Lieuwe Lieuwes (Schoterland, Heerenveen)

  • Sipke Paulides
    Message 1 of 7 , Dec 1, 2004
      Beste lijstgenoten,

      Van een ver familielid heb ik onderstaande gegevens gekregen,
      gebaseerd op archiefgegevens.
      Het steeds weer overgaan van de naam Lieuwe Lieuwes vind ik wel erg
      opvallend, en laat me twijfelen.

      1-Lieuwe Lieuwes x ?
      2-Lieuwe Lieuwes (*r1585) x Grietje Aalts (ook Ales en Alles)
      k: Riemke, Lieuwe, Jan
      3-Lieuwe Lieuwes (*r1610) x ?
      4-Lieuwe Lieuwes (*15-5-1643) x Grietje Lammerts (ook Gieltje)
      k: Lammert Lieuws, Lieuwe Lieuwes
      5-Lammert Lieuwes (*2-7-1682)
      x1 Jetske Aates
      k: Lieuwe, Aate Lammerts
      x2 Sara Tongers
      k: Cornelis, Dirk, Dirk, Kornelis
      x3 Jetske Johannes
      k: Johannes, Paulus, Anke, Willem, Anke

      Is er iemand die deze personen ook in zijn/haar gegevens heeft of
      mijn gegevens kan corrigeren ?
      Ik ben ook geinteresseerd in meer gegevens over Jetske Johannes,
      geboren te Oosterzee circa 1690.

      Hieronder volgen uitgebreide gegevens.

      Groeten,
      Sipke Paulides
      Årdalstangen, Noorwegen

      --------------

      Generatie I
      I Lieuwe N.N..
      Van hem en een onbekende vrouw is een kind bekend:
      1 Lieuwe Lieuwes, zie II.

      Generatie II
      II Lieuwe Lieuwes, zoon van Lieuwe N.N., is geboren rond 1585, is
      gedoopt te gemeente Schoterland, is overleden op zaterdag 12
      september 1648, slachter.
      Hij was slachter op de Dracht te Heerenveen, geboren circa 1585,
      gedoopt (Hervormd) te Schoterland (Heerenveen), overleden op 12-09-
      1648 te Schoterland. Hij wordt dan beluid. Mogelijk kwam hij uit
      Harlingen, omdat mogelijk ook Grietje Ales daarvandaan komt.

      Gehuwd met Grietje Aalts (ook Ales en Alles), geboren circa 1585,
      overleden op 22-04-1662 te Schoterland (Heerenveen).
      Van hen zijn drie kinderen bekend:
      1 Riemke?? Lieuwes zijn dr?.
      2 Lieuwe Lieuwes, zie III.
      3 Jan Lieuwes ook genaamd Jan de Slachter is geboren rond 1615, is
      overleden op woensdag 14 juli 1666 te gemeente Schoterland,
      slachter. Kind: Lieuwe Lieuwes, gedoopt (Hervormd) op 30-01-1648 te
      Schoterland (Heerenveen).

      Generatie III
      III Lieuwe Lieuwes ook genaamd Lieuue Lieuues, zoon van Lieuwe
      Lieuwes en Grietje Aalts, is geboren rond 1610, is overleden op
      zaterdag 12 september 1648 te gemeente Schoterland (Frl), slachter.
      Hij was vermeld als lidmaat van de Hervormde kerk te Schoterland
      Zijn vrouw is niet bekend. 1 kind bekend:
      1 Lieuwe Lieuwes, zie IV.

      Generatie IV
      IV Lieuwe Lieuwes, zoon van Lieuwe Lieuwes en N.N., is gedoopt op
      vrijdag 15 mei 1643 te gemeente Schoterland, meester timmerman.
      Hij was gehuwd met Grietje Lammerts ook genaamd Gieltje.
      Van hen zijn drie kinderen bekend:
      1 Lammert Lieuwes is geboren te Heerenveen (Frl), is gedoopt op
      donderdag 2 juli 1682 te gemeente Schoterland (Frl), zie V.
      2 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op donderdag 26 april 1685 te gemeente
      Schoterland (Frl), is overleden 1685 of 1686.
      3 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op dinsdag 23 april 1686 te gemeente
      Schoterland (Frl), meester timmerman.
      Hij woonde op de Herenwal (1732 en 1737). Gehuwd voor de kerk op 26-
      jarige leeftijd op 26-06-1712 te Heerenveen (Hervormd) met Hendrikje
      Hendrix, geboren te Heerenveen.

      Generatie V
      In deze generatie is 1 gezin bekend.
      V Lammert Lieuwes ook genaamd Lambert Lieuwes, zoon van Lieuwe
      Lieuwes en Grietje Lammerts, is geboren te Heerenveen, is gedoopt op
      donderdag 2 juli 1682 te gemeente Schoterland, is overleden na 1749
      mogelijk te Nijehaske, timmerman.

