Re: [Friesland-genealogy] Vraag? Helmich/Helmig

  • Bart de Vries
    Message 1 of 19 , Aug 31 6:58 AM
      HaHa !

      Deze door Appy genoemde voorouderen zijn mij wel bekend. Echter de
      vraagstelsters vroegen bepaalde relaties en in dat verband zijn de
      toepasselijke gegevens verstrekt.
      Zelf heb ik nog extra 2 generaties voorvaders.( voor 1565 ).

      Ook het verhaal over de doopsgezinde familie , de grondaankopen , het
      ontstaan van de zestien roeden zaten al in de knip.

      En dit soort geschiedenis verhalen zijn een welkome aanvulling. Wel eens te
      veel om al die boeken te lezen .Dus knip-knip , ik maak er een selectie van.

      zal Donderdag even in Kramers geschiedenis van H.veen
      > duiken voor jou bewijs voor Douwe Helmich!
      > heb trouwens bij Sjoukje een andere partner n.l.
      > Pier Douwes Langezwaag
      > Sjouk Helmighs Langezwaag
      > bevestiging huw.03-11-1689 L.zwaag/K.zwaag/ Luxwoude. [kan ook een
      tweede
      > huw zijn!]
      > Groetjes Appy.
      > p.s. heb wel partners bij de kinderen,
      > mail maar!

      We zijn benieuwd wat hier uit komt natuurlijk.

      Als je nog tijd over hebt ............ Oudeschoot<--->Oudehorne ???

      Tot kijks !
      Gr.
      Bart de Vries
      *De Liemers* calling
        Je hebt de fam; Syttie Douwes al compleet,
        begrijp ik?
        dan heb je de kinderen ook toch?
        nu nog nagaan welke Sioukje de echte is [voor Liekele]
        tot mails Appy.

> [...]
        >
        > We zijn benieuwd wat hier uit komt natuurlijk.
        >
        > Als je nog tijd over hebt ............ Oudeschoot<--->Oudehorne ???

      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 19 , Sep 3, 2004
          Bart;
          allereerst de kinderen van;
          Syttie Douwes en Tyes Reittiesdr[geh.c.a.1585]
          1;Harmen Sytties geb.Zestienroeden op het Heerenveen
          geh.?Cornelia Hendriks.
          2; Sijbe Sytties geb.Zestienroeden '' '' ''
          geh.?Wyts Foockesdr
          3;Ancke [Auck] Sytties geb Zestienroeden
          geh.? 1.met Oene Oedses geh.?2. Michiel Ebbes
          geh. 3. 08-02-1628 met Claes Auckes Heerenveen
          4; Reittie Sytties [v.g.g.]
          5; Douwe Sytties geb.1590 overl.1657
          geh .? Jacobien Hendriks

          Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
          [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
          ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.
          [volgens Kramer]
          bekijk het maar even !
          groetjes Appy
          [of heb je dit ook al in de knip??].

          Message 4 of 19 , Sep 3, 2004
            Appy.

            Met dank voor de bevestiging van de aangedragen info.
            Dit sluit aan met wat ik al bezat.

            > Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
            > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
            > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

            Van de 3e proclamatie van Jouke Helmig x Wobbeltie Reyties heb ik de tekst
            en wist dus van het bestaan van genoemde kinderen.

            Tot kijks !
            Gr.
            Bart de Vries
            *De Liemers* calling
> [...]
            > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
            > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

          • Bart de Vries
            Message 5 of 19 , Sep 8, 2004
              Liekele en Appy.

              In de DTB's nog eens alle namen van huwelijken eindigend op Helmichs en
              Jouckes op een rij gezet.Dat zijn er redelijk veel

              Dat Siouck Helmichs van Lippenhuizen in relatie zou staan met onze Siouck
              Helmichs van Het Meer lijkt mij niet waarschijnlijk, daarvoor is meer bewijs
              nodig.

              Binne Aates van Lippenhuizen lijkt mij ook en ander dan Binne Aates van
              Kortezwaag.

