Hendrik Lykeles

  • Michel Dalstra
    Message 1 of 3 , Oct 10, 1999
      Beste Alfred,

      Het draait hier inderdaad om ��n en dezelfde Hendrik Lykeles. Ik heb een jaar of
      wat geleden eens een kwartierstaat gemaakt voor een achternichtje en zij had ook
      "van der Vee" voorouders; vandaar dat ik deze ook in mijn bestand heb. Ik voeg
      een kwartierstaat van Heine Jeens van der Vee toe. Ik hoop, dat jij hier wat
      nieuwe informatie uit kunt halen. Mocht jij aanvullingen hebben, dan hoor ik die
      uiteraard ook graag.

      Met vriendelijke groet,

      Michel Dalstra

      -- I --

      1 Heine Jeens van der Vee, geboren te Lippenhuizen op 27 januari 1753, gedoopt
      te Drachten op 5 februari 1786, overleden te Zuider Drachten op 4 juni 1823.
      (Hij is getrouwd te Drachten op 19 mei 1776 met Maaike Steffens, geboren te
      Noorder Drachten in het jaar 1755, overleden te Zuider Drachten op 15 januari
      1829, dochter van Steffen Pieters en Hinke Jans.)

      -- II --
      (ouders)
      2 Jeen Hendriks, geboren te Lippenhuizen rond 1715, gedoopt aldaar op 7 februari
      1739, overleden aldaar na 1765. (Hij is eerder getrouwd te Lippenhuizen rond
      1738 met Tjipkjen Tjeerds, geboren te Lippenhuizen rond 1718, overleden aldaar
      in het jaar 1741.) Hij is getrouwd te Lippenhuizen rond 1743 (2) met
      3 Ebbe Jelles, geboren te Lippenhuizen rond 1721, overleden aldaar na 1765. Uit
      dit huwelijk:
      - Heine, geboren te Lippenhuizen op 27 januari 1753, gedoopt te Drachten op 5
      februari 1786, zie 1.

      -- III --
      (grootouders)
      4 Hendrik Lykeles, geboren te Lippenhuizen rond 1675, gedoopt aldaar in het jaar
      1717, overleden aldaar na 1749. Hij is getrouwd rond 1700 met
      5 Wybkje Jeens, geboren te Lippenhuizen rond 1678, gedoopt aldaar in het jaar
      1707, overleden adaar in het jaar 1740. Uit dit huwelijk:
      - Jeen, geboren te Lippenhuizen rond 1715, gedoopt aldaar op 7 februari 1739,
      zie 2.

      6 Jelle Kornelis, geboren te Terwispel rond 1685, gedoopt te Lippenhuizen in het
      jaar 1716, overleden te Terwispel in het jaar 1741. Hij is getrouwd te Terwispel
      rond 1717 met
      7 Geeske Rienks, geboren te Terwispel rond 1690, gedoopt te Lippenhuizen in het
      jaar 1716, overleden te Terwispel na 1745. Uit dit huwelijk:
      - Ebbe, geboren te Lippenhuizen rond 1721, zie 3.

      -- IV --
      (overgrootouders)
      8 (?) Lyckle .., geboren rond 1635. Hij was gehuwd met
      9 (?) Richt .., geboren rond 1637. Uit dit huwelijk:
      - Kornelis, geboren rond 1660, overleden te Terwispel voor 22 juli 1713. Hij was
      gehuwd met Jeltje Jeens, geboren rond 1663, overleden voor 22 juli 1713, dochter
      van 10 en 11.
      - waarschijnlijk Hendrik, geboren te Lippenhuizen rond 1675, gedoopt aldaar in
      het jaar 1717, zie 4.
      10 (?) Jeen Wobbes, geboren rond 1635, overleden voor 1692. Hij is getrouwd voor
      9 oktober 1662 met
      11 (?) Wytske Annes, geboren rond 1638, overleden voor 8 mei 1680. (Zij is
      eerder getrouwd rond 1660 met Sybe Jouckes, geboren rond 1635, overleden rond
      1661.) Uit dit huwelijk:
      - Jeltje, geboren rond 1663, overleden voor 22 juli 1713. Zij was gehuwd met
      Kornelis Lyckles, geboren rond 1660, overleden te Terwispel voor 22 juli 1713,
      zoon van 8 en 9.
      - Anne, geboren rond 1665, overleden te Terwispel voor 20 november 1721. Hij is
      getrouwd te Kortezwaag op 25 februari 1694 met Sjouck Bauckes, geboren rond
      1670, overleden na 1721, dochter van Baucke Ruurds en Tjeertje Jans.
      - Wobbe, geboren rond 1668.
      - Sybe, geboren rond 1670, overleden te Terwispel voor 20 november 1721.
      - waarschijnlijk Wybkje, geboren te Lippenhuizen rond 1678, gedoopt aldaar in
      het jaar 1707, zie 5.

      12 Kornelis Leenderts, geboren te Terwispel rond 1658, overleden aldaar in het
      jaar 1712. Hij is getrouwd te Terwispel rond 1684 met
      13 Ebbe Jelles, geboren te Terwispel rond 1660, overleden aldaar voor 1731. Uit
      dit huwelijk:
      - Jelle, geboren te Terwispel rond 1685, gedoopt te Lippenhuizen in het jaar
      1716, zie 6.

