Emigratie Argentinie

  • Onno Korver
    Message 1 of 1 , Nov 23, 2004
      Er is een dossier in het Nationaal Archief waarin de correspondentie zit die
      de Ambassade in Buenos Aires voerde over Nederlanders. Het gaat
      voornameleijk ovber overlijden, erfenissen en strafzaken in de periode
      1860-1910. Het inventarisnummer weet ik niet meer, maar dat moet makkelijk
      te vinden zijn.
      From: "Walraven Koster" <walravenkoster@...>
      2. Re: emigraesje Argentinie
      From: Hiemstra <ge.hiemstra@...>
      3. Re: Groen
      From: "Douwe Bosma" <dabosma@...>
      4. v/d Veen, Macadam
      From: "akkerwoude" <akkerwoude@...>
      5. Pieter Lieuwes
      From: "Rienk de Boer" <RienkdeBoer@...>

      Message: 1
      Date: Mon, 22 Nov 2004 20:34:24 -0000
      From: "Walraven Koster" <walravenkoster@...>
      Subject: van Rhee, Schaaf, Gorter, Blaauw

      Onder mijn voorouders vind ik Hessel Alts Schaaf, 17 juli 1794 't Meer -
      26 nov 1858 Haskerland (Heerenveen waarschijnlijk), eerder getrouwd
      met Antje Dirks Letterla, voor mij 20 juni 1830 Schoterland met Lutske
      Jans Gorter (10 mei 1806 Gorredijk - 15 jan 1892 Haskerland (zal wel
      weer Heerenveen zijn), kinderen Martje, Uilkjen, Alt, Alt, Janna,
      Akke, Auke, Egbert, ouders resp. Alt Hessels en Uilkjen Johannes van
      Rhee, Jan Egberts Gorter en Martsen Lammerts Blaauw. Ik weer nog wel
      iets meer, maar je moet een keer ophouden met opsommen.
      Is iemand een van deze mensen in zijn/haar onderzoek tegengekomen? Dan
      wil ik graag contact.

      Walraven Koster.

      Message: 2
      Date: Mon, 22 Nov 2004 22:00:39 +0100
      From: Hiemstra <ge.hiemstra@...>
      Subject: Re: emigraesje Argentinie

      Geachte heer Jonkman,

      natuurlijk.
      Een broer van mijn opa Gerrit Pieters Hiemstra, Hennaarderadeel
      is geemigreerd naar Argentinie. Het gaat om Simon of
      Migchiel. Waar en hoe kan ik hier gegevens over vinden? Van
      Nynke van den Hooven kreeg ik de tip te zoeken in de Burg. Stand
      van de desbetreffende gemeente in dat bepaalde tijdvak, rond 1900.

      Gerrit Hiemstra.
      Date: Mon, 22 Nov 2004 19:17:23 -0800
      From: "Douwe Bosma" <dabosma@...>
      Subject: Re: Groen

      Hallo my fellow researchers, and greetings from the westcoast.

      Thanks to all who helped me find some info on my ... Groen ...ancestors,
      much appreciated !

      regards Douwe.

      Message: 4
      Date: Tue, 23 Nov 2004 08:48:22 -0000
      From: "akkerwoude" <akkerwoude@...>
      Subject: v/d Veen, Macadam

      Hallo.
      Ik ben op zoek naar ouders, voorouders van Pieter Lieuwes v/d Veen
      hij is overleden 14-01-1824 58 jaar oud, hij was stadsbode in Dokkum
      zijn vader was bakker in de Valom en hij was getrouwd met Hiltje
      Meiderts Macadam (vermoedelijk uit Schotland).
      Wie kan me verder helpen?

      gr. Jan Dantuma

      Message: 5
      Date: Tue, 23 Nov 2004 10:51:46 +0100
      From: "Rienk de Boer" <RienkdeBoer@...>
      Subject: Pieter Lieuwes

      Hallo jan,

      Ik heb heel anderen gegevens, dit zijn aantekeningen die ik heb gemaakt maar
      niet tot mijn van der Veens behoren. Hieronder laat ik ze volgen.

      Rienk.

      Lieuwe Pieters, overleden in 1809.
      Hij is gehuwd met Aaltje Annes, overleden in 1805.
      Uit dit huwelijk:
      Pieter Lieuwes van der Veen, geboren rond 1766 te Heerenveen, overleden 14
      januari 1824 (Dokkum blad nr. 2), oud 58 jaar, gehuwd.
      Hij is 14 november 1813 gehuwd te Dokkum (Akte nr. 30) met Janke Feikes
      Klomp, geboren rond 1788 te Holwerd. Beroep: dienstmeid. Dochter van Feike
      Baukes, overleden in 1802 te Holwerd en Trijntje Martens.
      Uit dit huwelijk:
      1. Trijntje Pieters van der Veen, geboren 27-12-1814 (Dokkum.blad nr. 81).
      Zij is 25 november 1841 gehuwd te Dokkum (Akte nr. 23) met Hylke Willems
      Lijn.
      Uit dit huwelijk:
      1. Trijntje Lijn, geboren 14 januari 1844 (Dokkum. blad nr. 3) ,
      overleden 24 oktober 1904 (Dant. akte nr. 185), oud 60 jaar,
      ongehuwd.
      2. Pieter Lijn, geboren 16 februari 1846 (Dokkum. blad nr. 10).
      3. Willem Anske Lijn, geboren 11 oktober 1847 (Dokkum blad nr. 43).
      4. Hans Lijn, geboren 10 november 1849 (Dokkum. blad nr. 66).
      5. Janke Lijn, geboren 29 december 1852 (Dokkum. blad nr. 69).
      6. Antje Lijn, geboren 5 april 1854 (Dokkum. blad nr. 25).
      7. Willem Anske Lijn, geboren 18 november 1856 (Dokkum. blad nr. 60).
      2. Feikje Pieters van der Veen, geboren 2 juni 1818 te Dokkum (Dokkum. blad
      nr. 19), overleden 26 mei 1836 (Dokkum. blad nr. 6), oud 17 jaar
      3. Antje Pieters van der Veen, geboren 22 oktober 1820 (Dokkum.blad nr.
      52).
      Zij is 14 mei 1868 gehuwd te Tietjerksteradeel (Akte nr. 33) met Jan Jacobs
      de Bruin, geboren rond 1827 te Leeuwarden. Beroep: schoenmaker. Zoon van
      Jacob de Bruin en Sijke Sijbes de Vries. Pieter is eerder gehuwd met Dieuwke
      Kl. Douma.