Siderius book

  • J. Woudstra
    Message 1 of 7 , Nov 30, 2004
      Dear Edward,
      The title of the book is "Siderius - de Familie en het Handschrift" and it
      is published in 2002 in Engelum, the ISBN nr of the book is 90 90157050. The
      book is the library of Tresoar in Leeuwarden and in the Royal Library in The
      Hague.
      Moreover you can order it with me, because I have still copies on stock.
      The book is hard covered with a dust wrapper and contains about 600 pages
      and 100 illustrations.It has also family schemes, indexes and a summary of
      the family history in English with a list of most used Dutch words in the
      genealogy translated into English.Besides the genealogy of the family
      Siderius the book contains the full text of a manuscript begun in 1653
      through a Siderius ancestor with dates and names concerning marriages, birth
      and death of Siderius ancestors in the 16th and 17th century.
      The price is euro 45,- plus euro 15 for mailing costs, if you pay by sending
      me a check the banking fee here is nowadays also euro 15,--(two years ago it
      was only 4 or 5 euro!). Perhaps it will be cheaper to send the money by bank
      in my account.
      If you are interested I will send you more details.
      Best regards,
      Joop Woudstra
    • Carel Plantagie
      Message 2 of 7 , Dec 1, 2004
        Ik kwam bij de verdeling van een erfenis (regio Drogeham) de
        volgende aanduiding tegen:
        " 439 Weiland 2 bunder, 94 roede, 60 el "

        en ik vroeg me af:
        - hoe groot is dit stuk grond in hectare en/of vierkante meters?
        - wat is de omrekening van el naar roede en bunder?

        via zoeken op oude maten kom ik zaken als 1 bunder = 400 grote roede
        = 900 kleine roede = ca. 4/3 hectare.
        maar el is toch een lengtemaat? ca. 69/70 cm?
        of toch een oppervlaktemaat?

        mvg
        Carel.
      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 7 , Dec 1, 2004
          Carel;
          als je bij ''Google" ,''El oppervlaktemaat'' intoetst,
          krijg je ''Metrieke stelsel''
          1820-1870.
          Streep [1mm], Duim[1cm],Palm [10cm],
          EL [1meter]! roede [10m] enz;;
          veel succes!
          Appy.

> [...]
          > = 900 kleine roede = ca. 4/3 hectare.
          > maar el is toch een lengtemaat? ca. 69/70 cm?

        • Clemens Ros
          Message 4 of 7 , Dec 1, 2004
            Beste Carel en anderen,

            Je hoeft waarschijnlijk weinig aan omrekenen te doen als het de erfenis uit
            een akte van de laatste twee eeuwen betreft. Een bunder is hetzelfde als een
            hectare = 10000 m2, een roede = are = 1000 m2 en een el = centiare = 1 m2.
            De oppervlakte van het perceel is dus 29460 m2.
            In de huidige landbouw wordt het begrip bunder nog steeds wel gehanteerd
            voor een hectare.
            Op www. dewoonomgeving.nl vind je nog de OAT's de oosrpronkelijke
            aanwijzende tafels, waarin de minuut-situatie (de oorpronkelijke
            eigendomssituatie uit het begin) van het Kadaster in 1832 beschreven staat.
            Boven aan elke pagina vind je onder de inhouds-grootte van elk perceel nog
            de afkortingen b, r en e van bunder roede en el terug, terwijl de grootte
            gewoon berekend is in vierkante meters.
            Als Kadaster-man kan ik uit eigen ervaring spreken dat dit voor ons
            medewerkers van de Dienst geen verwarring opleverde, maar ik kan mij
            voorstellen dat niet-ingewijden er door in verwarring raken.
            Hopelijk heb je hiermee voldoende antwoord op je vraag.

            Met vriendelijk groet
            Clemens Ros

            Message 5 of 7 , Dec 1, 2004
              Clemens,

              Bedankt voor je antwoord, maar die omrekening naar decimalen had ik
              ook al gevonden. De website woonomgeving.nl kende ik nog niet
              (hartelijk dank), maar ik ben er nog niet uit m.b.t. die oude
              oppervlaktematen: Als ik alle in de akte genoemde waarden (bunder,
              roede en el) bij elkaar optel kom ik op:
              27 bunder, 1194 roede en 1440 el, terwijl de notaris het in de akte
              totaliseert als: 40 bunder en 12 roede.

              Welke omrekening heeft hier plaatsgevonden?
              De notaris zal toch geen land achterovergedrukt hebben?

              Carel.
            • Marianne van Huissteden
              Message 6 of 7 , Dec 2, 2004
                Carel,

                De el is inderdaad een lengtemaat, maar als deze maat wordt gebruikt in de afmeting van een oppervlakte, wordt hiermee bedoeld "het vierkant op een elle", een vierkante el dus. De roede is zowel een lengte- als een oppervlaktemaat. Ik heb een leerkrachtenhandleiding rekenen uit 1820 die gaat over de omzetting van oude maten in het nieuwe, decimale stelsel (munten, gewichten, lengtematen, etc). Hierin staat m.b.t. de nieuwe maten o.a. "Bunder, zijnde een vierkant van 10 roeden of 100 ellen elke zijde, bevattende alzoo 10,000 vierkante ellen."

                1 bunder = 100 roeden�
                1 roede = 100 ellen�
                1 bunder = 10.000 ellen�

                De door jouw gevonden waarden van 27 bunder, 1194 roeden (=11 bunder, 94 roeden) en 1440 ellen (=14 roeden, 40 ellen) staan gelijk aan 39 bunder, 8 roeden en 40 ellen.

                Aangezien de notaris het had over 40 bunder en 12 roeden, is er een verschil van 1 bunder, 3 roeden en 60 ellen (10.360 m�) in het voordeel van de eigenaar van het land. Of er was nog ergens een stuk land dat je niet hebt meegenomen in je berekening, of de notaris heeft een fout gemaakt in zijn berekening.

                Marianne

                Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

                Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

              • Clemens Ros
                Message 7 of 7 , Dec 2, 2004
                  Carel,

                  Ik kan me bij de berekening en argumentatie van Marianne volledig
                  aansluiten. Met de decimale maten van de bunders, roeden en ellen kom ik bij
                  de omrekening van jouw totaal van 27 bunder, 1194 roeden en 1440 ellen ook
                  op 39.08.40 ha (deze notatie wordt in de landmeetkundige wereld algemeen
                  gehanteerd en komt overeen met hectares, ares en centiares). Ik denk dat je
                  of iets over het hoofd hebt gezien of dat de notaris een fout gemaakt heeft.
                  Het doet aan de omrekening echter niets af
                  Als de erfenis beschreven is in een akte van kort na 1832 (invoering
                  Kadaster) kun je aan de hand van de perceelnummers in de akte (aangegeven
                  door de gemeente, een sectie-letter en nummer) in de bijbehorende OAT op
                  www.dewoonomgeving.nl de gegevens van de notaris controleren.

                  Veel succes ermee,

                  Clemens Ros

[...]

                  1 bunder = 100 roeden²
                  1 roede = 100 ellen²
                  1 bunder = 10.000 ellen²

[...]

                  van 1 bunder, 3 roeden en 60 ellen (10.360 m²) in het voordeel van de