Teetske Veltman

  • cboekema
    Message 1 of 10 , Jul 30 6:14 PM
      Beste Vrienden,

      Wie zou mij kunnen helpen om de ouders op te sporen van Teatske H.
      Veltman, geb. 17 Mei 1863 te Heeg, overleden 3 Sept. 1942 te
      Noordwijkerhout en getr. met Pieter Annes Tekstra in Wymbritseradeel
      op 23 Mei 1891?
      Tresoar heeft me niet verder geholpen. Vermeldt wel 'n Teetske
      Veltman als dochter van Pier Veltman en Ruurdtje Bijvoets en geboren
      in 1863, maar zij overleed in 1921.
      Bij voorbaat dank.

      Cor(nelius) Boekema, Montreal.
    • Hinke Woudt
      Message 2 of 10 , Jul 30 10:09 PM
        Hallo Cor,

        Deze dan:

        *Geboorten regio 12: west Friesland *

        Geboorteakte Wymbritseradeel, 1863
        Aangiftedatum 19 mei 1863, akte nr. 136
        Taetske Veltman, geboren 17 mei 1863
        Dochter van Hylke Sytzes Veltman en Arendje Johannes Kooiker

        Groet, Hinke.

      • Harry Snijder
        Message 3 of 10 , Jul 30 11:45 PM
          Hallo Cor,
          Misschien is dit wat je zoekt:
          15) Geboorteakte Wymbritseradeel, 1863

          Taetske Veltman, geboren 17 mei 1863 Dochter van Hylke Sytzes Veltman en
          Arendje Johannes Kooiker (gevonden op Tresoar)
          Groeten,Harry Snijder

          Message 4 of 10 , Aug 3, 2004
            Hallo Hinke,
            Veel dank.
            Dat moet inderdaad de juiste Teetske zijn. Heb je het gevonden met het
            proberen van Hendrik, Harm of Hylke, afgaande op de H? Eigenaardig dat
            Tresoar haar niet aangeeft, nietwaar, tenzij via haar vader of moeder.
            Met indrukken van Hylke Veltman vond ik ook andere kinderen. Maar van Hylke
            Sytzes geen verder spoor en van Arendje (Arendtje, Antje) Kooiker alleen
            haar geboorte datum gevonden.
            M.vr.gr.

            Cor(nelius) Boekema

            Message 5 of 10 , Aug 3, 2004
              Hallo Cor,

              De gegevens die ik stuurde komen van Tresoar, ik heb de door jou gegeven
              geboorte datum ingevoerd en toen kwam Taetske te voorschijn. Ik heb dus
              helemaal niet op naam gezocht, maar heb net nog even Taetske Veltman
              ingetypt en dan geeft Tresoar haar ook gewoon.
              En houd je met Hylke en Veltman wel rekening met de spellingsvarianten??

              Succes verder, groet, Hinke.

            • Cornélius Boekema
              Message 6 of 10 , Aug 3, 2004
> [...]
                > ingetypt en dan geeft Tresoar haar ook gewoon.
                > En houd je met Hylke en Veltman wel rekening met de spellingsvarianten??

              • Cornélius Boekema
                Message 7 of 10 , Aug 3, 2004
                  Hallo Hinke,

                  Per ongeluk 'n eerdere email verzonden zonder antwoord.

                  Ik had dus Taetske niet ingevoerd, wel Teetske en Teatske.
                  Met Hylke Sytzes Veltman ben ik ook verder gekomen, want die staat ook
                  aangegeven als Hielke Sietzes Veldman. Met zijn vrouw Arendje Kooiker
                  hetzelfde trouwens. Kan ook Arentje Koiker zijn. Ik werk al jaren met de
                  Rijksarchieven, maar leer nog steeds.
                  Ik weet b.v. ook niet hoe je de jaartallen kunt invoeren i.p.v. namen. Heb
                  Tresoar bekeken, maar heb het niet uitgevonden.
                  Misschien dat mijn "domheid" ook anderen kan voor uitbrengen?
                  M.vr.gr.

                  Cor(nelius) Boekema
> [...]
                  > ingetypt en dan geeft Tresoar haar ook gewoon.
                  > En houd je met Hylke en Veltman wel rekening met de spellingsvarianten??

                • Hinke Woudt
                  Message 8 of 10 , Aug 3, 2004
                    Hallo Cor,

                    Voor Tresoar gebruik ik altijd Roelof zijn zoekscherm:
                    http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

                    In het balkje waar je de zoekterm in typt kun je ook gewoon een jaartal,
                    plaats, maand of zoals ik eerder melde de volledige datum invoeren in
                    plaats van een naam. Probeer maar eens wat uit:-)

                    Groet, Hinke.

                    Message 9 of 10 , Aug 4, 2004
                      Cor,

                      Als je niet zeker bent van de speling, probeer dan eens om 'fuzzy' te zoeken op Tresoar. Dat gaat als volgt: je typt eerst het woord fuzzy tussen accolades en vervolgens bijv. teetske veldman, dus: {fuzzy}Teetske veldman en klikt dan op de [zoek] knop. Helaas kun je maar op één woord fuzzy zoeken en in dit geval moet je dus (als je niets vindt) dezelfde zoekactie nóg een keer uitvoeren, maar dan in combinatie met Veltman.

                      Een jaartal moet je invoeren zoals je die in de records tegenkomt, dus bijv 4 augustus 1880. Je kunt op elk willekeurig woord in de recordteksten zoeken. Stel dat je alle geboortes in Sneek in februari 1812 wilt bekijken (geen idee wat het nut kan zijn, maar goed :-)!), dan typ je dus in het zoekveld: februari 1812 sneek en zoekt daarmee in de regio waar Sneek ligt et voilá. Overigens krijg je dan dus ook de records van in januari 1812 in Sneek geboren kinderen, die in februari zijn aangegeven.

                      En het is natuurlijk geen domheid maar gebrek aan kennis en dat laatste kan gemakkelijk verholpen worden.
                      Veel plezier met deze nieuw verworven kennis :-)

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.

                      Message 10 of 10 , Aug 4, 2004
                        Bedankt voor de inlichtingen, Nynke.
                        Mijn kennis wordt steeds uitgebreider ;-)

                        Cor (Montreal)