Willem Kornelis Jaarsma & Engeltje Franzen

  • Klaas Jansen
    Message 1 of 10 , Jun 1, 2004
      Hallo

      Wie kan mij verder helpen met het voorgeslacht van:

      Willem Cornelis Jaarsma trouwde met Engeltje Franzen (Adema?), nadat
      zij op 18-12-1791 in Hantum, Hantumhuizen in ondertrouw zijn gegaan.
      Het kerkelijk huwelijk vond plaats op dezelfde datum in Holwerd.
      Engeltje Franzen is geboren in ?1764 en overleden op 22-02-1847 in
      Westdongeradeel, 83 jaar oud (wanneer dit de juiste Engeltje is).

      Kinderen van Willem Cornelis en Engeltje Franzen:
      1 Grietje Willems Jaarsma, geboren in 1792, overleden op 14-12-1821
      in Westdongeradeel, 29 jaar oud. Grietje Willems trouwde, 20 jaar
      oud, op 26-03-1812 in Westdongeradeel [bron: BS Westdongeradeel
      (Mairie Ternaard) akte 5. Tresoar] met Anne Andries Mokma, 37 jaar
      oud. Anne Andries is geboren in 1775, zoon van Andries Annes Mokma en
      Antje Jans. Anne Andries is overleden op 04-06-1862 in
      Westdongeradeel, 87 jaar oud.
      2 Kornelis Willems Jaarsma, geboren in 1795. Kornelis is overleden op
      19-11-1834 in Westdongeradeel, 39 jaar oud. Kornelis:
      (1) trouwde, 21 jaar oud, op 19-04-1816 in Westdongeradeel [bron: BS
      Westdongeradeel (Mairie Ternaard) Akte 3. Tresoar] met Antje Jelles
      van der Meer, 25 jaar oud. Antje is geboren in 1791, dochter van
      Jelle Hettes van der Meer en Aukjen Thysses. Antje is overleden op 15-
      06-1825 in Westdongeradeel, 34 jaar oud.
      (2) trouwde, 32 jaar oud, op 18-09-1827 in Westdongeradeel [bron: BS
      Westdongeradeel akte 24. Tresoar] met Baukje Gerrits Wiedema, 31 jaar
      oud. Baukje Gerrits is geboren in 1796, dochter van Gerrit Jans
      Wiedema en Trijntje Douwes. Baukje Gerrits is overleden op 27-05-1831
      in Ferwerderadeel, 35 jaar oud.
      3 Frans Willems Jaarsma, geboren in 1796. Frans Willems is overleden
      op 16-04-1871 in Westdongeradeel, 75 jaar oud. Frans Willems trouwde,
      24 jaar oud, op 11-05-1820 in Westdongeradeel [bron: BS
      Westdongeradeel akte 10. Tresoar] met Wijtske Sjoerds Bottinga, 24
      jaar oud. Wijtske Sjoerds is geboren op 21-04-1796 in Leeuwarden,
      dochter van Sjoerd Theunis en Dieuke Thomas Bottinga. Zij is gedoopt
      op 15-05-1796 in Leeuwarden. Wijtske Sjoerds is overleden op 13-03-
      1825 in Westdongeradeel, 28 jaar oud.
      4 Maaike Willems Jaarsma, geboren in 1800. Maaike Willems is
      overleden op 12-01-1857 in Westdongeradeel, 57 jaar oud. Maaike
      Willems trouwde, 29 jaar oud, op 14-05-1829 in Wetsdongeradeel [bron:
      BS Westdongeradeel akte 11. Tresoar] met Nanne Botes Wieukstra, 27
      jaar oud. Nanne Botes is geboren in 1802, zoon van Bote Nannes
      Wieukstra en Siedske Sydses. Nanne Botes is overleden op 14-07-1856
      in Westdongeradeel, 54 jaar oud.
      5 Harmen Willems Jaarsma, geboren in 1804. Harmen is overleden op 10-
      10-1852 in Oostdongeradeel, 48 jaar oud. Harmen trouwde, 32 jaar oud,
      op 21-05-1836 in Westdongeradeel [bron: BS Westdongeradeel akte 36.
      Tresoar] met Baukjen Gerrits Wilman, 25 jaar oud. Baukjen is geboren
      in 1811, dochter van Gerrit Jakobs Wilman en Tietje Theodorus Wilman.
      Baukjen is overleden op 11-03-1875 in Dokkum, 64 jaar oud.

