Re: [Friesland-genealogy] procurator-postulant

  • AJA DE VRIES
    Message 1 of 6 , Oct 3, 2000
      Anna,

      hier het antwoord wat eerder gegeven is in deze groep.
      From the RA website/beroepen:

      Een Procureur fiscaal is een aanklager.
      Een Procureur postulant is een advocaat aan de Nedergerechten. (a lawyer at
      the lower courts!?)
      Terug <javascript:history.back()>

      Vriendelijke groet,
      Andries
      ajadevries@...

      Message 2 of 6 , Oct 3, 2000
        Hallo Anna, een procurator-postulant kun je in onze tijd vegelijken met de
        titel van Kandidaat-notaris.
        Procurator-postulant zal dan ongetwijfeld staan voor
        kandidaat-bewindvoerder/administrateur.
        De functie van procurator bestaat nu nog terug in de oude kloosterorden, het
        is dan de functie van econoom.
        Laat me even weten of je dit bij de persoon kunt plaatsen?
        Groetend, Wim Willard vanuit Nieuw Weerdinge.

        Message 3 of 6 , Oct 3, 2000
          Hallo Anna en Wim,

          'n Postulante bestaat ook nu nog bij kloosterordes.
          Dat is volgens mij iemand die 'n soort proefperiode door moet; je ziet dat
          dan ook aan de kledij.
          Na die periode volgt 'n definitief besluit tot wel of niet intreden cq
          betrokkene krijgt wel of geen toestemming
          om in te treden bij de betreffende 'Orde'.
          'n Postulante is dus (nog) geen 'echte non'!

          Gerard Yntema.
        • Anna van Gelderen
          Message 4 of 6 , Oct 4, 2000
            Iedereen bedankt voor de bijdragen! Het is me duidelijk dat een procureur postulant in ieder geval iets juridisch doet. Ik houd het er maar erop dat hij ongeveer net zoiets was als een Britse sollicitor tegenwoordig: een kruising tussen een notaris en een advocaat-voor de-"lagere"-gerechten, alleen dan hoogstwaarschijnlijk zonder echte rechtenstudie. Notarissen hoeven tenslotte ook pas sinds de jaren vijftig van de 20ste eeuw jurist te zijn. Weet iemand trouwens heel toevallig een goede uiteenzetting van het Friese rechtssysteem tussen pakweg 1500 en 1800? Ik weet alleen dat alles voor de Franse tijd geheel anders was dan nu en dat Friesland zijn eigen rechtssysteem had, gebaseerd op oud germaans gewoonterecht, maar daar houdt mijn kennis helaas op.
            Vriendelijke groet,
            Anna van Gelderen
[...]

            of: http://go.to/frgen .

          • Hans Zijlstra
            Message 5 of 6 , Oct 5, 2000
              Geschiedenis van de rechtspraak in Friesland:

              http://www.rechtspraak.nl/rechtbank/leeuwarden/historie.htm

              Yahoo! Photos - 35mm Quality Prints, Now Get 15 Free!
              http://photos.yahoo.com/