Re: Wate Pieters (van Eyck)

  • rinsjelm
    Message 1 of 21 , Nov 2, 2004
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "kbylsma1"
      <kbylsma1@y...> wrote:

      > Beste Rintje:
      >
      > Bedankt voor de gegevens! Ik heb ook bericht gehad van Irene
      > Visser. De broers van Wate hebben andere familie namen gekozen:
      de
      > Boer, Zondervan, Koopmans; de kinderen van Wate (Watte) hebben de
      > naam van Eyck (Eik) gekozen.
      >
      > Klaas Bylsma
      >
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "rinsjelm"
      > <rin45jlm@w...> wrote:

      <knip>

      Beste Klaas,
      en Irene,
      [en Tjerk Tigchelaar v.w.b. de vermelding 'Oudega' in de DTBL
      database, zie onderaan],

      Ik heb even gekeken bij de naamsaanneming in 1811 wat de namen van de
      kinderen waren van die broers (er even van uit gaande dat die
      informatie juist is). Op basis daarvan lijkt mij het volgende
      ouderpaar 'sterke kandidaten':

      -------------------------------
      Trouwregister Hervormde gemeente Oppenhuizen Uitwellingerga, 1744
      DTB nr: 881, 1708 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 23 augustus 1744, Oudega(RJ: !??)
      Man: Pieter Lieuwes, Haskerdijken
      Vrouw: Elbrig Tjallings, Sneek

      Gestandaardiseerde namen: PIETER LIEUWES en ELBRICHJE TJALLINGS
      -------------------------------

      In 1749 woont ene Pytter Lieuwes 'redelijk gesteld' in Goënga met
      gezin 3/2.
      Pieter Lieuwes en Elbrig Tjallings komen voor in het 'Register der
      Ledematen' van Goënga, Gauw en Offingawier (GGO) van 1772.

      Volgens de FAF doopklapper van GGO (dtb 872) laat ene Pieter Lieuwes
      daar de volgende kinderen dopen (dorp niet nader genoemd, naam van de
      moeder niet genoemd in de klapper):

      Tjalling 11/25 sep 1746
      Lieuwe 21 jul 1748
      Ock d 4 okt 1750
      Wate 8 jul 1753
      Trijntje 6 sep 1754
      Sjoerd 19 nov 1758
      Sjoerd 20 apr 1760
      [het is dus nog een vraag of Rients wel een zoon uit dit huwelijk
      was; ik heb daar geen nadere gegevens over]

      Daarmee komt ook een volgend mogelijk voorouder paar in beeld,
      namelijk:

      -------------------------------
      Trouwregister Hervormde gemeente Oppenhuizen Uitwellingerga, 1721
      DTB nr: 881, 1708 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 februari 1721, Oudega(RJ: !??)
      Man: Lieuwe Pyters
      Vrouw: Okjen Wates, Oppenhuizen

      Gestandaardiseerde namen: LIEUWE PIETERS en OKJE WATES
      -------------------------------

      Het spoor lijkt dus te lopen via 'Top en Twel'.

      N.B. Het bovenstaande is een stukje gepuzzel op basis van namen
      alleen; noem het een zoekhypothese. Ik heb er geen nader onderzoek
      naar gedaan zoals bijv. vererving van bezit.

      Maar misschien kan het je verder helpen.

      Zoals aangegeven heb ik zo mijn twijfels over de vermelding 'Oudega'.
      Ik denk dat dat Oppenhuizen-Uitwellingerga moet zijn, in de eerdere
      (handgeschreven) klappers op de namen van bruiden en bruidegoms in
      Wymbritseradeel afgekort als 'ou'. Dus net zoiets als 'go' van
      Goënga dat in de DTBL database van Wymbrits. 'Gorredijk' geworden is.
      Er lijkt een patroon zichtbaar te worden dat bij de invoer van deze
      database de afkortingen in de bronnen van Wymbrits. zijn opgelost met
      namen uit een ander deel van de provincie.

      Met vriendelijke groet,

      Rintje Jellema
    • kbylsma1
      Message 2 of 21 , Nov 4, 2004
        Beste Rintje:

        Weer bedankt, hoor, voor de gegevens van de kinderen van Pieter
        Lieuwes en Elbrig Tjallings! De andere gegevens van de huwelijken
        van de voorouders had ik al van Irene Visser. Ik wist al dat Oudega,
        als de plaats van de huwelijken, niet waar was; dat was niet
        mogelijk als het betreft de gemeente van Oppenhuizen Uitwellingerga.

