re; jentje-ydes de groot

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 12 , Sep 30, 2004
      Jan;
      Jentje Ydes de Groot ged.24-12-1785 Jub-schurega
      overl. 20-02-1857 Jubbega huisnr ;62 geh.??
      Jantje Aukes de Vries geb.c.a.1788 Jubbega
      overl.13-08-1859 Jubbega.huisnr; 62 dochter van
      Auke Martens de Vries ged 08-08-1751 Jubbega
      en Elisabeth Aukes ,ook hun huw nog niet gevonden.
      in 1811 naamsaanname ;Jentje Ydes;neemt zelf de naam aan [de Groot] zonder
      kinderen!
      Auke Martens geb [zie boven] naamsaanname 1811.
      hij zelf en 5 kinderen [o.a Jantje]
      vragen? mail maar.
      groetjes Appy.
    • jan de Vries
      Message 2 of 12 , Sep 30, 2004
        Hallo Appy en overige liefhebbers,
        Dank voor je zoekwerk! Als Jentje Ydes de Groot getrouwd was met Jantje Aukes de Vries, dan zou dit misschien hun huwelijk kunnen zijn?: Yntse Ydes trouwt Jentje Aukes op 30-08-1807 te Oudehorne (DTB 601), beide uit Compagnie. De periode klopt, het is de enige, maar Jentje is hier Yntse...
        Ik heb van hun nergens kinderen kunnen vinden.

        Jantje Aukes was de dochter van Auke Martens de Vries en Elizabeth Aukes.
        Zij trouwen als Auke Martens en Lijsbeth Aukes op 15-06-1777 in Oudehorne (DTB 601), beide uit Compagnie.

        Je schrijft dat beiden overlijden op huisnummer 62 in Jubbega; dit is kadaster nummer 443, dat in 1830 van Rienk Rienks de Jong is.
        In 1830 bezat Jentje ydes de Groot zelf de huisnummers: 73 (kadaster no.: 471) en no: 80.
        Ik noteer dit, omdat dit de aanleiding voor mijn vraag was (ik had wel verwacht dat er geen kinderen zouden zijn).
        Mijn voorvader Homme Wiebes de Vries bezat in 1830 zelf de huisnummers: 116 en 129 (vlakbij de derde sluis van Jubbega). Maar zowel zijn vrouw in 1824, als hijzelf in 1847 overlijden op no.: 73!
        Gezien de tijd tussen beide overlijdens en de tussenliggende datum van het kadaster, neem ik aan dat het huis van Jentje Ydes de Groot was tijdens hun overlijden.

        Mijn vraag is dus eigenlijk: waarom overlijden ze in een huis dat niet van hun is, terwijl ze 100 meter verderop zelf een huis hebben, en nog eens 100 meter verder weer een. Hun zoon Theunis Hommes de Vries had tegenover de sluis ook nog eens twee huizen.
        Wat zou de relatie tussen Homme Wiebes en Jentje Ydes zijn geweest?

        Ik liep overigens ook al eens vast bij een Sjoerd Martens (trouwt in 1750 in Drachten), die de naam de Vries aanneemt. Kan nog geen verband in die richting vinden, net zo min als met de de Groot tak in mijn familie.

        Elk idee of opening is meer dan welkom

        groetjes,
        Jan

        Message 3 of 12 , Sep 30, 2004
          Jan;
          kadasters houd ik mij niet mee bezig, maar
          Jubbega- Schurega en Compagnie en 3de sluis,
          Homme-draai zijn wel heel verschillende delen van
          het hele Jubbega, maar ik neem aan dat je dit wel weet??
          groetjes Appy.

          Message 4 of 12 , Sep 30, 2004
            Jan;
            misschien kun je hier ook nog iets mee?
            Marten Goitses en Roelke Aukes
            kinderen;
            Goitzen Martens 03-04-1747 Jub-Schurega
            AUKE '' 08-08-1751 ''
            Hiltje '' 15-12-1748 ''
            Evert '' 21-01-1755 ''
            Jelle '' 18-01-1757 ''
            nu zijn mijn aantekeningen op !!
            gr.Appy.

