WESTPLATE COOL

  • Thijs Westplate
    Message 1 of 7 , Nov 8, 2004
      Beste leden van deze groep.

      Ik ben sinds vandaag nieuw lid van uw groep.
      Mijn naam is Thijs Westplate, 65 jaar, sinds 1960 bezig met de genealogie van onze familie.
      Oorspronkelijk (1600) komen onze voorouders uit het plaatsje Heinkenszand, Zuid Beveland in de provincie Zeeland.
      Wij hebben onze stamboom redelijk compleet met familieleden in Nederland, USA, Argentinië en Indonesië.
      Zoals iedere genealoog heb ik ook een paar openstaande probleempjes, personen die we tot op heden niet (goed) kunnen.
      thuisbrengen.
      Recentelijk heb ik in de bibliotheek van Leipzig een document ontdekt geschreven door "ISAAC WESTPLATE COOL"
      De volgende gegevens van dit document zijn bekend:
      Titel, Dissertatio Juridica inauguralis de jure peregrinatus.
      Auteur, Isaac Westplate Cool
      Jaar, 1754
      Uitgever, Franequerae excudit Gulielmus Coulon
      Omvang 36 p.
      Formaat, in-4.

      Dit document is aanwezig in de bibliotheek van TRESOAR.
      Echter, voordat wij de reis maken van Rotterdam naar Friesland wil ik wat vooronderzoek doen naar de persoon van Isaac Westplate Cool, het document en de Universiteit van Franeker.
      Om deze reden ben ik lid geworden van uw groep.
      Ik ben dus op zoek naar groepsleden die mij willen helpen met o.a de volgende vragen.
      Isaac Westplate Cool studeerde waarschijnlijk in 1754 aan de universiteit van Franeker
      De naam WESTPLATE COOL is niet typisch Fries, WESTPLATE komt eenmaal voor in Leeuwarden, de laatste persoon is bij ons bekend.
      Is de tweede naam "COOL" wel een in Friesland voorkomende naam? Of heeft dit een andere betekenis in Friesland?
      Ik hoop dat er iemand van uw groep is die mij wil / kan helpen met vooronderzoek in de bibliotheek van TRESOAR.
      Ik hoop dat het bewuste document wat meer achtergrond informatie geeft over ISAAC WESTPLATE COOL.
      Uiteraard tot wederdienst bereid.
      Met vriendelijk groeten.
      Thijs Westplate
      IJsdans 17
      2907 AZ Capelle a/d IJssel.
      MM.Westplate@...

    • Hinke Woudt
      Message 2 of 7 , Nov 8, 2004
        Hallo Thijs,

        De naam Kool komt wel voor in Friesland, ben het zelf nog niet als Cool
        tegen gekomen maar dat zou wel mogelijk kunnen zijn.

        Er is een boek over de Universiteit van Franeker: Universiteit te
        Franeker 1585-1811, redactie G.Th. Jensma, F.R.H. Smit en F. Westra,
        uitgave 1985 Fryske Akademy nr.648
        (mogelijk aan te vragen bij de plaatselijke bibliotheek)

        Op de studiezaal van Tresoar zijn o.a. te vinden het Album studiosorum,
        lijst met namen van studenten over de periode 1585-1811
        (leeszaalbibliotheek nr. 123)
        Album promotorum (nogal bekritiseerd werk) leeszl.bibl. nr. 124)
        Verder is er nog wel iets over hoogleraren, curatoren en rechtszaken.
        Informatie hier over is allemaal te vinden in : Gids voor genealogisch
        en biografisch onderzoek in Friesland en uiteraard op Tresoar zelf waar
        altijd wel iemand aanwezig is die u de weg wil wijzen.

        Veel succes.

        Hinke Woudt-Westra

      • Thijs Westplate
        Message 3 of 7 , Nov 8, 2004
          Beste Hinke

          Heel hartelijk bedankt voor je informatie.
          Je bent de eerste met een reactie op mijn vraag, fantastisch snel.
          Als ik iets voor je kan doen in deze omgeving, met plezier.
          Ik ga eerst alle informatie bestuderen,dan een plannetje maken en dan naar Tresoar in Friesland.
          Eerst maar eens kijken of het door jou genoemde boek hier in de "Biep" is te krijgen.
          Waar kan ik de door jou genoemde "Gids voor genealogisch en biografisch onderzoek in Friesland" raadplegen?
          Staat er ook iets van de Universiteit van Franeker op het internet?
          Bij voorbaat dank voor je hulp.
          Hartelijke groeten en nogmaals bedankt.
          Thijs Westplate

          Thijs Westplate schreef:

> [...]
          > vooronderzoek in de bibliotheek van TRESOAR.
          > Ik hoop dat het bewuste document wat meer achtergrond informatie geeft

          Yahoo! Groups Sponsor

        • Andrys Stienstra
          Message 4 of 7 , Nov 8, 2004
            Wat betreft uw vragen over de Universiteit van Franeker: Tresoar, het Fries
            Historisch en Letterkundig Centrum is gevormd door de fusie van het
            Rijksarchief Friesland, het Fries Letterkundig Museum en de Provinciale
            Bibliotheek. De laatste, de Provinciale Bibliotheek, is ruim 150 jaar
            geleden gesticht onder andere om de bibliotheek van de voormalige Franeker
            Universiteit onderdak te bieden. Die bibliotheek en ook diverse archivalia
            van de Universiteit zijn nog steeds onderdeel van de collectie van Tresoar.
            U zou dus uw zoektocht kunnen beginnen op de website van Tresoar:
            www.tresoar.nl.

            Andrys Stienstra

            http://www.andrysstienstra.nl

[...]

            Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!
          • Hinke Woudt
            Message 5 of 7 , Nov 8, 2004
              Hallo Thijs,

              De Gids die ik noemde is misschien ook wel via de bieb verkrijgbaar,
              maar mogelijk staat de meeste of nog meer info op de site van Tresoar.
              Andrys gaf al aan dat daar heel wat te vinden is.
              De Gids geeft een kort overzicht van wat er zoal op het Ryksargyf te
              vinden is, dus gaat alleen over het voormalige rijskarchief van
              Friesland nu onderdeel van Tresoar, de gids is ondertussen ook verouderd.

              Groet, Hinke.

            • S. Wagenaar
              Message 6 of 7 , Nov 10, 2004
                Hallo Thijs,

                Voor de volgende boeken hoef je niet naar Leeuwarden, maar kun je ook
                terecht in Den Haag bij het Centraal Bureau voor Genealogie.

                - S.J. Fockema Andreae en Th.J. Meijer - Album Studiosorum Academiae
                Franekerensis (1585-1811, 1816-1844) : I. naamlijst der studenten.
                Wever, Franeker, 1968.
                - Th.J. Meijer - Album Promotorum Academiae Franekerensis (1591-1811).
                Wever, Franeker, 1972.

                Zie voor meer informatie www.cbg.nl (via de website kun je zoeken in de
                catalogus).

                Met vriendelijke groeten,

[...]