Re: [Friesland-genealogy] re; jentje-ydes de groot; huizenruil?

  • jan de Vries
    Message 1 of 12 , Oct 2, 2004
      Klopt Appy,
      Het is vrij uitgestrekt, toch liggen er telkens maar 1 tot ca. 5 huizen tussen. En dit alles aan dezelfde Vaart.
      Op de kaart van Jubbega staat de Kompagnijster Vaart, met daaraan diverse huizen. gerekend vanaf de sluis, waartegenover no.: 129 vlak naast een wijk. (de eerste wijk volgens de kaart ligt daar weer rechts naast). 3 wijken verder naar links op de hoek van de wijk ligt no.: 116. Achterop deze wijk is no.: 62. Nog 2 wijken verder (de eerste is de Koopmanswijk, de tweede de Belgische wijk) ligt no.: 73. Dit alles weer aan de Vaart.
      Ongeveer tegenover no.: 116 ligt de Hommedraai.

      Ik hoop dat ik het zo niet verwarrender heb gemaakt, ik was bezig een overzicht van huiseigenaars te maken, dit is, blijkt dus, niet automatisch ook bewoner!
      Omdat er onderling zoveel relaties zijn, leek mij dit wel interessant uit historisch oogpunt, maar ik begin er toch hard aan te twijfelen. Misschien is een bevolkingsregister toch makkelijker. maar die heb je geloof ik niet van voor 1850, toch?

      Groetjes,
      Jan

      "Appy wrote:

      kadasters houd ik mij niet mee bezig, maar
      Jubbega- Schurega en Compagnie en 3de sluis,
      Homme-draai zijn wel heel verschillende delen van
      het hele Jubbega

    • Appy de Vries (hotmail)
      Message 2 of 12 , Oct 2, 2004
        Jan;
        een mogelijkheid om nog iets te weten te komen,
        over wie in welk huis woonde is de ''personele omslag'
        een belangrijke gem.belasting die Schoterland.in 1816
        hief! bij de registratie van gevorderde belasting in 1823,
        worden de huisnummers en de beroepen van de
        hoofdbewoners vermeld...
        van de 176 opgegeven beroepen zijn er 116 arbeider,
        van de 27 boeren en boerinnen leefden er 23 in de
        Boerenstreek [langs de schoterlandse weg] en dus
        slechts 4 in de ''Kompenije'' ,andere beroepen allemaal
        '''Kompenije'' [ koopmans wijk ,belgishe wijk,jobs wijk,
        wolter-jagerswijk enz.;] en langs de vaart uiteraard.
        dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
        mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!
        groetjes Appy

> [...]
        >
        > kadasters houd ik mij niet mee bezig, maar
        > Jubbega- Schurega en Compagnie en 3de sluis,
        > Homme-draai zijn wel heel verschillende delen van

      • jan de Vries
        Message 3 of 12 , Oct 3, 2004
          Appy,
          Heel fijn dat je voor me wilt kijken. Als je van de volgende personen wat voor mij kunt vinden, super!:
          *Homme Wiebes de Vries (1757-1847) wedn. van Hylkjen Theunes sind 1824
          *Wiebe Hommes de Vries (1787-1851) gehuwd met Atje Alderts de Jong (1792-1863)
          Akke Hommes de Vries (1790-1845) gehuwd met Molle Arends Eyer (1797-1865)
          Johanniske Hommes de Vries (1804-1839) gehuwd met Hessel Douwe (Dirks) Stelwagen (1800-1875)
          Luitzen Klazes Bies (1790-1861)
          Jan Jans Blauw (1754-1831)
          Bonne Koerts van der Sluis (1794-1860)
          Harmen Hommes de Vries (1796-1846); na 1822 naar Haulerwijk
          *Theunis Hommes de Vries (1801-1878); na 1831 naar Haulerwijk
          Alles wat aanvult op de vorige gegevns is mooi. Ik hoop dat ik niet teveel op het lijstje heb gezet, anders zijn die met het * het belangrijkste voor mij.