              Over Hill Jouckes van Kortezwaag heb ik ook mijn twijfels.

              Gr.
              Bart de Vries
              *De Liemers* calling
              Message 6 of 19 , Sep 12, 2004
                Bart, Lykele en appy,

                Deze gegevens heb ik van Douwe Joukes. De vraag is of dit een zoon is van
                Jouke Helmichs. Aangezien ik geen andere Jouke kan vinden en ook de
                huwelijken niet, ga ik er voorlopig maar van uit dat dit correct is.

                Groet,

                Heleen
                Douwe Jouwkes, zoon van Jouke Helmichs? en Wobbeltie Reitses, is geboren
                rond 1700.

                Quot.koh. 1749, Douwe Joukes te St. Johannesga, huisman, gezin: 2 pers > 12
                jr., 3 pers. < 12 jr, belasting 20 cgl. Er moeten dus al twee kinderen
                elders geboren zijn. Niet gehuwd te Schoterland, Weststellingwerf West,
                Aengwirden, Utingeradeel, Haskerland, Ooststellingwerf.
                Procl.boeken Schoterland, inv. nr 133, fol. 199. Douwe Joukes, veenbaas in
                de Knijpe, koopt een perceel hoogveen gelegen in Jubbega ten zuiden van de
                Leydijk, groot 1341 vierkante roeden, 98 vierkante voeten, 90 vierkante
                duymen volgens cedulle van 16-2-1745. Naastliggers zijn Zytse Douwes ten
                oosten, de verkopers ten zuiden, de pastorie Wieger Hendriks en Gerben
                Abeles ten westen en de koper ten noorden. Bezwaart met goud en grondgeld
                gekocht van mevr. Wiskjen van Scheltinga te Leeuwarden voor de ene helft en
                Luitjen Jans te Jubbega, Tjabele Aukes als vader en voorstander over zijn
                kinderen bij zijn wijlen huisvrouw Geertje Jans, Jan Dirks, huisman te
                Jubbega, Roel Hendrix te Jubbega, als man en voogd over Grietjen Dirks,
                Luitjen Dirks wonende te Munnekeburen en Weststellingwerff, Jan Tammes,
                wonende in de Langeswaagen, Jippe Tammes mede aldaar en Lammert Baaxtes,
                huisman in Engwierden voor de andere helfte. Voor de somma van 425 car.
                glds. Datum acte:........
                Procl.boeken Schoterland, inv. nr. 134, fol. 127: Douwe Joukes, huisman tot
                De Knijpe, koopt een perceel hoogveen, gelegen onder Jubbega. Naastliggers
                zijn ten oosten de verkoopers, ten westen de koper en ten zuiden 't eerste
                en tweede perceel. In coop te bekomen van Gerben Abeles, huisman in de
                Knijpe voor 2/3e part en van A. Schotanus op 't Heerenveen voor 1/3 part.
                Grootte van het perceel: 138 vierkante roeden, 48 voeten, 9 duymen, voor de
                prijs van 2055 car. glds. Akte 24-4-1754.
                Procl. boeken Schoterland, inv.nr. 135, fol. 62. Douwe Joukes, huisman in De
                Knijpe koopt een perceel hoogveen van Gerben Abeles uit De Knijpe voor 2/3
                en van A. Schotanus uit Heerenveen voor 1/3 als zaakgelastigde van de Heeren
                Compagnions van Cuyk Foyes en Decama Veenen voor de somma van 1506 car.
                glds. Acte 13-10-1756.
                Douwe Joukes trouwt op 13-5-1725 te Kortezwaag met Trijntje Genes afkomstig
                van De Knipe. Dit zou betekenen dat hij rond 1700 is geboren.

                Douwe was gehuwd met Jantje Jans.

                Ze doen belijdenis op 21 februar 1747 te Rohel.

