Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Pietertje Johannes Vlietstra alleenstaande moeder?

Expand Messages
  • jan de Vries
    Hallo, Ik zoek voor iemand informatie over de ouders van Johannes Minnes Vlietstra, geboren 10-07-1811 in Heerenveen. Hij was schipper. Zijn moeder is
    Message 1 of 6 , Sep 22, 2004
      Hallo,
      Ik zoek voor iemand informatie over de ouders van Johannes Minnes Vlietstra, geboren 10-07-1811 in Heerenveen. Hij was schipper.
      Zijn moeder is Pietertje Johannes Vlietstra, vader onbekend. Van Pietertje kan ik niets met zekerheid vinden. Alleen de onderstaande akten, en die zeggen niet veel. Weet iemand meer?

      Dit vond ik op Tresoar:
      *Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1843, Aangiftedatum 21 oktober 1843, blad nr. 30
      Pietertje Vlietstra, overleden 20 oktober 1843, oud 71 jaar, weduwe

      *Overlijdensakte Smallingerland, 1889. Aangiftedatum 22 juli 1889, akte nr. 105
      Trijntje Hendriks van der Tang, overleden 21 juli 1889, oud 81 jaar,
      ongehuwd. dochter van Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra

      groetjes,
      Jan de Vries


      ---------------------------------
      Do you Yahoo!?
      vote.yahoo.com - Register online to vote today!

      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Nynke van den Hooven
      Jan, Volgens Tresoar wordt op de door jou genoemde datum in heel Friesland geen Johannes geboren. Is de geboortedatum wel correct? In 1811 wordt in
      Message 2 of 6 , Sep 22, 2004
        Jan,

        Volgens Tresoar wordt op de door jou genoemde datum in heel Friesland geen Johannes geboren. Is de geboortedatum wel correct?
        In 1811 wordt in Smallingerland wél een Egbert geboren wiens moeder Pietje Johannes heet (vader Hendrik Sybes). Saillant detail: deze Egbert wordt in maart geboren en in augustus aangegeven!

        Mogelijk is het onderstaande huwelijk dat van de door jou genoemde Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra? Maar het is natuurlijk zéér de vraag of deze Pietrikje Hanses dezelfde vrouw is als 'jouw' Pietertje Johannes.
        Trouwregister Hervormde gemeente Bergum, DTB nr. 704, 1679 - 1811

        Vermelding: Attestatie afgegeven 13 april 1800, Bergum

        Man: Hendrik Joostes, Bergum

        Vrouw: Pietrikje Hanses, Burum



        Ik vond geen naamsregistratie voor Hendrik Joostes. Als zijn vrouw en Pietertje Johannes inderdaad dezelfde waren, dan zou je dus vermoeden dat hij vóór 1811 is overleden en heeft Pietertje mogelijk als weduwe een kind gekregen van een onbekende man. Nou ja, onbekend, Johannes zal niet voor niets het patroniem Minnes hebben gehad?



        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        ----- Original Message -----
        From: jan de Vries
        To: friesland-genealogy@yahoogroups.com
        Sent: Wednesday, September 22, 2004 8:11 PM
        Subject: [Friesland-genealogy] Pietertje Johannes Vlietstra alleenstaande moeder?


        Hallo,
        Ik zoek voor iemand informatie over de ouders van Johannes Minnes Vlietstra, geboren 10-07-1811 in Heerenveen. Hij was schipper.
        Zijn moeder is Pietertje Johannes Vlietstra, vader onbekend. Van Pietertje kan ik niets met zekerheid vinden. Alleen de onderstaande akten, en die zeggen niet veel. Weet iemand meer?

