Re: [Friesland-genealogy] Teetske Veltman

  • Cornélius Boekema
    Message 1 of 10 , Aug 3 4:58 PM
      ----- Original Message -----
      From: "Hinke Woudt" <h.woudt@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Tuesday, August 03, 2004 11:48 AM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Teetske Veltman

      > Hallo Cor,
      >
      > De gegevens die ik stuurde komen van Tresoar, ik heb de door jou gegeven
      > geboorte datum ingevoerd en toen kwam Taetske te voorschijn. Ik heb dus
      > helemaal niet op naam gezocht, maar heb net nog even Taetske Veltman
      > ingetypt en dan geeft Tresoar haar ook gewoon.
      > En houd je met Hylke en Veltman wel rekening met de spellingsvarianten??
      >
      > Succes verder, groet, Hinke.

    • Cornélius Boekema
      Message 2 of 10 , Aug 3 5:04 PM
        Hallo Hinke,

        Per ongeluk 'n eerdere email verzonden zonder antwoord.

        Ik had dus Taetske niet ingevoerd, wel Teetske en Teatske.
        Met Hylke Sytzes Veltman ben ik ook verder gekomen, want die staat ook
        aangegeven als Hielke Sietzes Veldman. Met zijn vrouw Arendje Kooiker
        hetzelfde trouwens. Kan ook Arentje Koiker zijn. Ik werk al jaren met de
        Rijksarchieven, maar leer nog steeds.
        Ik weet b.v. ook niet hoe je de jaartallen kunt invoeren i.p.v. namen. Heb
        Tresoar bekeken, maar heb het niet uitgevonden.
        Misschien dat mijn "domheid" ook anderen kan voor uitbrengen?
        M.vr.gr.

        Cor(nelius) Boekema
> [...]
        > ingetypt en dan geeft Tresoar haar ook gewoon.
        > En houd je met Hylke en Veltman wel rekening met de spellingsvarianten??

      • Hinke Woudt
        Message 3 of 10 , Aug 3 11:28 PM
          Hallo Cor,

          Voor Tresoar gebruik ik altijd Roelof zijn zoekscherm:
          http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

          In het balkje waar je de zoekterm in typt kun je ook gewoon een jaartal,
          plaats, maand of zoals ik eerder melde de volledige datum invoeren in
          plaats van een naam. Probeer maar eens wat uit:-)

          Groet, Hinke.

          Message 4 of 10 , Aug 4 12:16 AM
            Cor,

            Als je niet zeker bent van de speling, probeer dan eens om 'fuzzy' te zoeken op Tresoar. Dat gaat als volgt: je typt eerst het woord fuzzy tussen accolades en vervolgens bijv. teetske veldman, dus: {fuzzy}Teetske veldman en klikt dan op de [zoek] knop. Helaas kun je maar op één woord fuzzy zoeken en in dit geval moet je dus (als je niets vindt) dezelfde zoekactie nóg een keer uitvoeren, maar dan in combinatie met Veltman.

            Een jaartal moet je invoeren zoals je die in de records tegenkomt, dus bijv 4 augustus 1880. Je kunt op elk willekeurig woord in de recordteksten zoeken. Stel dat je alle geboortes in Sneek in februari 1812 wilt bekijken (geen idee wat het nut kan zijn, maar goed :-)!), dan typ je dus in het zoekveld: februari 1812 sneek en zoekt daarmee in de regio waar Sneek ligt et voilá. Overigens krijg je dan dus ook de records van in januari 1812 in Sneek geboren kinderen, die in februari zijn aangegeven.

            En het is natuurlijk geen domheid maar gebrek aan kennis en dat laatste kan gemakkelijk verholpen worden.
            Veel plezier met deze nieuw verworven kennis :-)

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 10 , Aug 4 1:30 PM
              Bedankt voor de inlichtingen, Nynke.
              Mijn kennis wordt steeds uitgebreider ;-)

              Cor (Montreal)