Re: [Friesland-genealogy] Haye Johannes Steiginga x Antje Lykles Helmus ?

  • j.j. geestman
    Message 1 of 5 , Sep 21, 2000
      Dag Liekele,

      Het echtpaar Steiginga-Helmus is nog jaren in de gemeente Hemelumer Oldeferd
      en Noordwolde blijven wonen en hebben aldaar vijf kinderen gekregen. Ze
      staan gewoon in de BS bij het RA; je moet alleen een beetje creatief met de
      namen zijn. Achter de geboorten tussen haakjes de naam van de vader.
      1. Rinske 14-10-1855 Oudega (Steiginga)
      2. Johannes 11-1-1857 Oudega (Steginga)
      3. Lykle 14-5-1859 Nijega (Steiginga)
      4. Jetske 1-4-1862 Oudega (Steigenga)
      5. Taeke 7-8-1864 Hemelum (Steigenga)
      In het bevolkingsregister van dezelfde gemeente (alles onder de naam
      STEIGENGA) vond ik nog de
      woonplaatsen:
      Oudega, Nijega, Oudega, Hemelum, Oudega (tent in de veenderij) en
      Kolderwolde (in een scheepje).
      Op 15 december 1875 vertrekt het gezin zonder de oudste dochter Rinske naar
      Groningen!

      Succes verder,
      Hans.

      Datum: 27 november 1853 Akte nr. 29
      Bij voorbaat dank!

      Liekele (Lieko) Helmus & Rinske Helmus-Deutekom
      Siriusstraat 52, NL-1223 AP Hilversum, the Netherlands
      31(0)35 6858 675 (+voicemail) Fax 31(0)20 8848 931(fax2pc)
      gsm 06 28184122 (+SMS) NetMeeting (+Webcam)
      lhelmus@...

      of: http://go.to/frgen .
    • Liekele Helmus
      Message 2 of 5 , Sep 22, 2000
        Moarn Hans,
        Hartelijk dank voor deze gegevens.
        Probleem voor mij op afstand van Ljouwert is dat ik op de w/s van het RA
        ben aangewezen en de BS Geboorten 1811-1902 van regio 13 staan er nog
        niet op. Ik heb, ook vanwege mijn zoeken naar dit echtpaar, juist een paar
        dagen geleden aan ’t RA gevraagd wanneer regio 13 op de site komt.
        Nog geen antwoord.
        Dit gezin, zonder Rinske, vertrekt op 15 dec 1875 naar Groningen schrijf
        jij.
        Weet je ook de plaatsnaam of is ’t de stad Groningen?

        Datum: 27 november 1853 Akte nr. 29
        Bij voorbaat dank!

[...]

        <http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/>
        of: http://go.to/frgen <http://go.to/frgen> .

      • Liekele Helmus
        Message 3 of 5 , Sep 29, 2000
          Hallo Hans,
          Nu ik via de w/s van ’t RA toegang heb tot de geboorten in regio 13
          vind ik nog aanvullingen op de kinderen van dit echtpaar dat dus op
          27 nov 1853 te Hemelumer Oldeferd (HO) huwt:
          Het blijkt dat als 1ste geboren is een Jetske op 3 sep 1854 die reeds
          12 dagen na haar geboorte overlijdt! (Gelukkig verloopt het leven van
          Antje daarna beter dan van haar zus Teetske!). Bij de geboorte wordt de
          naam van de vader als Haije opgegeven en dat is qua zoekopdracht een
          hemelsbreed verschil met Haye! Inderdaad creatief zijn met zoeken!
          2) is dan Rinske
          3) is Johannes
          4) is Lykle
          5) is Jetske
          6) is Taeke
          en 7) vind ik nog nieuw Auke geb. 19 mei 1872 te Gaasterland. (Moeder was
          dus al 44 jaar bij de geboorte). (Stegenga!)
          De vraag is nu waarom deze Auke niet wordt genoemd bij de verhuizing op
          15 dec 1975 naar Groningen want ik heb zijn (vroege) overlijden niet
          gevonden.
          Groetnis,

          Liekele (Lieko) Helmus & Rinske Helmus-Deutekom
          Siriusstraat 52, NL-1223 AP Hilversum, the Netherlands
          31(0)35 6858 675 (+voicemail) fax 31(0)20 8848 931(fax2pc)
          gsm 06 28184122 (dutchtone) NetMeeting (+Webcam)
          lhelmus@...

            Datum: 27 november 1853 Akte nr. 29
            Bij voorbaat dank!

            of: http://go.to/frgen <http://go.to/frgen> < http://go.to/frgen