        Dit vond ik op Tresoar:
        *Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1843, Aangiftedatum 21 oktober 1843, blad nr. 30
        Pietertje Vlietstra, overleden 20 oktober 1843, oud 71 jaar, weduwe

        *Overlijdensakte Smallingerland, 1889. Aangiftedatum 22 juli 1889, akte nr. 105
        Trijntje Hendriks van der Tang, overleden 21 juli 1889, oud 81 jaar,
        ongehuwd. dochter van Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra

        groetjes,
        Jan de Vries
        <knip>

        [Non-text portions of this message have been removed]
      • jan de Vries
        Nynke en anderen, Bedankt voor het zoeken en de tips, blijven veel vragen over dus... Misschien zit de geboortedatum nog net in de DTB periode? Ik heb de datum
        Message 3 of 6 , Sep 23, 2004
          Nynke en anderen,
          Bedankt voor het zoeken en de tips, blijven veel vragen over dus...

          Misschien zit de geboortedatum nog net in de DTB periode?
          Ik heb de datum en plaats uit een overlijdensakte, daar zitten wel vaker fouten in weet ik. Maar Johannes Minnes trouwt ook 2 x en in beide aktes staat dezelfde geboortedatum en plaats, dus dacht ik dat het wel zou kloppen. (De eerste huwelijksdatum is in 1841)

          Huwelijksakte 09-06-1841, no.: 30, Hoogeveen (moeder leeft dan schijnbaar nog)
          Huwelijksakte 22-12-1860, no.: 89, Hoogeveen (moeder overleden)

          overlijdensakten Hoogeveen, aktenummer: 70 d.d. 1886-03-22
          Vlietstra / Johannes Minnes / M
          leeftijd 74 j, geboren op 1811-07-10 te Heerenveen, beroep: landbouwer
          sterfdatum 1886-03-20 uur 1700, plaats Hoogeveen, adres Noord / C349 / Hoogeveen
          vader: Genoemd / Niet /
          moeder: Vlietstra / Pietertje Johannes / overleden
          echtgen. Gort / Hendrikje rel. E
          wedn. van Loman / Jacoba Derks

          zie ook: http://www.historischekringhoogeveen.nl/

          "Winterjeude"
          Johannes Minnes was schipper (later ook landbouwer). 's Winters mocht men niet varen, en dan lag zijn schip op een vaste plaats onder Hoogeveen. om toch de kost te verdienen liep hij dan "met pak" (galanteri�n e.d.). In de omgeving stond hij daarom bekend als de Winterjeude.

          groetjes,

          Jan

          Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:
          Jan,

          Volgens Tresoar wordt op de door jou genoemde datum in heel Friesland geen Johannes geboren. Is de geboortedatum wel correct?
          In 1811 wordt in Smallingerland w�l een Egbert geboren wiens moeder Pietje Johannes heet (vader Hendrik Sybes). Saillant detail: deze Egbert wordt in maart geboren en in augustus aangegeven!

          Mogelijk is het onderstaande huwelijk dat van de door jou genoemde Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra? Maar het is natuurlijk z��r de vraag of deze Pietrikje Hanses dezelfde vrouw is als 'jouw' Pietertje Johannes.
          Trouwregister Hervormde gemeente Bergum, DTB nr. 704, 1679 - 1811

          Vermelding: Attestatie afgegeven 13 april 1800, Bergum

          Man: Hendrik Joostes, Bergum

          Vrouw: Pietrikje Hanses, Burum



          Ik vond geen naamsregistratie voor Hendrik Joostes. Als zijn vrouw en Pietertje Johannes inderdaad dezelfde waren, dan zou je dus vermoeden dat hij v��r 1811 is overleden en heeft Pietertje mogelijk als weduwe een kind gekregen van een onbekende man. Nou ja, onbekend, Johannes zal niet voor niets het patroniem Minnes hebben gehad?



          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          ----- Original Message -----
          From: jan de Vries
          Hallo,
          Ik zoek voor iemand informatie over de ouders van Johannes Minnes Vlietstra, geboren 10-07-1811 in Heerenveen. Hij was schipper.
          Zijn moeder is Pietertje Johannes Vlietstra, vader onbekend. Van Pietertje kan ik niets met zekerheid vinden. Alleen de onderstaande akten, en die zeggen niet veel. Weet iemand meer?