        Klaas Bylsma
        Website at: http://kbylsma.bravehost.com/

        <rin45jlm@w...> wrote:

> [...]
        > database de afkortingen in de bronnen van Wymbrits. zijn opgelost
        met
        > namen uit een ander deel van de provincie.

      • Heleen Bücking-Boschma
        Message 3 of 21 , Nov 9, 2004
          Appy, peter e.a.

          In mijn bestand had ik bijgevoegde gegevens betreffende de familie Muskulus.
          Ze zijn volgens mij ook begraven in de Ned. Herv. Kerk te Lemmer.

          Parenteel van Aene Nannes Muskulus
          (1640-1693)

          Generatie I
          (van 1640 tot 1693)

          In deze generatie is 1 gezin bekend met 2 kinderen.
          Kinderen uit dit gezin zijn geboren in 1670 en 1672.
          De kinderen uit dit gezin zijn afkomstig uit Lemmer (2x).

          I Aene Nannes Muskulus is gedoopt op donderdag 6 december 1640 te
          Lemmer, is overleden op dinsdag 16 juni 1693 aldaar. Aene werd 52 jaar, 6
          maanden en 10 dagen.
          Aene trouwt (kerk) op donderdag 11 april 1669 te Eesterga op 28-jarige
          leeftijd (1) met de ongeveer 44-jarige Tet Hendricks, dochter van Hendrick
          Cornelis en Sjoertje Eyttes. Tet is overleden op maandag 11 maart 1675,
          wonende te Lemmer. Tet werd ongeveer 50 jaar.

          Van Aene en Tet zijn twee kinderen bekend:

          1 Nanne Aenes Muskulus is gedoopt op zondag 29 juni 1670 te Lemmer,
          zie II.

          2 Cornelis Aenes Muskulus is gedoopt op donderdag 15 september 1672 te
          Lemmer, is overleden in juni 1742 aldaar, herv. predikant, wonende aldaar.
          Cornelis werd 69 jaar en 9 maanden.

          Aene trouwt op donderdag 9 januari 1676 te Lemmer op 35-jarige leeftijd (2)
          met de ongeveer 30-jarige Gelske Sjoerds. Gelske, wonende te IJlst.

          Generatie II
          (van 1670 tot 1753)

          In deze generatie is 1 gezin bekend met 6 kinderen.
          Kinderen uit dit gezin zijn geboren tussen 1697 en 1709.
          De kinderen uit dit gezin zijn afkomstig uit Lemmer (5x).

          II Nanne Aenes Muskulus, zoon van Aene Nannes Muskulus en Tet
          Hendricks, is gedoopt op zondag 29 juni 1670 te Lemmer, is overleden op
          vrijdag 29 juni 1753, eigenerfde, houtkoper, ouderling, bijzitter en
          mederechter van de grietenij Lemsterland. Nanne werd 83 jaar.

          Hij legde 15 mei 1716 de eerste steen van de Ned. Herv. Kerk te Lemmer.

          Nanne trouwt (kerk) op donderdag 10 februari 1695 op 24-jarige leeftijd met
          de 18-jarige Janke Anes Schilstra. Janke is geboren in 1677 te IJlst, is
          overleden in 1709 te Lemmer. Janke werd 32 jaar.

          Van Nanne en Janke zijn zes kinderen bekend:

          1 Tetje Nannes Muskulus is geboren op donderdag 24 januari 1697 te
          Lemmer, is overleden op zaterdag 26 december 1778 aldaar, is begraven
          aldaar. Tetje werd 81 jaar, 11 maanden en 2 dagen.

          moeder niet gedoopt.

          Tetje trouwt (kerk) in april 1719 te Lemmer op 22-jarige leeftijd met de
          30-jarige Jouwert Sybrens Stapert, zoon van Sybren Jouwerts Stapert en
          Sjoerdje Sytzes. Jouwert is gedoopt op donderdag 24 maart 1689 te Eestrum,
          is overleden op vrijdag 29 april 1774 te Lemmer, houtkoper. Jouwert werd 85
          jaar, 1 maand en 5 dagen.

          2 Emke Nannes Muskulus is geboren op donderdag 16 oktober 1698 te
          Lemmer.

          Moeder niet gehuwd.

          3 Aenne Nannes Muskulus is geboren op maandag 15 maart 1700 te Lemmer,
          is gedoopt op woensdag 17 maart 1700.

          4 Imke Nannes Muskulus is geboren op zondag 25 maart 1703 te Lemmer.

          5 Kerske Nannes Muskulus is geboren op donderdag 24 december 1705 te
          Lemmer, is gedoopt op zaterdag 26 december 1705.

