Re: [Friesland-genealogy] Vraag? Helmich/Helmig

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 19 , Aug 31, 2004
      Bart;
      Oudehorne/Oudeschoot klopt
      zoals ik ze gemaild had.
      Je hebt de fam; Syttie Douwes al compleet,
      begrijp ik?
      dan heb je de kinderen ook toch?
      nu nog nagaan welke Sioukje de echte is [voor Liekele]
      tot mails Appy.

      Message 2 of 19 , Sep 3, 2004
        Bart;
        allereerst de kinderen van;
        Syttie Douwes en Tyes Reittiesdr[geh.c.a.1585]
        1;Harmen Sytties geb.Zestienroeden op het Heerenveen
        geh.?Cornelia Hendriks.
        2; Sijbe Sytties geb.Zestienroeden '' '' ''
        geh.?Wyts Foockesdr
        3;Ancke [Auck] Sytties geb Zestienroeden
        geh.? 1.met Oene Oedses geh.?2. Michiel Ebbes
        geh. 3. 08-02-1628 met Claes Auckes Heerenveen
        4; Reittie Sytties [v.g.g.]
        5; Douwe Sytties geb.1590 overl.1657
        geh .? Jacobien Hendriks

        Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
        [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
        ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.
        [volgens Kramer]
        bekijk het maar even !
        groetjes Appy
        [of heb je dit ook al in de knip??].

        Message 3 of 19 , Sep 3, 2004
          Appy.

          Met dank voor de bevestiging van de aangedragen info.
          Dit sluit aan met wat ik al bezat.

          > Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
          > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
          > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

          Van de 3e proclamatie van Jouke Helmig x Wobbeltie Reyties heb ik de tekst
          en wist dus van het bestaan van genoemde kinderen.

          Tot kijks !
          Gr.
          Bart de Vries
          *De Liemers* calling
> [...]
          > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
          > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

        • Bart de Vries
          Message 4 of 19 , Sep 8, 2004
            Liekele en Appy.

            In de DTB's nog eens alle namen van huwelijken eindigend op Helmichs en
            Jouckes op een rij gezet.Dat zijn er redelijk veel

            Dat Siouck Helmichs van Lippenhuizen in relatie zou staan met onze Siouck
            Helmichs van Het Meer lijkt mij niet waarschijnlijk, daarvoor is meer bewijs
            nodig.

            Binne Aates van Lippenhuizen lijkt mij ook en ander dan Binne Aates van
            Kortezwaag.

            Over Hill Jouckes van Kortezwaag heb ik ook mijn twijfels.

            Gr.
            Bart de Vries
            *De Liemers* calling
            Message 5 of 19 , Sep 12, 2004
              Bart, Lykele en appy,

              Deze gegevens heb ik van Douwe Joukes. De vraag is of dit een zoon is van
              Jouke Helmichs. Aangezien ik geen andere Jouke kan vinden en ook de
              huwelijken niet, ga ik er voorlopig maar van uit dat dit correct is.

              Groet,

              Heleen
              Douwe Jouwkes, zoon van Jouke Helmichs? en Wobbeltie Reitses, is geboren
              rond 1700.

              Quot.koh. 1749, Douwe Joukes te St. Johannesga, huisman, gezin: 2 pers > 12
              jr., 3 pers. < 12 jr, belasting 20 cgl. Er moeten dus al twee kinderen
              elders geboren zijn. Niet gehuwd te Schoterland, Weststellingwerf West,
              Aengwirden, Utingeradeel, Haskerland, Ooststellingwerf.
              Procl.boeken Schoterland, inv. nr 133, fol. 199. Douwe Joukes, veenbaas in
              de Knijpe, koopt een perceel hoogveen gelegen in Jubbega ten zuiden van de
              Leydijk, groot 1341 vierkante roeden, 98 vierkante voeten, 90 vierkante
              duymen volgens cedulle van 16-2-1745. Naastliggers zijn Zytse Douwes ten
              oosten, de verkopers ten zuiden, de pastorie Wieger Hendriks en Gerben
              Abeles ten westen en de koper ten noorden. Bezwaart met goud en grondgeld
              gekocht van mevr. Wiskjen van Scheltinga te Leeuwarden voor de ene helft en
              Luitjen Jans te Jubbega, Tjabele Aukes als vader en voorstander over zijn
              kinderen bij zijn wijlen huisvrouw Geertje Jans, Jan Dirks, huisman te
              Jubbega, Roel Hendrix te Jubbega, als man en voogd over Grietjen Dirks,
              Luitjen Dirks wonende te Munnekeburen en Weststellingwerff, Jan Tammes,
              wonende in de Langeswaagen, Jippe Tammes mede aldaar en Lammert Baaxtes,
              huisman in Engwierden voor de andere helfte. Voor de somma van 425 car.
              glds. Datum acte:........
              Procl.boeken Schoterland, inv. nr. 134, fol. 127: Douwe Joukes, huisman tot
              De Knijpe, koopt een perceel hoogveen, gelegen onder Jubbega. Naastliggers
              zijn ten oosten de verkoopers, ten westen de koper en ten zuiden 't eerste
              en tweede perceel. In coop te bekomen van Gerben Abeles, huisman in de
              Knijpe voor 2/3e part en van A. Schotanus op 't Heerenveen voor 1/3 part.
              Grootte van het perceel: 138 vierkante roeden, 48 voeten, 9 duymen, voor de
              prijs van 2055 car. glds. Akte 24-4-1754.
              Procl. boeken Schoterland, inv.nr. 135, fol. 62. Douwe Joukes, huisman in De
              Knijpe koopt een perceel hoogveen van Gerben Abeles uit De Knijpe voor 2/3
              en van A. Schotanus uit Heerenveen voor 1/3 als zaakgelastigde van de Heeren
              Compagnions van Cuyk Foyes en Decama Veenen voor de somma van 1506 car.
              glds. Acte 13-10-1756.
              Douwe Joukes trouwt op 13-5-1725 te Kortezwaag met Trijntje Genes afkomstig
              van De Knipe. Dit zou betekenen dat hij rond 1700 is geboren.