          Groetjes,
          Jan

          Message 4 of 12 , Oct 8, 2004
            Jan;
            hier komen ze;
            Personele Omslag Jubbega-Schurega.
            Homme Wybes de Vries
            1816 tot 1840 op huisnr.73
            met beroepen als ''hondebaas,commissie-veenbaas,
            bijker,schipper.
            Wybe Hommes 1816 tot 1840 op huisnr.102.
            beroepen ''1816-arbeider,1821-aardappelschipper
            1840-schipper''
            Luitjen Klases Bies 1818-1840 op huisnr.109.
            beroepen ''1818-bijker,veenbaas''
            Klaas Luitjen Bies 1817 op huisnr.110.
            ''veenbaas'' in 1822 also huisnr.110 nu''winkelier,boer,veenbaas''
            1827 also huisnr.110 nu wed .Klaas Luitjen Bies
            ''winkelierske''in 1840 also.
            Sytte Luitjen Bies in 1840 op huisnr 111 beroep??
            Coert Jans v.d.Sluis 1816 huisnr.128 also in 1827.
            ''veenbaas''in 1821''veenbaas en bijker''
            als veenbaas aanslag in 1820 fl 4..50
            in 1821 fl.35.00 !!!
            Bonne Coerts v.d. Sluis in 1818 huisnr,127'''bijker''
            in 1821-1828 huisnr.134 nu ''boer''
            Molle Arends Eyer 1821 huisnr,135 ''arbeider''
            in 1822 huisnr.82.
            Harmen Hommes de Vries1821 huisnr.136 ''bijker''
            Jan Jans Blauw 1821 also 1822 huisnr.106 ''arbeider''
            in 1822 is Jans naam door gekrast!
            Jentje Ydes de Groot 1822 huisnr.62. ''arbeider''.
            Theunis niet kunnen vinden!
            zal volgende week nog even de volkstelling raadplegen!
            groetjes Appy.

> [...]
            > dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
            > mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!

          • jan de Vries
            Message 5 of 12 , Oct 8, 2004
              Appy,
              bedankt voor deze informatie, moet het nog verwerken.
              Wat mij opviel is: zo vaak het beroep Bijker; zou er toen met bijenhouden voldoende zijn te verdienen?
              Het beroep Hondebaas is mij niet echt bekend.
              Wie weet hier meer van ?
              En een commissie-veenbaas is dat wat anders dan een gewone veenbaas?

              Overigens krijgt Theunis de eerste kinderen wel in Jubbega...

              groetjes, en nogmaals bedankt!

              Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

              Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

            • Jos Buisman
              Message 6 of 12 , Oct 8, 2004
                Beste medespeurders,

                Ik weet dat het gegevens zijn die nog niet in de archieven openbaar zijn,
                maar wie weet er meer over mijn oom Jacob Postma, alias Japie de Stryker de
                wonderdokter van Staveren?

                Hij was getrouwd met Geertje Buisman (1906-1995) en ze woonden in Staveren
                op de Noorderweg en later Stationsweg.

                Met vriendelijke groet,
                Jos Buisman
              • Appy de Vries (hotmail)
                Message 7 of 12 , Oct 8, 2004
                  Jan;
                  ''commissie veenbaas ; iemand die in opdracht van een ander handeld?? [ik
                  weet het ook niet exact]
                  ''hondebaas; heeft misschien iets te maken met de hondekarren? [ waar veel
                  gebruik van werd gemaakt,
                  voor de handel]?? [myn oerpake hie der ien!]
                  ''bijker; zal te maken hebben met al die heide om hen heen!!
                  jouw fam.was bevoorrecht door in het bezit te zijn van een huis!!
                  in 1839 waren er 184 aanwezige huizen in Jubbega,op 933 bewoners!!! waarvan
                  een groot deel in plaggehutjes woonden of in holen in de grond!
                  ik weet het,weer geschiedenis .,maar;
                  ''In het verleden ligt het heden, in het nu,wat worden zal''
                  '[Bilderdijk].
                  groetjes Appy.

> [...]
                  > dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
                  > mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!

                • Bart de Vries
                  Message 8 of 12 , Oct 8, 2004
                    Jan.

                    NAV
                    <<<

                    In testament van 1816 vermaakt Meintje Jans Kijkman speciaal aan haar zoon
                    Otte Iebeles Jelsma :

                    " Nog legater ik bij wijze van vooruitwerking aan mijn zoon Otte Iebels
                    Jelsma bij inwonende alle mijne Bijen met alle daarbij behoorende Korven en
                    Bijkersgereedschappen"

                    Het laat geen twijfel dat die tijd in deze heide- en veengebieden hiermee
                    nog wat extra viel te verdienen.

                    Gr.
                    Bart de Vries
                    *De Liemers* calling