Gerrit Hiemstra naar Amerika (was Re: [Friesland-genealogy] emigratie Argentinie)

    Message 1 of 1 , Nov 23, 2004
      Gerrit,

      Ik weet niet of je bekend bent met de website van Ellis Island? Van 1892 tot 1924 kwamen immigranten via Ellis Island Amerika binnen en werden daar geregistreerd. Op de website van Ellis Island http://www.ellisislandrecords.org kun je zoeken naar die emigranten en of ze mogelijk op een passagierslijst (een zgn Ship's Manifest) voorkomen. En daar staat nogal wat informatie op.
      Dus heb ik eens gezocht naar de Ships Manifests waar je pake op voorkomt.
      Hier volgen de resultaten:
      Gerrit Hiemstra arriveert op 27 maart 1911 als 25-jarige met het S.S. Nieuw Amsterdam in New York. Hij is op 18 maart 1911 uit Rotterdam vertrokken.

      Als laatste woonplaats lijkt hij Doorwerth in Gelderland te hebben opgegeven. Maar dat is moeilijk te ontcijferen. Als naam van een naast familielid geeft hij zijn vader P.G. Hiemstra in Wommels op. Gerrit is op weg naar een vriend, Jan Rienstra in Running Water, South Dakota. Hij is volgens het Ships Manifest 5 voet 5 lang, heeft een 'fair complexion', zwart haar en blauwe ogen.

      Op 11 maart 1913 komt Gerrit Hiemstra voor de tweede keer aan op Ellis Island. Hij is op 1 maart 1913 met de SS Rotterdam uit Rotterdam vertrokken. Hij geeft als woonplaats Wommels op en als naaste familielid zijn vader P. Hiemstra in Wommels. Dit keer is hij op weg naar Springfield, South Dakota.

      Gerrit vermeldt dat hij gedurende de periode 1911-1912 in Springfield SD verbleef. Hij geeft dan ook op dat hij op weg is naar zijn neef S. Mensonides aan de R2 (Rural Route 2) in Springfield SD. In 1913 is Gerrit 5 voet 7 lang (!), blond (!?, degene die het Ship's Manifest heeft opgesteld was misschien iets te enthousiast met aanhalingstekens? of de persoon uit 1911 heeft 'blond' zo beroerd opgeschreven dat er 'black' lijkt te staan!) en heeft blauwe ogen.

      Gerrit geeft beide keren 'farmlaborer' op als beroep en Wommels als geboorteplaats.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.