Focke Hilbrands (Roodkerk)

  • Klaas Jansen
    Message 1 of 3 , Jul 1, 2004
      Hallo Friesland

      Een zoektocht door het WWW brengt mij 3 websites met voorgeslacht van
      Focke Hilbrands. Zijn bronnen bekend die dit voorgeslacht bewijzen?

      met vriendelijke groeten

      Klaas Jansen

      I Focke Hilbrands.
      Landbouwer in Roodkerk, aldaar overleden voor 1707.
      Focke trouwde met Marijke Gerlofs.

      Kinderen van Focke en Marijke:
      1 Hillebrand Fockes. Hillebrand is overleden op 07-12-1738 in Kollum.
      Hillebrand trouwde op 10-03-1709 in Roodkerk of in Oudkerk met
      Bauckjen Hedmans, nadat zij op 24-02-1709 in Akkerwoude in ondertrouw
      zijn gegaan.
      Zij is een dochter van Hedman Hepkes en Sjoukjen Oedses. Bauckjen is
      overleden op 27-02-1741 in Kollum.
      2 Lieuwe Fockes. Lieuwe trouwde op 08-12-1709 in Roodkerk met Sytske
      Jentjes.
      3 Trijntje Fockes. Trijntje trouwde met Yke Aukes, nadat zij op 03-01-
      1692 in Oudkerk (3e procl.) in ondertrouw zijn gegaan.
      4 Wopkjen Fockes, geboren in 1690 in Roodkerk. Wopkjen is overleden
      in 1742 in Veenwouden, 52 jaar oud. Wopkjen trouwde, 20 jaar oud, op
      16-03-1710 in Murmerwoude met Jelle Dids. Hij is een zoon van Did
      Eetzes en Gepke Wijbrens. Hij is gedoopt op 05-02-1688 in
      Hardegarijp. Jelle is overleden in 1730 in Veenwouden.

      tot zover mijn gegevens en nu verder:

      Volgens Tony Hofstee:
      http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~hoffer2/genealogy_html/web/he
      idinga/index.htm#TOC
      en Wim Sels: http://home.hccnet.nl/wsels/index.html
      en De Genealogie van Jurryt-Jaep de Jager:
      http://home.planet.nl/~rjdjager/kstekst.htm

      zou Focke Hilbrands de broer zijn van de volgende 5 :

      1a. Romke Hillebrandts
      1b. Hendrik Hillebrandts
      1c. ?Didde Hillebrandts
      1d. Evert Hillebrandts. Hij is gedoopt op 11-06-1671 in Oudkerk
      1e. Doede Hillebrandts. Hij is gedoopt op 27-01-1675 in Oudkerk

      kwartieren:

      2 Hillebrandt Doedes.
      Hij trouwde. Het kerkelijk huwelijk vond plaats in 1658 in Rijperkerk
      met:
      3 Baukje Hendriks.

      4 Doede Hillebrandts.boer Rijperkerk, 1640 stem 11.
      5 Trijntje Symens. Trijntje is overleden vóór 1679.

      Kinderen van Doede en Trijntje:
      I. Hillebrandt (Zie 2)
      II. Aagje. Aagje is overleden vóór 01-06-1712. Zij trouwde met
      Johannes Jans Diltjes, zoon van Jan Jans en Froukje Johannes.
      Zij trouwde met Laas Gerrits, zoon van Gerrit Sikkes en Tjitske
      Lases. Laas is overleden in 1710 in Tietjerk.
      III. Tjitske. Zij trouwde met Popke Sybes, zoon van Sybe Pieters en
      Ynske Popkes. Popke is overleden vóór 1695 in Tietjerk.
      IV. Klaaske. Klaaske is overleden op 23-01-1719 in Hardegarijp. Zij
      trouwde in 1657 met Gjolt Jans, zoon van Jan Tjerks, geboren
      omstreeks 1630. Hij is gedoopt op 23-11-1653 in Tietjerk. Gjolt is
      overleden op 24-04-1697 in Hardegarijp, ongeveer 67 jaar oud.

      8 Hillebrandt Everts. Rijperkerk: 1615 Curator over de kinderen van
      Symen Romkes, als neef van vaderszijde.

      10 Symen Romkes. Symen is overleden vóór 1614. Boer en veenbaas te
      Rijperkerk.
      11 Tjitske Jans.

      Kinderen van Symen en Tjitske:
      I. Romke.
      II. Trijntje (Zie 5)

      16 Evert Hillebrants.

      22 Jan Reitzes. Jan is overleden vóór 1595. Woont 1581 te
      Rijperkerk
      23 Aukje Douwes. Aukje is overleden na 1611.

      Kinderen van Jan en Aukje:
      I. Symen. 1614 boer te Rijperkerk, 1640 gebruiker stem 2 en eigenaar
      voor de helft. Curator over de kinderen van Symen Romkes en Tjitske
      Jans.
      II. Tjitske (Zie 11)
    • Ernst-Jan Munnik
      Message 2 of 3 , Jul 2, 2004
        Beste Klaas,

        Het volgende onder voorbehoud, want ik heb de desbetreffende
        publicaties niet bij de hand, maar: als ik me niet vergis, wordt het
        voorgeslacht van Focke Hilbrands genoemd in het "Frysk
        Kertiersteateboek", en/of in de kwartierstaat van Theun de Vries,
        Genealogysk Jierboek 1997. Via de indices van deze werken kom je er
        snel genoeg achter of ik het me inderdaad goed herinner...

        Hartelijke groeten,

        Ernst-Jan Munnik
      • Klaas Jansen
        Message 3 of 3 , Jul 2, 2004
          Beste Ernst-Jan

          Die gegevens heb ik ook, maar in de gedrukte publikaties houden de
          kwartieren op bij Focke Hilbrands, van hem werd geen voorgeslacht
          genoemd. Bij Theun de Vries de kwartieren 590/1, maar niks daarboven.
          Ook meldt Nieuwland geen ouders en noemt geen kind Focke bij de 5
          kinderen van Hillebrandt Doedes, trouwens kwam de naam Focke niet bij
          het voorgeslacht van de 5 kinderen van Hillebrandt Doedes.

          hartelijk dank

          Klaas Jansen