          Dit vond ik op Tresoar:
          *Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1843, Aangiftedatum 21 oktober 1843, blad nr. 30
          Pietertje Vlietstra, overleden 20 oktober 1843, oud 71 jaar, weduwe

          *Overlijdensakte Smallingerland, 1889. Aangiftedatum 22 juli 1889, akte nr. 105
          Trijntje Hendriks van der Tang, overleden 21 juli 1889, oud 81 jaar,
          ongehuwd. dochter van Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra

          groetjes,
          Jan de Vries
          <knip>



          ---------------------------------
          Do you Yahoo!?
          vote.yahoo.com - Register online to vote today!

          [Non-text portions of this message have been removed]
        • Nynke van den Hooven
          Jan, Dan mag je er toch van uitgaan dat de geboortedatum en -plaats kloppen. Dus heb ik opnieuw naar de geboorte-inschrijvingen in Heerenveen 1811 gekeken en
          Message 4 of 6 , Sep 23, 2004
            Jan,

            Dan mag je er toch van uitgaan dat de geboortedatum en -plaats kloppen.
            Dus heb ik opnieuw naar de geboorte-inschrijvingen in Heerenveen 1811
            gekeken en daaruit blijkt dat men in Heerenveen kennelijk pas op 1 oktober
            1811 is begonnen met het registreren van de geboortes van dat jaar. De
            eerder genoemde in maart 1811 geboren Egbert werd dan ook niet in augustus
            maar in oktober aangegeven.
            Misschien hebben "Heerenveen-kenners' in deze groep daar een verklaring
            voor?
            In ieder geval klopt is er administratief iets mis gegaan met de
            geboorteregistratie in Heerenveen in 1811 en ik kan me voorstellen dat er
            geboortes in dat jaar óf niet zijn aangegeven óf niet zijn geregistreerd. En
            dat zou dan dus ook met de geboorte van 'jouw' Johannes gebeurd kunnen zijn.
            Eigenlijk zou je in de eerste huwelijksakte van Johannes moeten kijken of
            vermeld staat waar Pietertje Vlietstra woonde. Als ze in 1843 overleed in
            Tietjerksteradeel, dan is het aannemelijk dat ze daar in 1841 ook al woonde.
            En dan zou je vervolgens in haar overlijdensakte naar meer informatie kunnen
            zoeken.
            En misschien bieden de doopgegevens van Heerenveen 1811 nog wat informatie.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.


            ----- Original Message -----
            From: "jan de Vries" <illias20042000@...>
            To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
            Sent: Thursday, September 23, 2004 10:04 AM
            Subject: Re: [Friesland-genealogy] Pietertje Johannes Vlietstra
            alleenstaande moeder?


            Nynke en anderen,
            Bedankt voor het zoeken en de tips, blijven veel vragen over dus...

            Misschien zit de geboortedatum nog net in de DTB periode?
            Ik heb de datum en plaats uit een overlijdensakte, daar zitten wel vaker
            fouten in weet ik. Maar Johannes Minnes trouwt ook 2 x en in beide aktes
            staat dezelfde geboortedatum en plaats, dus dacht ik dat het wel zou
            kloppen. (De eerste huwelijksdatum is in 1841)

            Huwelijksakte 09-06-1841, no.: 30, Hoogeveen (moeder leeft dan schijnbaar
            nog)
            Huwelijksakte 22-12-1860, no.: 89, Hoogeveen (moeder overleden)

            overlijdensakten Hoogeveen, aktenummer: 70 d.d. 1886-03-22
            Vlietstra / Johannes Minnes / M
            leeftijd 74 j, geboren op 1811-07-10 te Heerenveen, beroep: landbouwer
            sterfdatum 1886-03-20 uur 1700, plaats Hoogeveen, adres Noord / C349 /
            Hoogeveen
            vader: Genoemd / Niet /
            moeder: Vlietstra / Pietertje Johannes / overleden
            echtgen. Gort / Hendrikje rel. E
            wedn. van Loman / Jacoba Derks

            zie ook: http://www.historischekringhoogeveen.nl/

            "Winterjeude"
            Johannes Minnes was schipper (later ook landbouwer). 's Winters mocht men
            niet varen, en dan lag zijn schip op een vaste plaats onder Hoogeveen. om
            toch de kost te verdienen liep hij dan "met pak" (galanteriën e.d.). In de
            omgeving stond hij daarom bekend als de Winterjeude.