            Message 5 of 12 , Oct 2, 2004
              Klopt Appy,
              Het is vrij uitgestrekt, toch liggen er telkens maar 1 tot ca. 5 huizen tussen. En dit alles aan dezelfde Vaart.
              Op de kaart van Jubbega staat de Kompagnijster Vaart, met daaraan diverse huizen. gerekend vanaf de sluis, waartegenover no.: 129 vlak naast een wijk. (de eerste wijk volgens de kaart ligt daar weer rechts naast). 3 wijken verder naar links op de hoek van de wijk ligt no.: 116. Achterop deze wijk is no.: 62. Nog 2 wijken verder (de eerste is de Koopmanswijk, de tweede de Belgische wijk) ligt no.: 73. Dit alles weer aan de Vaart.
              Ongeveer tegenover no.: 116 ligt de Hommedraai.

              Ik hoop dat ik het zo niet verwarrender heb gemaakt, ik was bezig een overzicht van huiseigenaars te maken, dit is, blijkt dus, niet automatisch ook bewoner!
              Omdat er onderling zoveel relaties zijn, leek mij dit wel interessant uit historisch oogpunt, maar ik begin er toch hard aan te twijfelen. Misschien is een bevolkingsregister toch makkelijker. maar die heb je geloof ik niet van voor 1850, toch?

              Groetjes,
              Jan

              Message 6 of 12 , Oct 2, 2004
                Jan;
                een mogelijkheid om nog iets te weten te komen,
                over wie in welk huis woonde is de ''personele omslag'
                een belangrijke gem.belasting die Schoterland.in 1816
                hief! bij de registratie van gevorderde belasting in 1823,
                worden de huisnummers en de beroepen van de
                hoofdbewoners vermeld...
                van de 176 opgegeven beroepen zijn er 116 arbeider,
                van de 27 boeren en boerinnen leefden er 23 in de
                Boerenstreek [langs de schoterlandse weg] en dus
                slechts 4 in de ''Kompenije'' ,andere beroepen allemaal
                '''Kompenije'' [ koopmans wijk ,belgishe wijk,jobs wijk,
                wolter-jagerswijk enz.;] en langs de vaart uiteraard.
                dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
                mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!
                groetjes Appy

> [...]
                >
                > kadasters houd ik mij niet mee bezig, maar
                > Jubbega- Schurega en Compagnie en 3de sluis,
                > Homme-draai zijn wel heel verschillende delen van

              • jan de Vries
                Message 7 of 12 , Oct 3, 2004
                  Appy,
                  Heel fijn dat je voor me wilt kijken. Als je van de volgende personen wat voor mij kunt vinden, super!:
                  *Homme Wiebes de Vries (1757-1847) wedn. van Hylkjen Theunes sind 1824
                  *Wiebe Hommes de Vries (1787-1851) gehuwd met Atje Alderts de Jong (1792-1863)
                  Akke Hommes de Vries (1790-1845) gehuwd met Molle Arends Eyer (1797-1865)
                  Johanniske Hommes de Vries (1804-1839) gehuwd met Hessel Douwe (Dirks) Stelwagen (1800-1875)
                  Luitzen Klazes Bies (1790-1861)
                  Jan Jans Blauw (1754-1831)
                  Bonne Koerts van der Sluis (1794-1860)
                  Harmen Hommes de Vries (1796-1846); na 1822 naar Haulerwijk
                  *Theunis Hommes de Vries (1801-1878); na 1831 naar Haulerwijk
                  Alles wat aanvult op de vorige gegevns is mooi. Ik hoop dat ik niet teveel op het lijstje heb gezet, anders zijn die met het * het belangrijkste voor mij.

