Re: [Friesland-genealogy] Hamrik =? Hemrik?

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 14 , Jun 3, 2004
      Jan;
      volgens mij waren er geen kerkgrenzen
      "voor het kleine kuddeke'' zo worden ze
      genoemd in ''De Vlecke Gorredyck"
      hierbij nog een Ruurd Hommes de Vries [1841/naar Drachten] 1847-1848 dit
      uit de lijst;
      Diakenen en Kerkeraadsleden [Gorredijk] uiteraard
      doopsgezindt.
      probeer hem maar in jou lijn te plaatsen.
      groetjes Appy.

      Message 2 of 14 , Jun 4, 2004
        Dank je Appy,
        Dit moet hem zijn:
        Trouwregister Hervormde gemeente Lippenhuizen-Terwispel-Hemrik, DTB nr. 567, 1747 - 1811, Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 februari 1751, Lippenhuizen
        Man: Ruerd Hommes, Lippenhuizen
        Vrouw: Romkjen Feikes, Lippenhuizen
        (Hij is een broer van Wybbe Hommes.)
        en de vader van o.a. Feike, It(?), Ruurd (die later met Saakje Baukes Heinstra trouwt; heb hier al meer van gevonden in Boornbergum)

        groetjes, Jan

        "Appy de Vries (hotmail)" <appydevries@...> wrote:
[...]

        ---------

        Hij (Hendrik Wijbes de Vries uit Marrum) is de zoon van Wybbe Hommes (Wijbe Homares <homerus> de Vries) en Harmke

        Message 3 of 14 , Jun 4, 2004
          Jan;
          ik denk dat de lijn zo loopt ;
          Ruurd Hommes geh.26-02-1751 Romkjen Feikes
          zoon Homme Ruurds geh.20-05-1787 Swaantje Harmens
          zoon RUURD geb.1800 overl.11-12-1876 Smallingerland
          geh.22-10-1836 Saakje Baukes Heinstra
          zij krijgen weer een zoon Homme geb.1844 Wijnjeterp
          geh.1885 Leentje Gaastra.
          RUURD is 41j als hij genoemd wordt in 1841 als doopsgezindt [zie mijn mailtje van gisteren]
          bekijk het maar even!
          groetjes Appy.
[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

        • jan de Vries
          Message 4 of 14 , Jun 4, 2004
            Klopt Appy,
            Ik antwoordde gisteren uit het hoofd en had 1844 voor 1744 aangezien, moet alles nog invoegen dus had het nog niet gecontroleerd.
            Zijn ze overigens in Heerenveen eerder dan in 1811 met familienamen begonnen, of met terugwerkende kracht verwerkt in de trouwregisters op Tresoar?
            Ik zocht nav je info van de kinderen van Wybbe Hommes en Harmke Johannes nl. ook nog een Johannes Wiebes en vond de volgende (weet alleen nog niet of dit de goeie is, maar na het succes met Hendrik Wijbes krijg ik weer moed):
            Trouwregister Hervormde gemeente
            Hoornsterzwaag-Jubbega-Schurega-Oudehorne-Nieuwehorne, 1792
            DTB nr: 601, 1729 - 1811
            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 19 februari 1792, Winsum
            Man: Johannes Wybes de Vries, Compagnie
            Vrouw: Trijntje Willems Tiggelaar, Groningerland
            Misschien dat jij iets weet?

            Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

            Yahoo! Groups Sponsor

            Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.