Boonstra's

  • Anna van Gelderen
    Message 1 of 1 , Sep 1, 2000
      Roelof, bedankt voor je uitleg van de herkomst van de naam Boonstra. Dat vind ik nog eens leuk om te weten. Zo zie je maar weer dat de Hollandse naam en spelling van de naam volstrekt misleidend zijn. Als je de naam op zijn Fries uitspreekt klopt het helemaal. Eigenlijk zou je de naam dus als Boarnstra moeten spellen.
      Vriendelijke groet,
      Anna
      URL http://www.xs4all.nl/~avangeld

      Anna,

      zie eens op http://www.meertens.knaw.nl/NFD/nfd.html en zoek op de naam
      Boonstra.
      Daar staat ook meer over vroeger Boonsta-onderzoek.

      De naam volgens mij van is afgeleid van de Boorne, vanouds een riviertje in
      Friesland, in oude tijden doorstromend in de oude middelzee tot tussen het
      huidige Terschelling en Ameland.
      Vele namen in Friesland verwijzen daar nog naar: bv. Oldeboorne, in het
      Bildt(vroeger was dat de middelzee) de Boonweg en tussen Terschelling en
      Ameland het Borndiep.

      Ook ik heb nog wel wat Boonstra's, waaronder nogal wat Taede's en Wisse's.
      Zie evt. mijn web-site.

      Jan, zoeken op overlijden in Haskerland levert bij mij 50 hits op (op
      www.ryksargyf.org )en huwelijken 32, dus wat je precies verkeerd doet weet
      ik niet ;-)

      Met vriendelijke groeten,
      Roelof