            groetjes,

            Jan
            <knip>
          • Jonkman
            Jan de Vries, Johannes Minnes Vlietstra mag ik tot één van mijn voorouders rekenen; ik ben het met je eens , dat de situatie een beetje ingewikkeld is; ik
            Message 5 of 6 , Sep 23, 2004
              Jan de Vries,
              Johannes Minnes Vlietstra mag ik tot één van mijn voorouders rekenen; ik ben
              het met je eens , dat de situatie een beetje ingewikkeld is; ik heb in
              Leeuwarden toentertijd geprobeerd dit raadsel te ontrafelen. ik heb daarbij
              het volgende gevonden:
              Johannes Minnes Vlietstra is op 10 juli 1811 te Heerenveen geboren; er is
              geen geboorteinschrijving, maar uit de huwelijksacte met Jacoba Derks Loman
              (9 juni 1841 te Hoogeveen) blijkt dat met de vermelding: blijkens acte van
              bekendheid, met vermelding: meerderjarig zoon van Pietertje Johannes
              Vlietstra, zonder vermelding van een vader. Zo ook in de huwelijksakte met
              zijn tweede vrouw Hendrikje Gort op 22 december 1860 te Hoogeveen. Een kopie
              van deze bekendheidsstelling heb ik in mijn bezit (11 maart 1841 kanton
              Bergum met als getuigen: o.a. Pietertje Vlietstra, oud 68 jaar en Trijntje
              Hendriks van de Tang, oud 33 jaar; waarbij de eerste als moeder en de tweede
              als zuster van Johnnnes Minnes wordt vermeld. Daarin wordt ook vermeld, dat
              hij wel is gedoopt, maar dat zijn naam niet in het doopboek is ingeschreven.
              Opmerkelijk is dat ook hier niet de vader vermeld wordt, maar dat zijn
              zuster met de achternaam Van der Tang wordt vermeld. Ook in de
              overlijdensakte van Johannes Minnes op 22 maart 1886 te Hoogeveen wordt geen
              naam van een vader genoemd, wel van de moeder.
              Uit deze gegevens heb ik geconcludeerd, dat Johannes Minnes de achternaam
              van zijn moeder heeft aangenomen, vooral omdat hij naar de vader van zijn
              moeder is vernoemd. en dat gebeurde wel vaker in die tijd. Maar ik heb ook
              een vermoeden, dat de ouders uit elkaar zijn gegaan.
              Vreemd blijft evenwel dat zijn zuster de achternaam Van der Tang heeft
              aangenomen.

              Over de ouders kan ik het volgende doorgeven.
              Hendrik Joostes van der Tang, gedoopt 1 aug. 1762 te Bergum (doopboek: Joost
              Dirks wijf een soon laten dopen gent: Hendrik); overleden op 22 juli 1831 te
              Tietjerksteradeel (acte dd 23 juli 1831 met vermelding van zoon van Joost
              Durks en Sijtske Wytses, echtenoot van Pietertje Johannnes Vlietstra.)
              Pytertje /Pietertje Vlietstra, geboren 10 mei 1774 te Burum en gedoopt op 22
              mei 1843 te Burum (volgens doopakte dochter van Hans Minnes en Trijntje
              Aftes Tijtel.)
              In het huwelijksboek van Burum 1800 (RA Leeuwarden gevonden: Hendrik Joostes
              van Bergum en Pijtertje Hansens te Burum, zijn geproclameerd; den 30 maart 1
              maal; den 6 april 2 demaal den 13april 3 de maal en zijn den 20 april alhier
              getrouwd. Ook in het huwelijksboek van Bergum zijn deze gegevens te vinden.
              Pietertje is overleden op 20 okt 1843 te Tietjerksteradeel, volgens acte van
              21 okt. 1843, met vermelding van: weduwe van Hendrik Joostes, zijnde verdere
              betrekkingen den aangevers onbekend.
              Uit dit huwelijk zijn geboren:
              1. Trijntje van der Tang, geboren op 7 maart 1808 te Bergum - volgens acte
              van bekendheid no. 812 te Bergum, zonder gegevens van ouders. Deze Trijntje
              trouwt met Hermanus Rasschen op 11 mei 1844 te Tietjerksteradeel (acte nr.
              26 met vermelding als ouders van Trijntje: Hendrik Joostes van der Tang en
              Pietertje Johannes Vlietstra.
              Zj overlijdt op 27 juli 1889 te Smallingerland - acte nr. 105.
              2. Johannes Minnes - zie boven.

