Re: Ate Sytzes Kijkman

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 26 , Aug 4, 2004
      Doopgezind, nee dat doopboek heb ik niet bekeken, dom:-)
      Groetjes,
      Annemarth

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, jan de Vries
      <illias20042000@y...> wrote:
      > Hallo iedereen,
      > In het lidmatenboek van Doopsgezindt Lippenhuizen/Gorredijk staan
      Aate Jans Kykman, Atse Jans Kykman, Eeble Jans Kykman, en Sietse
      Jans Kiekman genoteerd. Vandaar het missen van de dopen? (zie
      bericht Annemarth van 3 aug.)
      > Groetjes,
      > Jan de Vries
    • Bart de Vries
      Message 2 of 26 , Aug 4, 2004
        Klopt Jan.

        Al eerder vermeld dat deze familie van DG huize was en daarmee ook de
        doopproblematiek
        op oudere leeftijd, soms bij een huwelijk.

        Van de 4 genoemde namen is Atse Jans Kijkman mij echter onbekend
        Gr.
        Bart de Vries
        *De Liemers* calling
        Message 3 of 26 , Aug 11, 2004
          Bart,

          Ik heb wel een Jan Sijtzes Kijkman in Opsterland die goed zijn broer zou
          kunnen zijn. Ik heb echter geen nadere gegevens behalve zijn vrouw
          (Jacobjen Willems + 1803) en zijn overlijden in 1791 uit de huwelijks bijlagen.

          Mocht je dus antwoorden buiten de groep krijgen, ik blijf graag op de hoogte.

          Groeten,

          Godwin

          Godwin Zwanenburg
          Pijlkruid 14
          7909 HK Hoogeveen
          The Netherlands
        • Bart de Vries
          Message 4 of 26 , Aug 11, 2004
            Godwin.

            Een aanrader........... , raadpleeg de thread over Kijkman op hotmail
            eventjes.
            Het resultaat en verloop van informatiestroom is daar goed te volgen.

            Mijn voorlopig eindresultaat is de volgende :

            Parenteel van Jan Sytzes[Sietses] parjansy.rtf 11--2004

            I.1 Jan Sytzes[Sietses], geboren < 1756, overleden 1791 te
            Lippenhuizen.

            Gehuwd voor de kerk (1) op 26-05-1756 te Lippenhuizen met Jakobjen[Japikjen]
            Willems, geboren < 1756, overleden 1803 te Lippenhuizen.

            Gehuwd (2) met Korneliske Jouwerts.

            Uit het eerste huwelijk:

            1. Ebbe Jans KIJKMAN, geboren ca 1757 te Lippenhuizen (gezindte:
            DG), overleden op 09-05-1832 te /Opsterland.

            Gehuwd voor de kerk op 25-02-1798 te Lippenhuizen (DG) met Dirk[Durk] Jans
            HOGEVEEN, geboren ca 1736 (gezindte: DG), overleden op 24-12-1818 te
            /Opsterland.

            2. Meintje[Mintie] Jans KIJKMAN, geboren ca 1758 te Lippenhuizen
            (gezindte: DG), overleden op 09-11-1824 om 17:00 uur te
            Lippenhuizen/Opsterland.

            Gehuwd voor de kerk op 16-05-1784 te Lippenhuizen met Ibele[Eebele][Ebele]
            Jelles JELSMA, geboren ca 1764 te Lippenhuizen (gezindte: DG), overleden op
            28-10-1816 om 18:00 uur te Lippenhuizen/Opsterland, zoon van Jelle Libbes en
            Liepkjen Iebeles.

            3. Sytze[Zytse] Jans KIJKMAN, geboren ca 1760 (gezindte: DG),
            overleden op 09-09-1820 te /Opsterland.

            4. Ate Jans KIJKMAN, geboren ca 1761 (gezindte: DG), overleden op
            06-12-1843 te /Opsterland.

            Gehuwd voor de kerk op 23-09-1787 te Lippenhuizen met Akke[Aukje] Johannes,
            geboren ca 1768, overleden op 15-04-1849 te /Opsterland.

            5. Eebele[Eble] Jans KIJKMAN, geboren ca 1764 (gezindte: DG),
            overleden op 26-04-1812 te Hemrik/Opsterland.

            Gehuwd voor de kerk op 02-07-1797 te Gorredijk (DG) met Wijpkje[Wypkjen]
            Willems DOORNBOS, 23 jaar oud, geboren op 12-05-1774 te
            Oudega/Smallingerland, gedoopt (DG) op 05-11-1775, overleden op 10-06-1852
            te Lippenhuizen/Opsterland op 78-jarige leeftijd.

            Uit het tweede huwelijk:

            6. Tjitske Jans KIKMAN, geboren ca 1746, overleden op 27-10-1834 te
            /Smallingerland.

            Gehuwd voor de kerk op 27-04-1783 te Beets met Sjoerd Popes[Poppes] van den
            BERG, geboren ca 1733, overleden op 20-11-1814 te Beetsterzwaag/Opsterland,
            zoon van Pope Sjoerds en N N.

