Trijntje Ernst Veltman en Willem Jans Rinsema

  • Tom Kuipers
    Message 1 of 8 , Jun 6, 2004
      Hallo medespeurders,

      Wie kan mij iets meer vertellen over Tijntje Ernst Veltman. Ik kan
      haar geboorte en overlijdens gegevens niet vinden.
      De gegevens die ik heb zijn:

      Huwelijksakte Opsterland, 1852
      Man: Willem Jans Rinsema
      Vrouw: Trijntje Ernstes Veltman
      Datum: 13 mei 1852 Akte nr. 43

      Willem Jan Rinsema is geboren op 17 december 1822 te Opsterland en
      overleden op 2 november 1903 te Aengwirden.
      Zij hadden 3 kinderen, Jan, Ernst en Kornelis.
      Van de Rinsema's heb ik alle gegevens wel, het gaat mij hier om de
      Veltman's,

      met vriendelijke groet,
      Tom Kuipers
    • Henk Jager
      Message 2 of 8 , Jun 6, 2004
        Hallo Tom,
        Ik hoop dat je hier iets aan hebt: (zie Tresoar)

        Trijntje Ernstes Veldman,
        geb. te Utingeradeel op 09.02.1826, (blad nr. 5)
        vader is : Ernst Sybes Veldman
        Moeder is : Rinske Klazes Veenstra
        Groeten
        Henk Jager

        Message 3 of 8 , Jun 6, 2004
          Goedemorgen Tom,

          Ik heb even gezocht en het volgende gevonden:

          Geboren Utingeradeel 9-2-1826 blad 5 Trijntje Veldman dochter van Ernst
          Sybes Veldman en Rinske Klazes Veenstra
          Overleden AEngwirden 14-6-1893 Trijntje Veldman akte 44 Trijntje Veldman oud
          67 jaar, gehuwd

          Groeten

          Bert Wijnstra

          Message 4 of 8 , Jun 6, 2004
            Dag Bert,

            Dank je, ik ben helemaal vergeten op de t van Veltman een vraagteken
            te zetten.

            Groet, Tom.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Wijnstra"
            <ate.w@w...> wrote:
> [...]
            Ernst
            > Sybes Veldman en Rinske Klazes Veenstra
            > Overleden AEngwirden 14-6-1893 Trijntje Veldman akte 44 Trijntje

            Jans Rinsema

          • Tette.Hofstra@t-online.de
            Message 5 of 8 , Jun 6, 2004
              Hallo Tom,

              misschien nog interessant het volgende uit M. Groen: "Burgers van Oldeboorn" blz. 120 (huis 76a):

              ".....in 1838 overleed Sybe Ernst Veldman, arbeider, in 1796 met bolleloopster Trijntje Alles van Nes getrouwd op no. 115 (=huis 75e). In 1811 geeft dit echtpaar 4 kinderen aan, nl. Ernst (13), Aaltje (11), Jeltje (8) en Luitje (5). Waarschijnlijk hadden zij in 1799/1800 in huis 84 en van 1801 tot 1804 in huis 107 gewoond. Trijntje overleed in 1850."

              Waarschijnlijk is de genoemde Ernst de reeds gememoreerde Ernst Sybes, de vader van de door jou genoemde Trijntje Ernstes.

              P.S. Wat een bollenloopster is weet ik niet, misschien broodbezorgster ?

              mvg

              Tette

            • Tom Kuipers
              Message 6 of 8 , Jun 6, 2004
                Dag Tette,

                Dat is weer een stukje die ontbrak uit mijn gegevens. Ik had
                Trijntje Alles van Nes nog niet gevonden als vrouw van Sybe Veldman.
                Ik zal eens kijken of ik dat boek in onze bibliotheek kan vinden.

                Hartelijk dank,
                Tom Kuipers.

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tette.Hofstra@t... wrote:
> [...]
                Sybes, de vader van de door jou genoemde Trijntje Ernstes.

                > P.S. Wat een bollenloopster is weet ik niet, misschien

                alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

              • Cor
                Message 7 of 8 , Jun 6, 2004
                  Hallo Tom.
                  Het boek van M. Groen is in de bibliotheken van Grou en Akkrum aanwezig.
                  Zie onderstaande link.
                  Er zijn er volgens het voorwoord maar plusminus 25 van gedrukt.
                  Het CBG heeft 1 gekregen en Tresoar in Leeuwarden heeft het ook.
                  Als je ver van Friesland woont kun je het boek via jouw eigen biep bestellen.
                  Heb ik hier in Leeuwarden gedaan, laten komen uit Grou (vroeger Grouw).
                  Je zult het dus niet overal tegen komen.
                  Grou en Akkrum ligt zeer dicht bij Oldeboorn, voor die regio een
                  stuk geschiedenis.

                  http://www.fryskbieb.nl/boarnsterhim/

                  succes Cor.

> [...]

                  Sybes, de vader van de door jou genoemde Trijntje Ernstes.

                  > P.S. Wat een bollenloopster is weet ik niet, misschien

                • noordkopper
                  Message 8 of 8 , Jun 25, 2004
                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Cor <cnelis@p...> wrote:
                    Hallo medegenealogen,

                    Leuk om te zien dat mijn voorouders zo in de belangstelling staan :-)
                    Volgens mijn gegevens is Trijntje Ernstes Veldman de dochter van
                    Ernst Sybes Veldman en Rinske Klazes Veenstra.
                    Gegevens van Trijntje:
                    Geboren: 09-02-1826 Utingeradeel
                    Overleden: 14-06-1893 AEngwirden
                    Gehuwd d.d. : 13-05-1852 Opsterland
                    met de eerder genoemde:
                    Willem Jans Rinsema.

                    Trijntje Alles was gehuwd met Sybe Ernstes Veldman en de moeder van
                    Ernst Sybes Veldman.

                    Meer vragen of opmerking of aanvullingen (mijn gegevens gaan verder
                    terug dan wat ik hier vermeld heb, mail ze mij of post ze.

                    Vriendelijke groeten

                    Ton Veldman

> [...]
                    Grouw).
                    > Je zult het dus niet overal tegen komen.
                    > Grou en Akkrum ligt zeer dicht bij Oldeboorn, voor die regio een

                    Willem Jans Rinsema