      Is dit dezelfde familie Jaarsma als in het Frysk Kertierstaeteboek op
      blz. 116 vermeld?

      Groeten

      Klaas Jansen
    • Appy de Vries (hotmail)
      Message 2 of 10 , Jun 1, 2004
        Klaas;
        dit is inderdaad de fam; Jaarsma[blz;116]
        het betreft ''Jaarsma-Oeges''
        1;Oege Cornelis Jaarsma geb.22-09-1769 Hantum
        overl 05-08-1840 Holwert
        gehuwd 04-05-1794 te Holwert Iedske Hemminga
        geb.08-05-1772 Holwert overl.06-09-1826 Holwert
        d.v.Simon Hemminga en Maaike Igles.
        [Oege was boer en mennist]
        ouders Oege;
        2; Cornelis Harmens Jaarsma geb.Holwert overl.16-02-1805
        te Hantum [boer] geh.06-09-1767 Holwert Grietje Oeges geb.
        1743 Holwert overl.13-06-1822 Hantum
        d.v.OegeJans geb Ternaard overl.1768 Holwert [boer en mennist] geh.30-01-1729 te Blija Tietje Wybrens Idskema
        geb.Oosternijkerk overl.voor 1751 Holwert [mennist]
        ouders Cornelis;
        3; Harmen Willems Jaarsma geb,Holwert overl.1787 Holwert
        [boer en mennist] geh.18-12-1740 Maaike Idses geb.Ternaard
        overl.voor 1761 Holwert [mennist]
        nu de rechte Jaarsmalijn;

        4; Willem Harmens geb.1687 Holwert overl.? geh.27-06-1716
        Trijntje Cornelis geb.Brantgum overl.voor 1722 Holwert
        [Willem was ook boer en mennist]
        5; Harmen Formers overl.1692 Holwert, boer op
        Jaarsmasate [zoon van Former Harmens en Rint Walles]
        geh, 18-12-1683 te Ternaard Atje Freerks d.v. Freerk Montes
        en Stijntje Alkes Romkema.
        bij Trijntje Cornelis geen verdere gegevens.
        morgen volgt de rest Klaas Jan.
        Groetjes Appy.

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 10 , Jun 3, 2004
          Klaas;
          zoals beloofd volgt hier de rest;
          ouders Maaike Idses;
          Ids Hessels geb.Holwert [boer mennist]
          geh.13-01-1709 Holwert Klaaske Jacobs geb 1686 Ternaard
          ouders Ids;
          Hessel Idses geb.Blija overl.1705 Holwert [boer]z.v.
          Ids Fockes en Antje Scheltes geh.18-12-1683 Ternaard
          Maaike Klases geb. Holwert d.v.KlaasKlases en Janke Pieters
          ouders Klaaske Jacobs;
          Jacob Sjoerds overl..1687 Ternaard [boer] z.v. Sjoerd Jacobs en Rinske Jans geh.07-02-1686 Antje Lieuwes d.v.
          Lieuwe Klases en Klaaske Lieuwes
          dan de ouders van Oege Jans;
          Jan Willems geb Hantum overl.1705 Ternaard [boer en mennist] geh.19-11-1700 Ternaard Sjoukje Oeges geb.
          Ternaard [mennist] d.v.Oege Willems [boer] z.v.Willem Jurriens en Sjoukje Johannes geh.13-04-1673 Holwert
          Trijntje Alberts overl 1683 Ternaard d.v.Albert Lourens en
          Janke Jacobs,
          nu de ouders van Tietje Wybrens Idskema;
          Wybren Klaas geb.1672 Holwert overl. 15-09-1720 Oosternijkerk
          geh?? Sijke Pieters [mennist]
          ouders Wybren;
          Klaas Simons geb.1635 Nijewier z.v.Simon Klases en
          Tietje Wybrens geh?? Tietje Pieters geb Holwert d.v.
          Pieter Pieters en Grietje Simons.
          aldus staat geschreven !!
          hoop dat dit terecht komt ,der binne hwat tûkelteammen
          mei de berjochten!
          groetjes Appy.