      -- V --
      (betovergrootouders)
      22 (?) Anne Sjoerds, geboren rond 1600, overleden voor 24 juli 1670. Hij is
      getrouwd rond 1624 met
      23 (?) .. Heintses, geboren rond 1605. Uit dit huwelijk:
      - Jissel, geboren rond 1625, overleden voor december 1654. Zij is in ondertrouw
      gegaan te Opsterland op 26 mei 1642 met Willem Foockes, geboren rond 1621,
      overleden voor 1677, zoon van Foocke Hidsers en Auck Willems. (Hij is later in
      ondertrouw gegaan te Opsterland op 19 december 1654 met Hylck Ypes, overleden
      voor 1677.)
      - Tjebbe, geboren rond 1627, overleden voor 3 augustus 1650. Hij was gehuwd met
      Popck Sytses.
      - Heyntse, geboren in het jaar 1630, overleden na 1650.
      - Mien, geboren rond 1633. Zij was gehuwd met Jan Wybes.
      - Wytske, geboren rond 1638, zie 11.
      - Grietje, geboren rond 1640. Zij is getrouwd voor 1674 met Joucke Jelles,
      geboren rond 1635, overleden voor 19 april 1694, zoon van Jelle Ruurds en Bontje
      Hommes. (Hij was later gehuwd met Reynsckjen Sytses, geboren rond 1650,
      overleden na 1695, dochter van Sytse Kornelis.)
      - Kornelis, geboren rond 1644. Hij is getrouwd te Langezwaag op 21 oktober 1669
      met Geeske Beernts, geboren rond 1640. (Zij is eerder getrouwd rond 1660 met
      Molle Beerents, geboren rond 1635, overleden voor 1669.)

      -- VI --
      (oudouders)
      44 (?) Sjoerd Tjebbes, geboren rond 1575, overleden voor 24 mei 1642. Zijn zoon
      bij een onbekende vrouw:
      - Anne, geboren rond 1600, zie 22.

      46 (?) Heintse .., geboren rond 1580. Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
      - .., geboren rond 1605, zie 23.
      - Tjebbe, geboren rond 1615, overleden voor 20 november 1673. Hij is getrouwd
      rond 1650 met Jantien Wolters, geboren rond 1625, dochter van Wolter Roelofs.

      -- VII --
      (oudgrootouders)
      88 (?) Tjebbe .., geboren rond 1550. Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
      - Sjoerd, geboren rond 1575, zie 44.
      - Antje, geboren rond 1577. Zij was gehuwd met Douwe Gosses, geboren rond 1585.
      - Tjitske, geboren rond 1579.
      - Loltje, geboren rond 1581, overleden voor 24 mei 1642. Zij was gehuwd met Anne
      Bouwes, geboren rond 1588.
      - Ynts, geboren rond 1583, overleden voor 24 mei 1642. Zij was gehuwd met
      Kornelis Ruurds, geboren rond 1590.
    • Alfred van der Vee
      Message 2 of 3 , Oct 13, 1999
        Beste Michel.

        Enorm bedankt voor je mail.
        Het gaat inderdaad om dezelfde Hendrik Lykeles. Je gegevens waren een
        welkome aanvulling voor mijn werk. Mijn data week lichtjes af maar was dan
        ook maar zo "ongeveer". Verder had ik niets wat jouw gegevens nog kan
        aanvullen. Wel heb ik gegevens vanaf "Heine Jeens van der Vee". Mocht je
        belangstelling hiervoor hebben, geef dan even aan in welke lijn omdat het
        vrij veel is.

        Mijn vraag is nu, hoe ben je aan de gegevens gekomen van Hendrik Lykeles en
        zijn zoon Jeen Hendriks ? Is er een archief waar ik nog meer informatie kan
        vinden, bv. hun broers/zusters? Is er nog informatie te vinden over
        "Lyckle..." en "Richt..." ?

        Met vriendelijke groet,
        Alfred van der Vee.

        Op zondag 10 oktober 1999 14:23, heeft Michel Dalstra
        [SMTP:michel@...] geschreven:

      • Michel Dalstra
        Message 3 of 3 , Oct 14, 1999
          Beste Alfred,

          De gegevens van Hendrik Lykeles and Jeen Hendriks heb ik "uit tweede hand", en
          daar het zich niet om direkte voorouders van mijzelf handelde, heb ik indertijd
          geen bronnen vermeld. Maar ik kan dat nog wel even navragen.

          De "van der Vee" lijn van mijn achternichtje gaat als volgt: Heine Jeens (&
          Maaike Steffens) > Steffen Heines (& Aukjen Eebeles van der Veen) > Jelke
          Steffens (& Engeltje Jeens Wouda) > Uilkje Jelkes (& Anne Sipkes Jager). Ik heb
          echter alleen deze "kale" lijn en ik zou het dan wel leuk vinden om deze
          gezinnen kompleet te krijgen, d.w.z. de andere kinderen (en met wie die weer
          getrouwd zijn).

          Med venlig hilsen (zoals wij hier in Denemarken zeggen),

          Michel Dalstra