registre civique digitaal?

  • jan de Vries
    Message 1 of 7 , Sep 9, 2004
      Hallo,
      Ik kreeg als tip de gegevens van de burgerwacht 1798 door te spitten. Elke plaats moest onder druk van Napoleon van alle mannen de gegevens leveren ivm de burgerwacht (het leger). De NGV heeft hier een cd-rom van samengesteld met de bedoeling dat alle plaatsen in Nederland erop zouden komen te staan. Op een site vond ik een index, maar daar stond geen enkel Fries dorp of stad bij.
      Weet iemand of ze wel op de cd staan, of dat het anderszins te verkrijgen is? (In Drenthe heeft de SVD per dorp een boek uitgegeven met de gegevens bijv.)

      Alvast bedankt,
      groetjes,
      Jan

    • Taeke van der Ley
      Message 2 of 7 , Sep 9, 2004
        Hallo Jan,
        Van Friesland weet ik dat niet alle gegevens van alle dorpen bewaard zijn gebleven. De gegevens die er wel zijn staan in één van de toegangen (ik meende 8 of 9) in Tresoar.

        De betrouwbaarheid van de gegevens laat te wensen over overigens. Mensen weken nogal af van de geboortedatum. Om onder de burgerwacht uit te komen denk ik.

        Groet,
        Taeke

        Taeke van der Ley
        http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/

        Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus 2004.

        Message 3 of 7 , Sep 9, 2004
          Jan,

          Er is een online database, de "Soldaten Napoleon" geheten, op
          www.tresoar.nl. Onder collectie - genealogie en dan in de lijst
          van "Zoeken naar personen".

          Vriendelijk groet,
          Marc
          Message 4 of 7 , Sep 10, 2004
            Jan e.a.,

            Ook de Registre Civique 1811 van Leeuwarden is digitaal te raadplegen:
            http://www.gemeentearchief.nl/ vervolgens:
            - klik de link Genealogie klikken (midden boven in het scherm
            - klik de link Genealogische databases (bovenin rechts).

            In de lijst met digitaal beschikbare bronnen wordt onder de kop "Bevolking en specifieke (beroeps)groepen" de Registre Civique Leeuwarden 1811 vermeld (en zo nog wat zéér interessante bronnen!).

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.
            Message 5 of 7 , Sep 10, 2004
              Jan;
              op de site van varkenvisser,toets je Jubbega,of
              een andere plaats in, dan Napoleon en ziedaar!
              Hendrik Sierds Klijn[stra] geb Jubbega ,evenals zijn broers Fokke en Gerrit
              als plaatsvervangers;
              o.a.die van Hendrik; lichting Mildam 1813
              nummerwisselaar; Bonne Coerts van der Sluis [1793]
              Jubbega [jouw fam.toch??]
              voor Fokke Sierds Klijn[stra [1789] lichting 1813
              Bauke Oenes Dolstra [1793] Luxwoude.
              [Tabe zijn voorouder??]
              veel plezier Jan.
              groetjes Appy.
              p.s. deze Klijnstra-s zitten in mijn man zijn fam.

> [...]
              is? (In Drenthe heeft de SVD per dorp een boek uitgegeven met de gegevens

            • jan de Vries
              Message 6 of 7 , Sep 10, 2004
                Beste mensen,
                Bedankt voor jullie reacties. Tresoar's lijst van Napoleon's soldaten geeft aan, die personen die in het leger van Napoleon dienden. In de navolgende archief-inventarissen vindt men per plaats alle mannen (ook die niet in het leger gingen) met soms/vaak nog meer info. Leeuwarden is mooi toegankelijk via HCL, en Kollum via de Sneuper. Met jullie hulp vond ik het volgende.... maar het is wel veel om alles digitaal te maken! Misschien iets voor na het notarieel archief?
                Uit toegang nr.: 8; het provinciaal bestuur in de Franse tijd:

                Naamlijsten van manspersonen, opgemaakt voor de organisatie van de gewapende burgermacht, met bijbehorende stukken betreffende oproeping en verklaringen van ongeschiktheid voor de gewapende dienst, 1797

                602 Achtkarspelen, �ngwirden, Baarderadeel, Barradeel, Het Bildt en Bolsward

                603 Dantumadeel, Ferwerderadeel, Franekeradeel, Harlingen, Hemelumer Oldeferd en Hindeloopen

                604 Idaarderadeel, Lemsterland, Menaldumadeel, Ooststellingwerf, Opsterland, Rauwerderhem en Sloten

                605 Stavoren, Tietjerksteradeel, Utingeradeel, Westdongeradeel en Weststellingwerf

                606 Wonseradeel, Wymbritseradeel en IJlst

                Overigens: geen gegevens van Schoterland?!

                groetjes,

                Jan

                Taeke van der Ley <t.vanderleij@...> wrote:
                Hallo Jan,
                Van Friesland weet ik dat niet alle gegevens van alle dorpen bewaard zijn gebleven. De gegevens die er wel zijn staan in ��n van de toegangen (ik meende 8 of 9) in Tresoar.

                Message 7 of 7 , Sep 10, 2004
                  Apyy,
                  had je bericht nog niet gezien. Zal zeker kijken . Bonne zit in mijn lijn!
                  Dank je.
                  Nu eerst gauw een boodschap doen...
                  groetjes,
                  Jan