Re: Onderzoek naar Spandaw

  • Harm Selling
    Message 1 of 2 , Oct 8, 1999
      Beste Greet,

      >Even ter introductie, mijn naam is Greet Spandaw.
      >Spandaw is een Friese familienaam, oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland.
      >Een telg heeft zich afgesplitst en is in Amsterdam terecht gekomen.
      >Ik ben op zoek naar alle gegevens over de diverse families Spandaw die in
      >Friesland gewoond hebben.

      Ik heb een Spandaw in m'n bewerking van de DTB van Bellingwolde (provincie
      Groningen). Hij was afkomstig van Groningen-Stad en als predikant werkzaam
      in Bellingwolde.

      Georg Jan Spandaw, predikant te Bellingwolde, afkomstig uit Groningen, geboren
      rond 1738, overleden te Bellingwolde op 11 januari 1808, begraven aldaar op 19
      januari 1808.
      Hij was gehuwd (1) met
      Sara Anna Haverink.
      Hij is getrouwd te Bellingwolde op 19 juli 1792, huwelijkscontract opgemaakt
      aldaar op 19 juli 1792 (2) met
      Geertje Jans Mulder, gedoopt te Bellingwolde op 1 maart 1754, dochter van Jan
      Hinderks Mulder en Hille Hinderks.
      (Zij was weduwe van Jakobus Borgesius, predikant te Bellingwolde (1747-1791),
      gedoopt te Bellingwolde op 9 november 1721, overleden aldaar op 9 januari
      1791, zoon van Jacobus Borgesius (predikant te Bellingwolde (1715-1757)) en
      Gezina van Hoorn. (Hij is eerder getrouwd te Bellingwolde op 22 oktober 1750
      met Catharina Goeman, geboren te Weender (D) op 21 december 1731, dochter van
      Hindrick Harmens Goeman en Ettien Berents.))
      h.c. 19-7-1792 Bellingwolde
      Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: E. Ducelliee, predikant
      te Farmsum, Harm Bregenbeek en I. Sissingh, predikanten te
      Nieuweschans, voormond en voogden over de minderjarige zoon van de
      bruidegom in echte verwekt bij Sara Anna Haverink, Everhardus
      Ducelliee en Juliana Johanna Spandaw, aangetrouwde neef en volle
      nicht, Geertruida Kuen, volle nicht.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Jacobus Borgesius, predikant
      te Vriescheloo, Jan Mulder en Hinderk Bregenbeek, voormond en voogden
      over de minderjarige zoon van de bruid in echte verwekt bij Jacobus
      Borgesius, Jan Mulder, vader, Hinderk Jans Mulder, volle broer,
      Tjabering en Harmke Jans Mulder, volle zusters, Antje Hindriks, wed.
      van Hindrik Stikker, volle moei, Hinderk Visker en Zwaantje Hinderks,
      aangetrouwde oom en volle moei, Antje Harms, wed. van Hinderk Mulder,
      aangetrouwde moei.
      Uit dit huwelijk:
      1 Georg Jan Spandaw, geboren te Bellingwolde op 15 augustus 1795, gedoopt
      aldaar op 13 september 1795.

      Harm Selling

      h.selling@...

      Homepage (Genealogie in Groningen)