HAANSTRA en BISSCHOP

  • Bernarda Kragten
    Message 1 of 1 , Oct 11, 1999
      Hallo allemaal,

      Ik heb mij zojuist geaboneerd op Friesland-genealogy-lijst.
      Bij het welkomstbericht dat ik ontving van Andrys Stienstra staat een
      voorstel om een berichtje te sturen met de achternamen, de plaatsen en
      de periode waarin met zoekt, als een eerste bijdrage aan deze lijst.

      Aan dit verzoek wil ik graag voldoen. Ik heb nog niet alle namen
      paraat, maar hierbij alvast twee belangrijke namen uit mijn
      genealogie.
      1. HAANSTRA, uit Dokkum (Oostdongeradeel) tot ca. 1856,
      daarna Dantumadeel, Tietjerksteradeel.
      2. BISSCHOP, Kollumerland en Nieuwkruisland (ca. 1780 - 1880).

      Voor alle zekerheid een toelichting.
      Jeppe (Jippe) Alberts (Alderts) Haanstra, geboren ca. 1808/1809 te
      Dokkum, overleden 13 juli 1899 in de gemeente Tietjerksteradeel, zoon
      van Albert (Aldert) Jippes (Jeppes) Haanstra en Getje Pieters Peel,
      beiden uit Dokkum, trouwt op 27 april 1845 te Dokkum met Baukje
      Willems Bisschop (zie onder).

      Zij krijgen vijf kinderen.
      1. Albert, * 29-09-1845 te Dokkum, x 16-05-1872 (Oostdongeradeel) met
      Tjeerdtje Douma.
      2. Hylkje, * 27-01-1848 te Engwierum, x 21-05-1874 (Dantumadeel) met
      Gerrit Alberts Ringenaldus.
      Hylkje Jeppes Haanstra overlijdt 07-1893 in de gem. Tietjerksteradeel.
      3. Getje (Geertje), * 10-04-1851 te Dokkum, x 22-05-1873 (Dantumadeel)
      met Kornelis Sytzes Oosterbaan.
      4. Maria (Marijke) * 17-12-1855 te Dokkum, x 13-05-1876
      (Tietjerksteradeel) met Jaring Johannes Roosma.
      5. Grietje * 04-05-1858 te Westergeest, x 14-04-1883 (Dantumadeel) met
      Jakob Reinders de Vries.
      Grietje Jeppes Haanstra overlijdt 17-01-1747 te Zeist.

      Het gezin van Jeppe Haanstra woonde in de gemeente Oostdongeradeel
      (Dokkum en Engwierum) tot ca. 1856/1857. Daarna in de gemeente
      Kollumerland en Nieuwkruisland, te Westergeest op nr. 226 tot 13 juni
      1863, waarna zij naar De Valom in de gemeente Dantumadeel vertrokken.
      Wanneer ze naar de gemeente Tietjerksteradeel zijn verhuisd, is mij
      helaas niet bekend.

      Ik heb een probleem met de herkomst van Baukje Willems Bisschop. Zij
      is geboren te Kollum op 18-03-1820 als onwettige dochter van Hylkje
      Cornelis (* ca. 1792) en Frederik Willem Bisschop (* ca. 1795), die
      haar na de geboorte als zijn kind heeft erkend. Hylkje Cornelis en
      Frederik Willem Bisschop waren beiden afkomstig uit de gemeente
      Kollumerland en Nieuwkruisland. Waarschijnlijk is Hylkje Cornelis
      geboren op 03-12-1792, gedoopt (N.H.) 23-12-1792 te Kollum als dochter
      Kornelis Hylkes en Baukjen Jans. Van Frederik Willem Bisschop heb ik
      niets meer kunnen vinden.

      Ook het overlijden van Baukje Bisschop (na 1863, v��r 1899,
      waarschijnlijk in de gemeente Dantumadeel of Tietjerksteradeel) heb ik
      nog niet kunnen vinden.

      Tot zover mijn (eerste) bijdrage aan de Friesland-genealogy-lijst.

      Misschien dat iemand iets herkent?

      Met vriendelijke groet,
      Bernarda Kragten.
      bkr@...