                  Groetjes,
                  Jan

                  Message 8 of 12 , Oct 8, 2004
                    Jan;
                    hier komen ze;
                    Personele Omslag Jubbega-Schurega.
                    Homme Wybes de Vries
                    1816 tot 1840 op huisnr.73
                    met beroepen als ''hondebaas,commissie-veenbaas,
                    bijker,schipper.
                    Wybe Hommes 1816 tot 1840 op huisnr.102.
                    beroepen ''1816-arbeider,1821-aardappelschipper
                    1840-schipper''
                    Luitjen Klases Bies 1818-1840 op huisnr.109.
                    beroepen ''1818-bijker,veenbaas''
                    Klaas Luitjen Bies 1817 op huisnr.110.
                    ''veenbaas'' in 1822 also huisnr.110 nu''winkelier,boer,veenbaas''
                    1827 also huisnr.110 nu wed .Klaas Luitjen Bies
                    ''winkelierske''in 1840 also.
                    Sytte Luitjen Bies in 1840 op huisnr 111 beroep??
                    Coert Jans v.d.Sluis 1816 huisnr.128 also in 1827.
                    ''veenbaas''in 1821''veenbaas en bijker''
                    als veenbaas aanslag in 1820 fl 4..50
                    in 1821 fl.35.00 !!!
                    Bonne Coerts v.d. Sluis in 1818 huisnr,127'''bijker''
                    in 1821-1828 huisnr.134 nu ''boer''
                    Molle Arends Eyer 1821 huisnr,135 ''arbeider''
                    in 1822 huisnr.82.
                    Harmen Hommes de Vries1821 huisnr.136 ''bijker''
                    Jan Jans Blauw 1821 also 1822 huisnr.106 ''arbeider''
                    in 1822 is Jans naam door gekrast!
                    Jentje Ydes de Groot 1822 huisnr.62. ''arbeider''.
                    Theunis niet kunnen vinden!
                    zal volgende week nog even de volkstelling raadplegen!
                    groetjes Appy.

> [...]
                    > dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
                    > mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!

                  • jan de Vries
                    Message 9 of 12 , Oct 8, 2004
                      Appy,
                      bedankt voor deze informatie, moet het nog verwerken.
                      Wat mij opviel is: zo vaak het beroep Bijker; zou er toen met bijenhouden voldoende zijn te verdienen?
                      Het beroep Hondebaas is mij niet echt bekend.
                      Wie weet hier meer van ?
                      En een commissie-veenbaas is dat wat anders dan een gewone veenbaas?

                      Overigens krijgt Theunis de eerste kinderen wel in Jubbega...

                      groetjes, en nogmaals bedankt!

                      Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

                      Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

                    • Jos Buisman
                      Message 10 of 12 , Oct 8, 2004
                        Beste medespeurders,

                        Ik weet dat het gegevens zijn die nog niet in de archieven openbaar zijn,
                        maar wie weet er meer over mijn oom Jacob Postma, alias Japie de Stryker de
                        wonderdokter van Staveren?

                        Hij was getrouwd met Geertje Buisman (1906-1995) en ze woonden in Staveren
                        op de Noorderweg en later Stationsweg.

                        Met vriendelijke groet,
                        Jos Buisman
                      • Appy de Vries (hotmail)
                        Message 11 of 12 , Oct 8, 2004
                          Jan;
                          ''commissie veenbaas ; iemand die in opdracht van een ander handeld?? [ik
                          weet het ook niet exact]
                          ''hondebaas; heeft misschien iets te maken met de hondekarren? [ waar veel
                          gebruik van werd gemaakt,
                          voor de handel]?? [myn oerpake hie der ien!]
                          ''bijker; zal te maken hebben met al die heide om hen heen!!
                          jouw fam.was bevoorrecht door in het bezit te zijn van een huis!!
                          in 1839 waren er 184 aanwezige huizen in Jubbega,op 933 bewoners!!! waarvan
                          een groot deel in plaggehutjes woonden of in holen in de grond!
                          ik weet het,weer geschiedenis .,maar;
                          ''In het verleden ligt het heden, in het nu,wat worden zal''
                          '[Bilderdijk].
                          groetjes Appy.

> [...]
                          > dan hebben we ook nog de volkstelling 1839.
                          > mail maar even namen die voor jouw belangrijk zijn!

                        • Bart de Vries
                          Message 12 of 12 , Oct 8, 2004
                            Jan.

                            NAV
                            <<<

                            In testament van 1816 vermaakt Meintje Jans Kijkman speciaal aan haar zoon
                            Otte Iebeles Jelsma :

                            " Nog legater ik bij wijze van vooruitwerking aan mijn zoon Otte Iebels
                            Jelsma bij inwonende alle mijne Bijen met alle daarbij behoorende Korven en
                            Bijkersgereedschappen"

                            Het laat geen twijfel dat die tijd in deze heide- en veengebieden hiermee
                            nog wat extra viel te verdienen.

                            Gr.
                            Bart de Vries
                            *De Liemers* calling