Fw: Leenprotocollen

  • Auke Eelkema
    Message 1 of 2 , Oct 3, 2000
      ----- Original Message -----
      From: Auke Eelkema
      To: Tjeabele
      Sent: Wednesday, October 04, 2000 1:27 AM
      Subject: Re: Leenprotocollen

      Hallo Tjeabele,

      leenprotocollen zijn leenregisters waarin over een periode van meer dan 4 eeuwen de beleningen(overgangen van bezit) opgetekend staan van ongeveer 2500 boerderijen, landerijen en tiend- en visrechten in Overijssel, Drenthe, Gelderland en het graafschap Bentheim.Ze bevatten ongeveer 25000 namen van personen, plaatsen, erven en percelen.
      Omdat ik op zoek ben naar de herkomst de naam Helmich in combinatie met van Putten heb ik hier veel doorgelezen. Beide namen komen nl veel voor in Gelderland en Overijssel. Het is erg interessant om te lezen omdat je er ook veel stukjes lokale geschiedenis in tegen komt en de namen van belangrijke grootgrondbezitters van vroeger. Zo kom ik hier in de 14e eeuw al overdrachten van land tegen waarin de naam Helmich en de naam van Putten voorkomen, alleen heb ik nog niet gevonden waar
      ze aan elkaar worden gekoppeld.
      De protocollen uit Overijssel zijn ws ook interessant voor mensen die in Friesland zoeken, want de grootgrondbezitters in Noord-Overijssel bezaten oa ook land tot aan Oosterwolde toe, dus zo schuiven namen ook snel in noordelijke richting (Helmich/Helmus?).
      Deze leenprotocollen zijn te vinden door bij www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html bij de desbetreffende provincie internet aan te klikken.

      Alie.

      Message 2 of 2 , Oct 4, 2000
        Hallo Alie,
        Ja ik heb jouw email van 19 april in mijn dossier waarin je reeds naar deze
        bronnen
        verwijst. Ik zou er van mijn kant nog de volgende vraag aan willen
        toevoegen:
        Dat ik de achternaam/familienaam Helmus draag komt voor mij als verst
        ontdekte
        bron bij Siouck (hoe ook geschreven) Helmichs vandaan.
        Zij moet rond 1640 geboren zijn. Waar? en huwt te Opsterland op 26 mei 1664
        (zie
        proclamatieboeken id.) met Binne Ates, van Lippenhuizen. Zij krijgen (o.a.)
        een kind
        Helmig (520) geb. r. 1675.
        Bij dit echtpaar loop ik dan tegen een muur en wanneer jij of iemand anders
        vooral
        op Siouck Helmichs zou kunnen “aanhaken” zou ik een hele fijne dag hebben!
        Groetnis,

        Liekele (Lieko) Helmus & Rinske Helmus-Deutekom
        Siriusstraat 52, NL-1223 AP Hilversum, the Netherlands
        31(0)35 6858 675 (+voicemail) fax 31(0)20 8848 931(fax2pc)
        gsm 06 28184122 (dutchtone) NetMeeting (+Webcam)
        lhelmus@...

        of: http://go.to/frgen .