                Douwe en Jantje hebben samen 8 kinderen:

                1 Jan Douwes, zie Q.

                2 Jouke Douwes is geboren rond 1743, zie R.

                3 Antje Douwes is geboren op zondag 19 december 1745 te Rotsterhaule,
                zie DK.

                4 Saakjen Douwes is geboren op zondag 4 mei 1749 te St. Johannesga,
                zie DL.

                5 Sim Douwes is geboren op zondag 28 november 1751, zie DM.

                6 Jan Douwes van der Werff is geboren op zondag 14 september 1755 te
                St. Johannesga, is gedoopt op zondag 5 oktober 1755 te Delfstrahuizen, zie
                ON.

                7 Sim Douwes is geboren op maandag 2 januari 1758 te St. Johannesga,
                is gedoopt op zondag 8 januari 1758 te Delfstrahuizen, zie DN.

                8 Trijntje Douwes is geboren op zaterdag 21 februari 1761 te St.
                Johannesga, is gedoopt op zondag 22 februari 1761, zie DO.

                Message 7 of 19 , Sep 13, 2004
                  Heleen.

                  Van verbintenis Douwe Joukes met Jantje Jans nog niets gevonden , anders dan
                  de hierna volgende gegevens over 2 kinderen :

                  Harmen Alberts Maat, geboren Giethoorn 17-12-1744 en gedoopt op belijdenis
                  Schoterland 16-05-1777, overleden Schoterland 04-04-1821, trouwt
                  Sintjohannesga 01-09-1776 Sim(ke) Douwes, gedoopt Sintjohannesga 08-01-1758,
                  overleden Schoterland 15-09-1826, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                  Familienamen 1811 - Mairie St. Johannesga, fol. 80
                  Maat, Harmen Alberts, St. Johannesga
                  k. Albert 34, Jantje 33 - St. Johannesga, Margje 30 - St. Johannesga,
                  Douwe 28 - St. Johannesga,
                  Roelof 24, Jan 20, Jouke 17,
                  kk. (v. Douwe) Harmen 2, Tys 8 weken

                  Jacob Jans (van Swol en van Zwolle), arbeider, veenwerker, geboren op
                  22-09-1765 te IJsselmuiden, overleden op 14-08-1844 te Aengwirden op
                  78-jarige leeftijd.

                  Gehuwd op 24-jarige leeftijd op 22-11-1789 te St.Johannesga met Trijntje
                  Douwes, 28 jaar oud, geboren op 21-02-1761 te Sint Johannesga, gedoopt
                  (Ned.Herv.) op 22-02-1761 te Sint Johannesga, overleden op 28-03-1825 te
                  Tjalleberd op 64-jarige leeftijd, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                  Gr.
                  Bart de Vries
                  *De Liemers* calling

                  Message 8 of 19 , Sep 13, 2004
                    Bedankt Bart. Deze gegevens heb ik nog niet.

                    Message 9 of 19 , Sep 14, 2004
                      Heleen.

                      De volgende zijn wellicht ook nog interessant.

                      Trouwregister Hervormde gemeente St.

                      Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1776

                      DTB nr: 603, 1744 - 1811

                      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 september 1776, Sint

                      Johannesga

                      Man: Harmen Alberts Maat, Sint Johannesga

                      Vrouw: Sim Douwes, Sint Johannesga

                      ===

                      Trouwregister Hervormde gemeente
                      St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1789 DTB nr: 603,
                      1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 22 november 1789, Sint
                      Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man: Jacob Jans van
                      Zwol, Rohel Vrouw: Trijntje Douwes, Rohel ===

                      Trouwregister Hervormde gemeente
                      St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1781 DTB nr: 603,
                      1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 maart 1781, Sint
                      Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man:
                      Jouke Douwes, Rohel Vrouw: Rensje Hanses, Rohel ====

                      Trouwregister Hervormde gemeente St.

                      Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1770

                      DTB nr: 603, 1744 - 1811

                      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 oktober 1770, Sint Johannesga

                      - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster

                      Man: Tjebbe Jans, Rohel

                      Vrouw: Antje Douwes, Rohel

                      ===