      Gehuwd voor de kerk (1) op 24-jarige leeftijd op zondag 1 augustus
      1706 te Heerenveen op 24-jarige leeftijd (1) met Jetske Aates.
      Jetske is geboren te Sneek, circa 1685 te Sneek, overleden 1706-1708
      te Heerenveen.
      Uit het eerste huwelijk:
      1. Lieuwe Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 09-12-1705 te Schoterland
      (Heerenveen).
      2. Aate Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 09-10-1707 te Schoterland
      (Heerenveen).

      Gehuwd voor de kerk (2) op 25-jarige leeftijd met Sara Fongers ook
      genaamd Sara Tongers. Sara is geboren te Heerenveen, gedoopt
      (Hervormd) op 08-02-1685 te Schoterland (Heerenveen), overleden verm
      1715 te Heerenveen. Dochter van Fonger Sjoerds en Sytske Cornelis.
      Uit het tweede huwelijk:
      3. Cornelis Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 16-05-1709 te
      Schoterland (Heerenveen), overleden op 16-05-1709 te Schoterland
      (Heerenveen).
      4. Dirk Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 03-08-1710 te Schoterland
      (Heerenveen), overleden op 03-08-1710 te Schoterland (Heerenveen).
      5. Sjoerd Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 19-03-1713 te Schoterland
      (Heerenveen).
      6. Dirk Lammerts
      7. Kornelis Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 11-08-1715 te
      Schoterland (Heerenveen), overleden op 11-08-1715 te Schoterland
      (Heerenveen).

      Ondertrouwd (3) op 26-03-1716 te Heerenveen, gehuwd op 33-jarige
      leeftijd op zondag 10 mei 1716 te Heerenveen op 33-jarige leeftijd
      (3) met Jetske Johannes. Jetske is geboren te Oosterzee circa 1690
      te Oosterzee. Uit het derde huwelijk:
      8. Johannes Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 20-02-1718 te
      Schoterland (Heerenveen) Fr, overleden na 1749. Vermoedelijk is dit
      Jan Lammerts die in St Johannesga wordt vermeld. Jan Lammerts is
      vrijgezel, 1 volwassene met 1 kind Aanslag 7-17-0 Bron Schoterland
      fol 21v.
      9. Paulus Lammerts (nazaten bekend, o.a. fam. Paulides).
      10. Anke Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 25-07-1723 te Schoterland
      (Heerenveen), overleden 1723-1728 te Schoterland (Heerenveen).
      11. Willem Lammerts. Uurmakersknecht wonende te Nijehaske (1749),
      gedoopt (Hervormd) op 16-09-1725 te Schoterland (Heerenveen),
      overleden na 1749. Hij wordt opgenomen in de Quotisatiekohieren uit
      1749 als uirwerkmakersknecgt en armelijk. De huishouding bestaat uit
      2 volwassenen en 1 kind, aanslag 12-0-0.
      12. Anke Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 03-10-1728 te Schoterland
      (Heerenveen), overleden op 03-10-1728 te Schoterland (Heerenveen).

      ------------------
    • Hinke Woudt
      Message 2 of 7 , Dec 1, 2004
        Hallo Sipke,

        Ben benieuwd of er meer reacties komen, ik heb Willem Lammerts in mijn
        kwartierstaat maar heb daar, behalve zijn ouders, geen voorouders van,
        ben hier ook nog niet uitgebreid mee bezig geweest.
        Hierbij in ieder geval 'mijn' stukje.

        Groet, Hinke.

        1 Willem Lammerts de Jong, gedoopt op 16-09-1725 in Heerenveen,
        uurwerkmakersknecht
        Hij trouwde met Jebbigje (Gep) Cornelis.

        2 Lammert Lieuwes, geboren omstreeks 1688.
        Hij trouwde op 10-05-1716 in Heerenveen met:
        3 Jetske Johannes, geboren omstreeks 1690.

        Kinderen van Lammert en Jetske:
        I. Johannes, geboren omstreeks 1718, uurwerkmakersknecht, overleden in
        05-1759 in Nijehaske.
        Hij trouwde op 18-02-1742 in Nijehaske met Fenne Piers, geboren
        omstreeks 1720.
        II. Paulus, geboren op 23-02-1720 in Heerenveen, gedoopt op 10-03-1720
        in Heerenveen.
        III. Anke, gedoopt op 25-07-1723 in Heerenveen.
        IV. Willem Lammerts (Zie 1)
        V. Anke, gedoopt op 03-10-1728 in Heerenveen.