            Wellicht is er nog wel wat te verbeteren , wel ik houd mij aanbevolen.
            Tot kijks !
            Gr.
            Bart de Vries
            *De Liemers* calling

            Message 5 of 26 , Aug 11, 2004
              Godwin.

              Aanrader......., volg eventjes de thread over Kijkman op hotmail.

              Het laatste resultaat bij mij is:
[...]

              Wellicht valt er hier en daar wat te verbeteren , wel ik houd mij aan
              bevolen voor nieuwe informatie natuurlijk.

              Tot kijks !
              Gr.
              Bart de Vries
              *De Liemers* calling
              Message 6 of 26 , Aug 11, 2004
                Bart, even een logische redenering: Tjitske Jans Kikman is geb. in 1746, (
                uit Jan Sietses en Korneliske Jouwerts, vlgs haar overl. doc.) dus is Jan
                Sietses (1) gehuwd met Korneliske en (2) met Japikjen. (waarschijnlijk
                daarom vinden we ook niets over Korneliske zij was al overl. voor 1756) Ebbe
                Jans is overl. in Lippenhuizen, Dirk Hogeveen was eerder gehuwd met Antje
                Oebeles. Sytze Jans is overl. Lippenhuizen, oud 60 jaar, ongehuwd. Ate Jans
                is overl. Kortezwaag, oud 82 jaar, gehuwd ( is dit gezin kinderloos gebleven
                ?) Gegroet Karel

[...]

                com/group/Friesland-genealogy

                Yahoo! Groups Sponsor

                To visit your group on the web, go to:

              • Bart de Vries
                Message 7 of 26 , Aug 12, 2004
                  Karel.
                  - Dirk Jans Hogeveen x Antje Oebeles mooie aanvulling.
                  - Ate Jans Kijkman x Akke[Aukje] Johannes , kerk 23-09-1787 Lippenhuizen
                  Van dit echtpaar geen kids gevonden tot nu toe via internet.
                  De Kijkman -familie was doorgaans lid van DG [Lippenhuizen-Gorredijk lijkt
                  mij].
                  Het zou kunnen dat kinderen wel geboren zijn vanaf ca 1787 , echter pas na
                  hun 18 jaar gedoopt , soms bij huwelijk.
                  Misschien dat er in DG-doopboek nog iets is te vinden. Bij huw en overl data
                  zijn ook verder geen Kijkman-vondsten
                  Gr.
                  Bart de Vries
                  *De Liemers* calling

                  Message 8 of 26 , Aug 12, 2004
                    Hallo Bart,
                    In 1811 nam Ate Jans alleen voor zichzelf de naam Kijkman aan.
                    Eble Jans voor zichzelf en dochters Jacobje 14, Bijttje 11, Jantje 8
                    en Akke 5 jaar.
                    Zytse Jans evenals Ate Jans alleen voor zichzelf.

                    Lijkt erop, dat alleen Eble kinderen had.

                    Groetjes,
                    Annemarth

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bart de Vries"
                  • Bart de Vries
                    Message 9 of 26 , Aug 12, 2004
                      Hoi Annemarth.

                      De aanname familienamen was wel bekend.
                      Allemaal lang geleden.
                      Er komt nu langzamerhand zicht op deze familie.
                      Tot kijks !
                      Gr.
                      Bart de Vries
                      *De Liemers* calling
                      Message 10 of 26 , Aug 12, 2004
                        Godwin en Bart;
                        is dit ook nog iets voor jullie?
                        Sytse Jans [lakenkoopman] afkomstig van
                        gemeente Rottevalle-Witveen beroepen te Gorredijk
                        19-02-1747.[liefdeprediker]
                        zoon van Jan Sytses en Saapke Johannes te Ureterp,
                        die hervormd waren. De moeder hertrouwde in 1704
                        met de hoogstwaarschijnlijke doopsgezinde Hendrik Jans
                        uit Surhuisterveen en zo kregen de 4 kinderen uit het 1e
                        huw .een doperse opvoeding.
                        Sytse werd op 11-02-1731 in de gem.Drachten -Ureterp gedoopt.en vertrok in
                        1744 naar het Witveen.
                        zijn vrouw Sjoukje Sytses stamde uit een oude
                        doopsgezinde fam.uit Drachten.
                        op 16-03-1760 werd hij betaald leraar [sesenvijfftig kroly]
                        per jaar??
                        zijn zoon Jan Sytses,zijn nageslacht noemt zich van Linde
                        werd verscheidene malen op en neer vervoerd tussen Gorredijk en Wolvega
                        [zusterkerk] op kosten van Gorredijk ,woonde er ook nog enige jaren!na zijn
                        dood
                        in 1775 gem.Wolvega waarschijnlijk opgeheven [later weer gesticht]
                        zijn vader Sytse Jans in 1765 vertrokken naar Woudsend
                        [Wymbritseradeel].
                        bron; ''De Vlecke Gorredijck'' hoofdstuk ''het kleine kuddeke'' van
                        Zondervan.
                        veel puzzelplezier Appy.
                        ps Ate Jans Kijkman [1761/1788/1842]
                        Sytse Jans Kijkman [timmerman] [1765/1789/1809]
                        alle twee aktieve leden!

