Re: [Friesland-genealogy] Hessel Alts Schaaf

    Message 1 of 4 , Dec 2, 2004
      Walraven,

      In de DTB komt maar één huwelijk van een Alt Hessels voor en dat is het huwelijk van Alt Hessels met Uilkje Johannes van Rhee in 1787.
      Het lijkt me daarnaast óók een tikkeltje verdacht dat zowel Hessel Alts' moeder als zijn eerste echtgenote Antje Dirks heten.

      Klopt het overigens dat vader Alt Hessels in 1812 de naam Koopman aannam, terwijl Hessel naderhand de naam Schaaf ging gebruiken?
      Koopman, Alt Hessels, De Knype
      k. Hessel 16, Beetsterzwaag, Aaltje 30, Heerenveen, Harmke 26, Sneek
      Mairie Knijpe, fol. 147

      Als deze Alt Hessels de vader van 'jullie' Hessel Alts Schaaf is, is het misschien verstandig eens naar zijn overlijdensakte te kijken. Mogelijk dat zijn echtgenote daarin genoemd wordt?:
      Overlijdensakte Schoterland (mairie Knijpe), 1813
      Aangiftedatum 30 juni 1813, blad nr. 4
      Alt Hessels Koopman, overleden 30 juni 1813, oud 72 jaar, weduwnaar

      Dan vond ik nog de volgende overlijdensakte van de in 1811 genoemde Harmke:
      Overlijdensakte Sneek, 1826
      Aangiftedatum 1 november 1826, blad nr. 201 (suppl. nr. 3-33)
      Harmke Alts, overleden 31 oktober 1826, oud 50 jaar, gehuwd dochter van Alt Hessels en Gerbrigje Ynzes

      Hm, andere moeder, maar er is inderdaad een véél eerder huwelijk van Ate (Ale/Alt, valt niet mee dat oude handschrift!):
      Trouwregister Hervormde gemeente Goïngarijp-Broek; DTB nr. 211, 1716 - 1811
      Vermelding: Attestatie afgegeven 13 augustus 1769, Goïngarijp -Broek
      Man: Ale Hessels, Haskerhorne - Vrouw: Gerbrig Ynses, Broek
      NB: attestatie naar Haskerhorne

      Het zou natuurlijk een eerste huwelijk geweest kunnen zijn.

      Dan hieronder nog een ovezicht met de geboorte- en overlijdensdata van de kinderen van Hessel Alts Schaaf:
      Geboorteakte Haskerland, 1823; Aangiftedatum 5 oktober 1823, blad nr. 69
      Joukje Schaaf, geboren 3 oktober 1823, dochter van Hessel Alts Schaaf en Antje Dirks Letterla

      Geboorteakte Haskerland, 1831; Aangiftedatum 23 februari 1831, blad nr. 17
      Alt Hessels Schaaf, geboren 22 februari 1831
      Overlijdensakte Utingeradeel, 1831; Aangiftedatum 30 mei 1831, blad nr. 5
      Alt Hessels Schaaf, overleden 27 mei 1831, oud 14 weken

      Geboorteakte Utingeradeel, 1832, Aangiftedatum 16 oktober 1832, blad nr. 35
      Uilkjen Hessels Schaaf, geboren 15 oktober 1832
      Overlijdensakte Haskerland, 1871; Aangiftedatum 21 oktober 1871, akte nr. 118
      Uilkjen Hessles Schaaf, overleden 19 oktober 1871, oud 39 jaar, gehuwd
      Uilkje kreeg niet alleen tijdens, ook vóór haar huwelijk een levenloos kind.

      Geboorteakte Haskerland, 1835; Aangiftedatum 3 mei 1835, blad nr. 28
      Martje Hessels Schaaf, geboren 2 mei 1835
      Overlijdensakte Leeuwarden, 1909; Aangiftedatum 6 februari 1909, akte nr. 63
      Martje Hessels Schaaf, overleden 5 februari 1909, oud 73 jaar, weduwe

      Geboorteakte Haskerland, 1838; Aangiftedatum 22 april 1838, blad nr. 29
      Alt Hessels Schaaf, geboren 20 april 1838
      Geen overlijdensakte gevonden in Tresoar.

      Geboorteakte Haskerland, 1840; Aangiftedatum 1 november 1840, blad nr. 63
      Janna Hessels Schaaf, geboren 30 oktober 1840
      Overlijdensakte AEngwirden, 1898; Aangiftedatum 6 juni 1898, akte nr. 29
      Janna Hessels Schaaf, overleden 5 juni 1898, oud 57 jaar, gehuwd

      Geboorteakte Haskerland, 1844; Aangiftedatum 23 februari 1844, blad nr. 8
      Akke Hessels Schaaf, geboren 21 februari 1844
      Overlijdensakte Haskerland, 1844; Aangiftedatum 5 maart 1844, blad nr. 4
      Akke Hessels Schaaf, overleden 3 maart 1844, oud 11 dagen

      Geboorteakte Haskerland, 1845; Aangiftedatum 25 maart 1845, blad nr. 27
      Auke Hessels Schaaf, geboren 24 maart 1845
      Overlijdensakte Haskerland, 1906; Aangiftedatum 7 november 1906, akte nr. 103
      Auke Hessels Schaaf, overleden 7 november 1906, oud 61 jaar, gehuwd

      Geboorteakte Haskerland, 1850; Aangiftedatum 5 februari 1850, blad nr. 12
      Egbert Hessels Schaaf, geboren 3 februari 1850
      Overlijdensakte Heerenveen, 1935; Aangiftedatum 9 mei 1935, akte nr. 98
      Egbert Hessels Schaaf, overleden 8 mei 1935, oud 85 jaar, gehuwd

      Als Uilkje Johannes al overleden was toen de eerste dochter van Hessel Alts Schaaf en Lutske Jans Gorter geboren werd, is het niet onaannemelijk dat zij in de vernoeming 'voorrang' kreeg boven de nog levende moeder van Lutske.

      Alle gegevens gevonden op www.tresoar.nl

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 4 , Dec 3, 2004
        Bedankt voor je eigen onderzoekje. (Natuurlijk ook omdat het in lijn
        is met mijn eigen resultaten).
        Wat de naamaanneming betreft: ik heb het ook gezien, en heb het bij
        voorlopig gebrek aan bewijs uit mijn gegevens weggelaten, met de
        gedachte dat er nog ruimte was voor twee Alten. De naam Schaaf staat
        immers vast.
        Voor de volledigheid: ik heb van Uilkjen Johannes van Rhee nog een
        eerder huwelijk. Workum, 28 dec 1783, met Auke Feddes Bos.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"

      • Karel van der Wal
        Message 3 of 4 , Dec 3, 2004
          Nynke en Walraven,

          Als je kijkt naar de leeftijden van Aaltje en Harmke, dan kun je bijna niet
          anders dan concluderen dat Alt eerder is gehuwd (geweest), immers van beide
          liggen de * data voor het huwelijk,dus een kijkje in de doopboeken kan
          misschien ook nog wat meer namen van kinderen brengen. mvrgr. Karel

          We zijn het niet eens, en misschien dat een onafhankelijk oog hier
          eens naar wil kijken:

          <knip>

          com/group/Friesland-genealogy

          Yahoo! Groups Sponsor

          To visit your group on the web, go to:

        • Dolf en Els Dijkink
          Message 4 of 4 , Dec 3, 2004
            hallo,

            Ik moet toegeven dat er ergens bij mij iets niet klopt, het lijkt mij
            aannemleijker dat Walraven gelijk heeft.