        6 Johannis Sipkes, geboren omstreeks 1648.
        Hij trouwde op 21-07-1672 in Joure met:
        7 Aukje Aukes, geboren omstreeks 1648.
        Belijdenis yn 1673 te Joure

        Kinderen van Johannis en Aukje:
        I. Doedtje, geboren omstreeks 1674.
        Zij trouwde op 14-01-1694 in Joure met Sybe Jelgers, geboren omstreeks 1670.
        Sjoch ek G.J. 1992 side 55 en fierder
        II. Nanne, gedoopt op 08-11-1676 in Joure.
        G.J. 1992 side 62 en DTB 365c dopen Haskerlân, hjir gjin mear bern yn.
        III. Jetske (Zie 3)

        Sipke Paulides schreef:

> [...]
        > 12. Anke Lammerts, gedoopt (Hervormd) op 03-10-1728 te Schoterland
        > (Heerenveen), overleden op 03-10-1728 te Schoterland (Heerenveen).

      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 7 , Dec 1, 2004
          Sipke;
          is er iets wat ik voor jouw kan
          zoeken, morgen in ús archief,?
          groetsjes Appy.
          is er al sneeuw bij jouw??

          Message 4 of 7 , Dec 2, 2004
            Hallo Hinke,

            Ik heb nog wel wat aanvullende details.
            Ik zal ze verzamen in binnenkort mailen, samen met evt. nieuwe
            gegevens.
            Het verre familielid die me zijn gegevens stuurde gaf zelf aan dat
            het niet 100% zeker is dat alles klopt, dus hou maar een slag om de
            arm.

            Groeten,
            Sipke

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke Woudt

            <knip>
          • Sipke Paulides
            Message 5 of 7 , Dec 2, 2004
              Hallo Appy,

              Foarige wike 15cm snie, mar no wer waarm wetter...

              Als je gelegenheid hebt mag je wel nakijken of Lieuwe Lieuwes met
              doopdatum 15 mei 1643 echt een zoon is van Lieuwe Lieuwes.
              Ik heb helaas geen andere vermeldingen van hem of zijn vrouw Grietje
              Lammerts.

              Sjoch mar ris Appy, ik ben overal blij mee.
              En verder maar succes vanavond voor SC H'veen.

              Groeten,
              Sipke

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries
              \(hotmail\)" <appydevries@h...> wrote:
> [...]

              III Lieuwe Lieuwes ook genaamd Lieuue Lieuues, zoon van Lieuwe
              Lieuwes en Grietje Aalts, is geboren rond 1610, is overleden op
              12 september 1648-Schoterland, slachter.
              Hij was vermeld als lidmaat van de Hervormde kerk te Schoterland
              Zijn vrouw is niet bekend.
              1 kind bekend: Lieuwe Lieuwes, zie IV.

              Generatie IV
              Lieuwe Lieuwes, zoon van Lieuwe Lieuwes en N.N., is gedoopt op 15
              mei 1643 te gemeente Schoterland, meester timmerman.
              Hij was gehuwd met Grietje Lammerts ook genaamd Gieltje.
              Van hen zijn drie kinderen bekend:
              1 Lammert Lieuwes is geboren te Heerenveen, is gedoopt op
              2 juli 1682-Schoterland.
              2 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 26 april 1685-Schoterland.
              3 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 23 april 1686-Schoterland, meester
              timmerman.

              <knip>
            • Appy de Vries (hotmail)
              Message 6 of 7 , Dec 2, 2004
                Sipke;
                overal blij mee!!!
                in ieder geval ; ''Hervormd doopboek H.veen''
                Jan Lieuwe Lieuwes[vader]
                nn [moeder]
                zoon Lieuwe Jan Jans 30-01-1648

                dan heb ik staan ,[kan fout in het boek staan!]
                Lambert Lieuwe Lieuwes
                Grietje Lammerts Lammerts
                zoon; Lambert 02-07-1682
                bij zijn 3 huwelijken wel Lambert Lieuwes

                Jan Jansen [van Wijnevoort] Nijehaske
                gehuwd 29-08-1647
                Wyb Lieuwe Lieuwes Hrv.
                zoon; Jan Jans 06-08-1648 ?

                Jan Jansen
                Fookeltje Lieuwes Hrv.
                dochter; Trijntje Jan Jans 15-09-1661
                ik zal jouw mail printen in het weekend,
                en dan neem ik hem even mee ,volgende week Donderdag!
                heb radio Fryslan aan en Hearrenfean stiet achter!!!
                je hoort nog van mij.
                Folle groetsjes Appy.
                ga morgen naar den Helder [fam-bezoek]

> [...]

                2 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 26 april 1685-Schoterland.
                3 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 23 april 1686-Schoterland, meester

              • Karel van der Wal
                Message 7 of 7 , Dec 2, 2004
                  mis sipke ze staan met 2-0 achter

> [...]

                  2 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 26 april 1685-Schoterland.
                  3 Lieuwe Lieuwes is gedoopt op 23 april 1686-Schoterland, meester

                  com/group/Friesland-genealogy

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  To visit your group on the web, go to: