procurator-postulant

  • Anna van Gelderen
    Message 1 of 6 , Oct 3, 2000
      Hallo iedereen,
      Kan iemand mij vertellen wat een procurator-postulant (rond 1600) is? Ik kan me er weinig bij voorstellen.
      Anna van Gelderen

    • AJA DE VRIES
      Message 2 of 6 , Oct 3, 2000
        Anna,

        hier het antwoord wat eerder gegeven is in deze groep.
        From the RA website/beroepen:

        Een Procureur fiscaal is een aanklager.
        Een Procureur postulant is een advocaat aan de Nedergerechten. (a lawyer at
        the lower courts!?)
        Terug <javascript:history.back()>

        Vriendelijke groet,
        Andries
        ajadevries@...

        Message 3 of 6 , Oct 3, 2000
          Hallo Anna, een procurator-postulant kun je in onze tijd vegelijken met de
          titel van Kandidaat-notaris.
          Procurator-postulant zal dan ongetwijfeld staan voor
          kandidaat-bewindvoerder/administrateur.
          De functie van procurator bestaat nu nog terug in de oude kloosterorden, het
          is dan de functie van econoom.
          Laat me even weten of je dit bij de persoon kunt plaatsen?
          Groetend, Wim Willard vanuit Nieuw Weerdinge.

          Message 4 of 6 , Oct 3, 2000
            Hallo Anna en Wim,

            'n Postulante bestaat ook nu nog bij kloosterordes.
            Dat is volgens mij iemand die 'n soort proefperiode door moet; je ziet dat
            dan ook aan de kledij.
            Na die periode volgt 'n definitief besluit tot wel of niet intreden cq
            betrokkene krijgt wel of geen toestemming
            om in te treden bij de betreffende 'Orde'.
            'n Postulante is dus (nog) geen 'echte non'!

            Gerard Yntema.
          • Anna van Gelderen
            Message 5 of 6 , Oct 4, 2000
              Iedereen bedankt voor de bijdragen! Het is me duidelijk dat een procureur postulant in ieder geval iets juridisch doet. Ik houd het er maar erop dat hij ongeveer net zoiets was als een Britse sollicitor tegenwoordig: een kruising tussen een notaris en een advocaat-voor de-"lagere"-gerechten, alleen dan hoogstwaarschijnlijk zonder echte rechtenstudie. Notarissen hoeven tenslotte ook pas sinds de jaren vijftig van de 20ste eeuw jurist te zijn. Weet iemand trouwens heel toevallig een goede uiteenzetting van het Friese rechtssysteem tussen pakweg 1500 en 1800? Ik weet alleen dat alles voor de Franse tijd geheel anders was dan nu en dat Friesland zijn eigen rechtssysteem had, gebaseerd op oud germaans gewoonterecht, maar daar houdt mijn kennis helaas op.
              Vriendelijke groet,
              Anna van Gelderen
[...]

              of: http://go.to/frgen .

            • Hans Zijlstra
              Message 6 of 6 , Oct 5, 2000
                Geschiedenis van de rechtspraak in Friesland:

                http://www.rechtspraak.nl/rechtbank/leeuwarden/historie.htm

                Yahoo! Photos - 35mm Quality Prints, Now Get 15 Free!
                http://photos.yahoo.com/