          Message 4 of 10 , Jun 3, 2004
            Ik zag de afgelopen tijd de naam "De Roos"regelmatig voorbij komen.
            In een bijlage bij de Leeuwarder Courant van gisteren (2 juni) staat een
            stukje over een Drachtster schilder Sjoerd Hendrik de Roos, geboren in 1877.
            In het stukje staan door hem getekende portretten van zijn ouders.
            Als u belangstelling heeft dan hoor ik dat wel via mijn privé mail. Ik zal
            dan zorgen dat u een kopie krijgt.

            Henk Marinus
          • Klaas Jansen
            Message 5 of 10 , Jun 3, 2004
              Hallo Appy

              Dat was veel schrijfwerk, hartelijk dank. Er blijft alleen nog een
              klein vraagje:
              Was Willem Kornelis Jaarsma de zoon van Cornelis Harmens Jaarsma en
              Grietje Oeges? of een (achter-)neef? daar ben ik nog niet helemaal
              zeker.

              (ik heb trouwens nooit moeite met het ontvangen van de berichten,
              maar dat kan ik niet in t Frysk schrijven)

              Groeten, Klaas
            • Hinke Woudt
              Message 6 of 10 , Jun 3, 2004
                Hallo Henk,

                Op welke pagina heb je dat gezien? Ik lees meestal alles over
                (schilder)kunst maar kan dit niet vinden. Mogelijk heb ik een andere
                editie (Leeuwarden stad).
                Of ik zie het over het hoofd, kan natuurlijk ook.

                Groet, Hinke Woudt-Westra.

              • Appy de Vries (hotmail)
                Message 7 of 10 , Jun 3, 2004
                  Klaas;
                  ik dacht dat Willem Cornelis een broer van Oege Cornelis was;
                  temeer omdat dochter Grietje vernoemd kan zijn naar
                  Grietje Oeges [de moeder],en qua geb.data zou het ook kunnen.Misschien doopboeken raadplegen [Hantum] in
                  tresoar?hoop dat je er uit komt,en dank voor je antwoord
                  groetjes Appy

                  Message 8 of 10 , Jun 3, 2004
                    Hinke,
                    Ik las het in de bijlage "wegwijzer 2004"op blz. 19

                    Henk Marinus schreef:

> [...]
                    > In het stukje staan door hem getekende portretten van zijn ouders.
                    > Als u belangstelling heeft dan hoor ik dat wel via mijn privé mail. Ik zal

                  • Olga Jorritsma
                    Message 9 of 10 , Jun 3, 2004
                      Halo Allemaal,

                      Als het dan toch over "de Roos gaat, dan heb ik ook nog een vraag.
                      Vanmiddag zach ik in de boeken in het friese archief in Leeuwarden de naam Jan Pieters de Roos.
                      Hij kocht tussen 1706 en 1715 een stuk grond in Schoterland.
                      Zijn dochter moet zijn Grietje Jans de Roos, zij is getrouwd met Jacob Kisjes.
                      Die Jan Pieters de Roos, wie is hij, met wie is hij getrouwd en waar komt hij vandaan?
                      Het zelfde geld eigenlijk voor Teeke Pletting.
                      Hij koopt tussen 1742 en 1751 een stuk grond, ook in Schoterland.
                      Terwijl Jacob Kisjes van Teeke Pletting een stuk grond met woning koopt.
                      Zij kennen elkaar kennelijk.
                      Zijn zoon Tako Pletting trouwd weer met Marrigjen Kisjes, de dochter van Jacob Kisjes.
                      Waar komen deze mensen vandaan?

                    • Hinke Woudt
                      Message 10 of 10 , Jun 3, 2004
                        Henk, bedankt die had ik dus nog niet gelezen, vandaar, maar heb het
                        inmiddels gevonden.

                        Groet, Hinke.