.d. 11 mei 1916

                Echtscheidingsakte Tietjerksteradeel, 1916
                Man: Tjeerd van der Iest
                Vrouw: Grietje Koster
                Datum: 21 september 1916 Akte nr. 103

                Huwelijksakte Smallingerland, 1898
                Man: Albert Johannes Schurer, oud 30 jaar, geboren: Eestrum
                Ouders: Johannes Piers Schurer en Antje Sanders Henstra
                Vrouw: Grietje Koster, oud 25 jaar, geboren: Nijega Sm.
                Ouders: Taeke Koster en Saakje de Vries
                Datum: 24 december 1898 Akte nr. 78

                En is dit inderdaad dezelfde als die met Albert Schurer was
                getrouwd ?

                Ja Jantje schurer en Albert Schurer zijn allebei overleden in 1912
                en toen zijn zwager (tjeerd) en schoonzus (grietje) getrouwd en
                gescheiden

                En had Tjeerd met een van hun ook kinderen ?

                Kinderen van Tjeerd Arends en Jantje:
                1 Agnieta van der Iest, geboren op 14-11-1897 in Tietjerksteradeel.
                Agnieta trouwde, 20 jaar oud, op 25-04-1918 in Opsterland met Willem
                Slooten.
                2 Arend Tjeerds van der Iest, geboren op 07-09-1899 in
                Tietjerksteradeel.

                Met vriendelijke groeten,

                Karin van der Veen- van der Iest