              Douwe was gehuwd met Jantje Jans.

              Ze doen belijdenis op 21 februar 1747 te Rohel.

              Douwe en Jantje hebben samen 8 kinderen:

              1 Jan Douwes, zie Q.

              2 Jouke Douwes is geboren rond 1743, zie R.

              3 Antje Douwes is geboren op zondag 19 december 1745 te Rotsterhaule,
              zie DK.

              4 Saakjen Douwes is geboren op zondag 4 mei 1749 te St. Johannesga,
              zie DL.

              5 Sim Douwes is geboren op zondag 28 november 1751, zie DM.

              6 Jan Douwes van der Werff is geboren op zondag 14 september 1755 te
              St. Johannesga, is gedoopt op zondag 5 oktober 1755 te Delfstrahuizen, zie
              ON.

              7 Sim Douwes is geboren op maandag 2 januari 1758 te St. Johannesga,
              is gedoopt op zondag 8 januari 1758 te Delfstrahuizen, zie DN.

              8 Trijntje Douwes is geboren op zaterdag 21 februari 1761 te St.
              Johannesga, is gedoopt op zondag 22 februari 1761, zie DO.

              Message 6 of 19 , Sep 13, 2004
                Heleen.

                Van verbintenis Douwe Joukes met Jantje Jans nog niets gevonden , anders dan
                de hierna volgende gegevens over 2 kinderen :

                Harmen Alberts Maat, geboren Giethoorn 17-12-1744 en gedoopt op belijdenis
                Schoterland 16-05-1777, overleden Schoterland 04-04-1821, trouwt
                Sintjohannesga 01-09-1776 Sim(ke) Douwes, gedoopt Sintjohannesga 08-01-1758,
                overleden Schoterland 15-09-1826, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                Familienamen 1811 - Mairie St. Johannesga, fol. 80
                Maat, Harmen Alberts, St. Johannesga
                k. Albert 34, Jantje 33 - St. Johannesga, Margje 30 - St. Johannesga,
                Douwe 28 - St. Johannesga,
                Roelof 24, Jan 20, Jouke 17,
                kk. (v. Douwe) Harmen 2, Tys 8 weken

                Jacob Jans (van Swol en van Zwolle), arbeider, veenwerker, geboren op
                22-09-1765 te IJsselmuiden, overleden op 14-08-1844 te Aengwirden op
                78-jarige leeftijd.

                Gehuwd op 24-jarige leeftijd op 22-11-1789 te St.Johannesga met Trijntje
                Douwes, 28 jaar oud, geboren op 21-02-1761 te Sint Johannesga, gedoopt
                (Ned.Herv.) op 22-02-1761 te Sint Johannesga, overleden op 28-03-1825 te
                Tjalleberd op 64-jarige leeftijd, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                Gr.
                Bart de Vries
                *De Liemers* calling

                Message 7 of 19 , Sep 13, 2004
                  Bedankt Bart. Deze gegevens heb ik nog niet.

                  Message 8 of 19 , Sep 14, 2004
                    Heleen.

                    De volgende zijn wellicht ook nog interessant.

                    Trouwregister Hervormde gemeente St.

                    Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1776

                    DTB nr: 603, 1744 - 1811

                    Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 september 1776, Sint

                    Johannesga

                    Man: Harmen Alberts Maat, Sint Johannesga

                    Vrouw: Sim Douwes, Sint Johannesga

                    ===

                    Trouwregister Hervormde gemeente
                    St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1789 DTB nr: 603,
                    1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 22 november 1789, Sint
                    Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man: Jacob Jans van
                    Zwol, Rohel Vrouw: Trijntje Douwes, Rohel ===

                    Trouwregister Hervormde gemeente
                    St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1781 DTB nr: 603,
                    1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 maart 1781, Sint
                    Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man:
                    Jouke Douwes, Rohel Vrouw: Rensje Hanses, Rohel ====

                    Trouwregister Hervormde gemeente St.

                    Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1770

                    DTB nr: 603, 1744 - 1811

                    Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 oktober 1770, Sint Johannesga

                    - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster

                    Man: Tjebbe Jans, Rohel

                    Vrouw: Antje Douwes, Rohel

                    ===