Re: opzoekvraag: Oeke Joekes Walters M/V

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 10 , Aug 3 1:03 PM
      Jos, vandaag de hele akte overgeschreven, mooi stukje proza:

      In het jaar Een duizend achthonderd en twee en twintig den
      vijfentwintigsten der maand Juni des voordemiddags ten elf uren is
      voor ons Grietman, Officier van den Burgerlijken Stand der
      Grietenije Hem. Old. en Noord, Provincie Vriesland, gecompareerd
      Retje Reins Quarre [tekent Ritje Reins Quaree], oud vijfentwintig
      jaren wonende te Koudum, welke aan ons een kind heeft voorgesteld
      zijnde van het vrouwelijk geslagt, hetwelk den vijfenwtintigsten
      Juni dit[?] des Jaars Een duizend achthonderd en twee en twintig
      des 's morgens te twee uren door de hulpvaardigheid van den[!]
      Declarante is ter wereld gebragt te Koudum uit Knierke Aukes,
      nagelatene weduwe van Joeke Jans Walters, den vijfentwintigsten
      October des gepasseerden Jare Een duizend achthonderd en een en
      twintig te Koudum in Nr. 99 overleden. Verklarende zij Declarante in
      naam des moeders[!] des kinds, dat hetzelve genaamd zal worden Oeke.
      Deze verklaring en voorstelling is gedaan in tegenwoordigheid van
      Jacob Tijmen van de Graaff oud twee en dertig jaren van beroep
      commies en Jacob Foppes Hemminga oud een en dertig jaren van beroep
      executeur en beide wonende te Koudum voornoemd.
      En is deze akte van geboorte na voorlezing door de Declarante, de
      getuigen en ons verteekend.

      Ja Jos, ik weet het niet hoor. Volgens mij had de Grietman niet echt
      weet van het onderscheid der geslachten:
      'van den declarante'
      'in naams des moeders'

      Of hij was zeer onder de indruk van de hulpvaardige declarante, die
      overigens geen vroedvrouw was; anders had het er zeker bijgestaan.

      Maar ja, de akte is voorgelezen en door alle vier ondertekend.

      Deze Oeke blijft een wonderlijk familielid; was misschien inderdaad
      een hermafrodiet.

      Groetjes,
      Annemarth Sterringa

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"
      <nynkevandenhooven@h...> wrote:
      > Jos, Annemarth,
      >
      > Óf het was een kind dat geboren werd met (in modern Nederlands :-
      )) het andrenogenitaal syndroom. Vroeger noemde men dat wel een
      hermafrodiet. Deze baby's hebben geen eenduidige geslachtskenmerken
      en kunnen dus zowel voor een meisje als voor een jongetje worden
      aangezien. Zelfs door artsen of vroedvrouwen!

      > Overigens leert een korte zoektocht op Tresoar dat de naam Oeke
      het meest als meisjesnaam voorkomt en eigenlijk alleen op de
      eilanden (ook) als jongensnaam wordt gebruikt. In een huwelijk vóór
      1811 zag ik dat de naam Oeke tussen haakjes werd vermeld bij een
      vrouw die Acke heette. Mogelijk hebben de namen eenzelfde oorsprong.
      > Misschien dat de aangever van het overlijden (overmand door
      verdriet? ... of alcohol?) de kluts een beetje kwijt was......?

      > Met vriendelijke groet,
      > Nynke van den Hooven.

      Walters M/V

      > Dag Annemarth,
      >
      > Tja, ik begin langzamer hand te geloven dat ik vreemde
      voorouders/familie heb gehad.
      > Ik ben al meer van dit soort zaken tegengekomen.
    • Jos Buisman
      Message 2 of 10 , Aug 4 1:22 AM
        Dag Annemarth,

        Bedankt voor de tekst van de akte.

        De naam Quarre/Quaree komt me 'n beetje bekend voor, ik meen dat er in
        Koudum 'n veldwachter en ook 'n vroedvrouw met die naam was.
        Maar inderdaad, als Retje vroedvrouw/baker zou zijn geweest dan had het er
        wel bijgestaan.

        Misschien dat er iemand in de groep is die meer over Retje/Ritje Reins
        Quarre/Quaree uit Koudum weet?

        Groetjes,
        Jos Buisman
        http://home.hccnet.nl/j.buisman/genea/index.html