Kwartierstaten RK families

  • Marianne Hoogma
    Message 1 of 1 , Oct 8, 2000
      Beste mensen,

      Roomskatholieken maken en maakten maar een klein deel uit van de Friese
      bevolking. Uit de cijfers van de Volkstelling van 1796 blijkt dat er toen
      iets meer dan 15.000 katholieken woonden in Friesland, dat is 9,7 procent
      van de bevolking. Je vindt ze dan ook maar in bepaalde clusters bijeen in
      een beperkt aantal plaatsen. Veel van die families zijn ook onderling weer
      verwant via huwelijken met achter-achterneven etc. Vanuit Duitsland
      (veenarbeiders, hooiers, middenstanders) en Vlaanderen (rondreizende
      kooplieden) kwam er vers bloed in die families. Ik heb inmiddels vele van
      die RK Friese families die op de een of andere manier weer verband hielden
      met mijn voorouders en hun naamgenoten in kaart gebracht.
      Ik doe momenteel een algemene literatuurstudie over RK Friesland (vooral
      voor 1796). Mocht een van jullie nog leuke suggesties hebben over vooral
      plaatsgebonden studies over dit onderwerp, (ook na 1796), dan houd ik me
      aanbevolen.

      Hieronder volgt de beknopte kwartierstaat van mijn Friese overgrootvader.
      Ik heb veel meer gegevens over deze en ook andere Hoogma en Hogema takken
      (ook van nakomelingen van deze takken in vrouwelijke lijn).

      Met vriendelijke groet,

      Marianne Hoogma <hoogma@...>

      1. Stefanus Johannes HOOGMA, 1858 Terband - 1926 Steenwijk
      2. Johannes Stevens HOOGMA, 1829 Sneek - 1889 Steenwijk
      3. Wilmina Beerends HAVERTEEPEN, 1827 Terband - 1868 Heerenveen
      4. Steven Willems HOOGMA, 1786 Roordahuizum - 1858 Sneek
      5. Berber Pieters van GEIZEN, 1793 Wytgaard - 1838 Sneek
      6. Beerend Hendrik HAVERTEEPEN, ca 1787 Mersen (Dld) - 1839 Terband
      7. Hinke Alts JOUSTRA, 1791 Joure - 1859 Terband
      8. Willem Stevens, ca 1758 - 1802 Irnsum
      9. Aafke Allerts, ca 1758 - 1792 Roordahuizum
      10. Pytter Jilles van GEYSEN, ca 1758 Rinsumageest - 1829 Wirdum
      11. Trijntje Harmens STEENEVELD, ca 1760 Wytgaard - 1833 Wytgaard
      12. Geert HAVERTEEPEN, ? - 1805 Voltlage (Dld)
      13. Anna Adelheid MULLER, ? - 1801 Voltlage (Dld)
      14. Albertus (Alt) Jochems JOUSTRA, 1746 Joure - 1825 Joure
      15. Grietje Willems DEUZE, ca 1754 - 1820 Joure
      16. Nog in onderzoek
      17. Nog in onderzoek
      18. Allert Dinglums HOGEMA, 1729 Bozum - ?
      19. Jeltje Ritzerds, ca 1735 - ?
      20. Gaele Pietersz ? - ?
      21. Klaaske Pieters ? - ?
      22. Hermanus Gerrits STEENEVELD ? - ?