          6 Anne Nannes Muskulus is geboren op zondag 28 april 1709.

          Met vriendelijke groet,

          Heleen

          Message 4 of 21 , Nov 9, 2004
            Heleen;
            dank voor je info;
            ben op dit moment niet in staat
            om te checken, maar ik kom hier nog op terug!
            groetjes Appy.

> [...]
            waren?
            > Of waren het schippers die het vaak ook te druk hadden om huwelijken en

          • Appy de Vries (hotmail)
            Message 5 of 21 , Nov 11, 2004
              Heleen;
              Allereerst;
              Nanne Aenes ca.1615 Lemmer
              overl.ca.1670 Lemmer [ouders mij niet bekend]
              geh.14-07-1639 Lemmer
              Kerstien Claes ca.1612 overl 07-11-1689 Lemmer
              [ouders mij niet bekend]
              1670 en 1680 is Kerstien wed.in de Lemmer.
              kinderen;
              Aene Nannes ged.06-12-1640 L.
              Jayts Nannes [v.g.g.]

              dan even de 6 kinderen van Nanne Aenes
              en Janke Schanstra niet Schilstra [haar vader is in Heerenveen geboren, in
              de ''Schans''']
              jij schrijft; 1;Tettje Nannes geb.24-01-1697 L.
              ''moeder niet gedoopt''
              2; Emke Nannes geb.16-10-1698 L.[jong overl.]
              ''moeder niet gehuwd''
              3;Aene Nannes 15/17-02-1700 L
              4; Ymke Nannes geb.25-03-1703 L. [mijn voormoeder]
              ''ook niet ged.?"
              5; Kerske Nannes 24/26-12-1705 L
              6; Anne Nannes geb.28-04-1708L.
              [ook niet ged?]
              mag ik vragen waar je dit gevonden hebt?
              vooral ''moeder niet gehuwd''
              wat moet ik daar bij voorstellen?
              veel groetjes Appy.

> [...]
              waren?
              > Of waren het schippers die het vaak ook te druk hadden om huwelijken en

            • J.A.RUITER
              Message 6 of 21 , Nov 11, 2004
                On 11 Nov 2004 at 11:44, Appy de Vries (hotmail) wrote:
> [...]

                Hallo Appy,

                het schijnt dat je ook kinderen kunt krijgen zonder dat je getrouwd bent! ;-)

                Groeten, Jaap Ruiter
              • Appy de Vries (hotmail)
                Message 7 of 21 , Nov 11, 2004
                  Jaap;
                  Is dat zo?? ik ben niet zo slim!
                  dank voor je humor!!
                  groetsjes Appy.

                  > Hallo Appy,
                  >
                  > het schijnt dat je ook kinderen kunt krijgen zonder dat je getrouwd bent!
                  ;-)

                  > Groeten, Jaap Ruiter

                • Heleen Bücking-Boschma
                  Message 8 of 21 , Nov 11, 2004
                    Appy,

                    Dit komt uit de doopboeken van Lemmer. Voor de zekerheid zal ik nogmaals
                    kijken of de opmerkingen die erbij gemaakt zijn kloppen. Je hoort nog van
                    me.

                    Heleen

> [...]
                    waren?
                    > Of waren het schippers die het vaak ook te druk hadden om huwelijken en

                  • Appy de Vries (hotmail)
                    Message 9 of 21 , Nov 11, 2004
                      Heleen;
                      maak je niet druk, als het er zo staat is het ok!
                      ik heb 40 zerken op een plattegrond,
                      met mensen die in de kerk van Lemmer liggen begraven.
                      [ooit van de koster gekregen]
                      waaronder Musculus,Buwalda, Sleeswijk,Witteveen,
                      van Dijk ,Stapert, Pekema, Robijnsma [ds Ciricius.]
                      zijn vrouw Tetske Tania enz..
                      mocht iemand een lichtje opgaan,mail maar.
                      groetjes Appy.

> [...]
                      waren?
                      > Of waren het schippers die het vaak ook te druk hadden om huwelijken en

                    • Heleen Bücking-Boschma
                      Message 10 of 21 , Nov 16, 2004
                        Appy,

                        Hierbij nog wat gegevens over Nanne Annes Muskulus

                        . Nanne Anes
                        Ane gedoopt te Lemmer 06-12-1640
                        Jaijts (d) gedoopt te Lemmer 12-03-1643

                        2. Aenne Nannes x Tet Hendriks
                        Christijna gedoopt te Lemmer 29-12-1661; ovl; doophouder Nanne Aenes;
                        grootvader
                        Nanne gedoopt te Lemmer 29-06-1670
                        Cornelis gedoopt te Lemmer 15-09-1672
                        Claes gedoopt te Lemmer 21-02-1675