              Van de grootouders heb ik: Tijtje / Zijtske Wytze: gedoopt te Bergum op 9
              maart 1727, gehuwd op 30 sept 1751 me Joost Dirks; zij krijgen 7 kinderen.
              Van deze Dirk Joostes heb ik en copie van naamsaanneming van Tang.
              Van Hans Minnes en Trijntje Ytes heb ik geen andere gegevens dan de geboorte
              van drie kinderen te Burum.



              H. Jonkman
              Jacob Damsingel 30
              7201 AR Zutphen
              tel. 0575 - 54 65 79
              e-mail: harjo@...
              ----- Original Message -----
              From: "jan de Vries" <illias20042000@...>
              To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
              Sent: Thursday, September 23, 2004 10:04 AM
              Subject: Re: [Friesland-genealogy] Pietertje Johannes Vlietstra
              alleenstaande moeder?


              Nynke en anderen,
              Bedankt voor het zoeken en de tips, blijven veel vragen over dus...

              Misschien zit de geboortedatum nog net in de DTB periode?
              Ik heb de datum en plaats uit een overlijdensakte, daar zitten wel vaker
              fouten in weet ik. Maar Johannes Minnes trouwt ook 2 x en in beide aktes
              staat dezelfde geboortedatum en plaats, dus dacht ik dat het wel zou
              kloppen. (De eerste huwelijksdatum is in 1841)

              Huwelijksakte 09-06-1841, no.: 30, Hoogeveen (moeder leeft dan schijnbaar
              nog)
              Huwelijksakte 22-12-1860, no.: 89, Hoogeveen (moeder overleden)

              overlijdensakten Hoogeveen, aktenummer: 70 d.d. 1886-03-22
              Vlietstra / Johannes Minnes / M
              leeftijd 74 j, geboren op 1811-07-10 te Heerenveen, beroep: landbouwer
              sterfdatum 1886-03-20 uur 1700, plaats Hoogeveen, adres Noord / C349 /
              Hoogeveen
              vader: Genoemd / Niet /
              moeder: Vlietstra / Pietertje Johannes / overleden
              echtgen. Gort / Hendrikje rel. E
              wedn. van Loman / Jacoba Derks

              zie ook: http://www.historischekringhoogeveen.nl/

              "Winterjeude"
              Johannes Minnes was schipper (later ook landbouwer). 's Winters mocht men
              niet varen, en dan lag zijn schip op een vaste plaats onder Hoogeveen. om
              toch de kost te verdienen liep hij dan "met pak" (galanteriën e.d.). In de
              omgeving stond hij daarom bekend als de Winterjeude.

              groetjes,

              Jan

              Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:
              Jan,

              Volgens Tresoar wordt op de door jou genoemde datum in heel Friesland geen
              Johannes geboren. Is de geboortedatum wel correct?
              In 1811 wordt in Smallingerland wél een Egbert geboren wiens moeder Pietje
              Johannes heet (vader Hendrik Sybes). Saillant detail: deze Egbert wordt in
              maart geboren en in augustus aangegeven!