> [...]

                        > Wie zijn zijn ouders , zijn echtgenote , cq andere familieleden ?
                        >

                        > Met belangstelling zien wij berichten hierover tegemoet !

                        Godwin Zwanenburg
                        Pijlkruid 14
                        7909 HK Hoogeveen
                        The Netherlands
                      • Betty
                        Message 11 of 26 , Aug 12, 2004
                          Appy,

                          Ik denk niet dat het hier om de zelfde gaat.
                          Het nageslacht van deze Jan Sytses noemt zich van Linde (zoals je schreef)

                          Familienamen 1811

                          Linde, Sytse Jans weduwe, Klaske Pytters, Lippenhuizen

                          k. Jan 13, Pytter 8, beiden aldaar

                          Familienamen 1811 Kijkman, Zytse Jans, Lippenhuizen
                          Sytses Jans Kijkman is overleden 1820 (ongehuwd)ps Ate Jans Kijkman [1761/1788/1842]Sytse Jans Kijkman [timmerman] [1765/1789/1809]alle twee aktieve leden!Appy staat er nog iets vermeld van de Kijkman(nen)groetjes Betty

                        • Bart de Vries
                          Message 12 of 26 , Aug 12, 2004
                            Appy.

                            Met genoegen het verhaal gelezen , echter hierbij kan ik geen aansluiting
                            vinden.

                            Dan nog een vraagje over het volgende :
                            "ps Ate Jans Kijkman [1761/1788/1842]
                            > Sytse Jans Kijkman [timmerman] [1765/1789/1809]
                            > alle twee aktieve leden!"
                            - Die jaartallen , waarvan ???
                            - Actieve leden , waarvan ???

                            Het blijft puzzelen , hahaha !!!!!!!!!!!!!!
                            Gr.
                            Bart de Vries
                            *De Liemers* calling
> [...]
                            > veel puzzelplezier Appy.
                            > ps Ate Jans Kijkman [1761/1788/1842]
                            > Sytse Jans Kijkman [timmerman] [1765/1789/1809]
                          • Appy de Vries (hotmail)
                            Message 13 of 26 , Aug 12, 2004
                              Bart en Betty;
                              de data.s tussen haakjes betekenen;
                              geboorte; doop; overlijden.
                              over Kijkman staat er verder niets.
                              aktief van mijn kant betekend dat ze diaken of kerkeraadslid waren!
                              weten jullie de vader van Ate en Sytse al?
                              kan dat niet Jan Sytses ,die overl.is in 1775 zijn??
                              groetjes appy.

> [...]
                              > - Die jaartallen , waarvan ???
                              > - Actieve leden , waarvan ???
                              >
                              > Het blijft puzzelen , hahaha !!!!!!!!!!!!!!

                            • Betty
                              Message 14 of 26 , Aug 12, 2004
                                Appy

                                Als ouders van Ate en Sytse Jans heb ik

                                Jan Sytses en Jakopje Willems ze trouwden 26-5-1756 Lippenhuizen
                                Als datums heb ik
                                Ate Jans geb ca 1761 Lippenhuizen gestorven 06-12-1843 Kortezwaag
                                Sytse Jans geb ca 1760 Lippenhuizen gestorven 09-09-1820 Opsterland (ongehuwd)

                                Jan Sytses trouwde eerder Korneliske Jouwerts

                                groetjes Betty en dank je wel voor de hulp.

                              • Bart de Vries
                                Message 15 of 26 , Aug 12, 2004
                                  Ap.

                                  Zie mijn bericht aan Godwin dd 11-08-2004 bettreffende Jan Sytzes , Ate Jans
                                  en Sytze Jans en hun data.
                                  Gr.
                                  Bart de Vries
                                  *De Liemers* calling
                                  Message 16 of 26 , Aug 12, 2004
                                    Bart;
                                    nu nog Jan Sytses zijn geb/doopdata en plaats,
                                    en ouders zoeken, dan pas hebben we zekerheid toch?
                                    Yntse Jelles [de Groot]en Ynskje Bartelds[de Boer] zijn ,
                                    zoals je weet mijn voorouders, kinderen noemen zich de
                                    Groot.[Jelle,Beake,Barteld]
                                    Yntse heeft de naam niet aangenomen [hij was overl. 1784
                                    alzo zijn vrouw]
                                    broer Kerst Jelles word Jellema.
                                    groetjes Appy.