              Mogelijk is het onderstaande huwelijk dat van de door jou genoemde Hendrik
              Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses Vlietstra? Maar het is natuurlijk
              zéér de vraag of deze Pietrikje Hanses dezelfde vrouw is als 'jouw'
              Pietertje Johannes.
              Trouwregister Hervormde gemeente Bergum, DTB nr. 704, 1679 - 1811

              Vermelding: Attestatie afgegeven 13 april 1800, Bergum

              Man: Hendrik Joostes, Bergum

              Vrouw: Pietrikje Hanses, Burum



              Ik vond geen naamsregistratie voor Hendrik Joostes. Als zijn vrouw en
              Pietertje Johannes inderdaad dezelfde waren, dan zou je dus vermoeden dat
              hij vóór 1811 is overleden en heeft Pietertje mogelijk als weduwe een kind
              gekregen van een onbekende man. Nou ja, onbekend, Johannes zal niet voor
              niets het patroniem Minnes hebben gehad?



              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

              ----- Original Message -----
              From: jan de Vries
              Hallo,
              Ik zoek voor iemand informatie over de ouders van Johannes Minnes
              Vlietstra, geboren 10-07-1811 in Heerenveen. Hij was schipper.
              Zijn moeder is Pietertje Johannes Vlietstra, vader onbekend. Van Pietertje
              kan ik niets met zekerheid vinden. Alleen de onderstaande akten, en die
              zeggen niet veel. Weet iemand meer?

              Dit vond ik op Tresoar:
              *Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1843, Aangiftedatum 21 oktober 1843,
              blad nr. 30
              Pietertje Vlietstra, overleden 20 oktober 1843, oud 71 jaar, weduwe

              *Overlijdensakte Smallingerland, 1889. Aangiftedatum 22 juli 1889, akte
              nr. 105
              Trijntje Hendriks van der Tang, overleden 21 juli 1889, oud 81 jaar,
              ongehuwd. dochter van Hendrik Jozefs van der Tang en Pietertje Hanses
              Vlietstra

              groetjes,
              Jan de Vries
              <knip>



              ---------------------------------
              Do you Yahoo!?
              vote.yahoo.com - Register online to vote today!

              [Non-text portions of this message have been removed]




              Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

              Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8
              juli 1999 geposte berichten staat op
              http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy

              Om uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:
              Friesland-genealogy-unsubscribe@yahoogroups.com

              Yahoo! Groups Links
            • jan de Vries
              H. Jonkman, Nynke ea, Toch nog enige duidelijkheid in deze toestand.Het blijf wel vreemd dat Hendrik Joostes niet genoemd wordt, ook niet bij dopen van
              Message 6 of 6 , Sep 23, 2004
                H. Jonkman, Nynke ea,
                Toch nog enige duidelijkheid in deze toestand.Het blijf wel vreemd dat Hendrik Joostes niet genoemd wordt, ook niet bij dopen van Trijntje, terwijl hij wel leeft en overlijd als gehuwde man. Evenals Pietertje zijn vrouw overlijdt als weduwe. Verder vind je ze ook niet weer terug.
                Overigens is Hendrik Joostes dezelfde als Dirk Joostes die de naam Tange aanneemt in 1811? Dit doet hij ook voor zijn 23 jarige dochter Trijntje! , of is dit een broer?

                Van Hans Minnes vond ik dit mogelijke huwelijk (zit ik goed?):
                Trouwregister Hervormde gemeente Kollum, 1762
                DTB nr: 450, 1718 - 1811
                Vermelding: Attestatie afgegeven 10 april 1762, Kollum
                Man: Hans Minnes, Visvliet
                Vrouw: Trijntje Ietes, Kollum

                Visvliet ligt bij Grijpskerk in Groningen.
                Nog hartelijk bedankt voor de informatie, zal ze weer doorgeven aan.

                Groetjes,
                Jan de Vries
                Hoogeveen

                Jonkman <harjo@...> wrote:

                Johannes Minnes Vlietstra mag ik tot ��n van mijn voorouders rekenen; ik ben
                het met je eens , dat de situatie een beetje ingewikkeld is;

                ---------------------------------
                Do you Yahoo!?
                Read only the mail you want - Yahoo! Mail SpamGuard.

                [Non-text portions of this message have been removed]
              Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.