Re: [Friesland-genealogy] Hamrik =? Hemrik?

  • jan de Vries
    Message 1 of 14 , Jun 1, 2004
      Karel en anderen,
      Op Tresoar staat het er niet bij, en ik ben zelf niet in staat om te reizen, anders zou ik hem wel even inzien. Misschien dat iemand al eens iets van deze tak heeft uitgezocht?
      Groetjes, Jan

      hier ging het om (ouders van):

      Overlijdensakte Ferwerderadeel, 1832. Aangiftedatum 12 september 1832, blad nr. 27. Hendrik Wybes de Vries, overleden 11 september 1832, oud 64 jaar, gehuwd

      Trouwregister Hervormde gemeente Marrum-Westernijkerk, 1804 DTB nr: 240, 1726 - 1810Vermelding: Bevestiging huwelijk van 20 mei 1804, Marrum Man: Hendrik Wiebes, Marrum Vrouw: Ykje Gerrits Engbrenghof, Marrum

      "k.v.d.wal" <karelvdwal@...> wrote:
      Jan, als je de overlijdensacte van 1832 er nu eens bij neemt meestal staan
      daar op vermeld de geboorte plaats en de ouders van de overledene en
      eventueel met wie hij gehuwd was/is geweest. Dan weet je zeker of je de
      juiste persoon hebt opgezocht. Groetend Karel

      Message 2 of 14 , Jun 1, 2004
        Jan;
        ik weet bijna wel zeker, dat dit jouw Hendrik -Wybes is,
        ondanks die jaarverschillen!
        heb ze n.l. voor jouw in Lippenhuizen-Hemrik gevonden.
        omdat je zelf niet meer kan reizen,kun je bij de betreffende gemeente ook de
        akte aanvragen en sturen ze hem op,
        ik weet hoe lastig het is!!om afhankelijk te zijn .
        wens je succes!!
        groetjes Appy.

          Message 4 of 14 , Jun 1, 2004
            Jan , ik zal de overlijdens acte voor je nakijken, maar ik kom a.s. weekend
            niet in tresoar, heb andere plannen voor het weekend dus even geduld tot
            volgende week svp. Karel

[...]

            Yahoo! Domains - Claim yours for only $14.70
            http://us.click.yahoo.com/Z1wmxD/DREIAA/yQLSAA/FvNolB/TM

              Message 6 of 14 , Jun 3, 2004
                Hallo Jan.
                Vanmorgen naar Tresoar geweest en voor jou de akte bezien.
                Is Karel v.d.Wal ook weer vrij!!!
                Of Karel moet nog even in de DTB boeken willen kijken, daar ben
                ik niet zo thuis in en heb daar niet iets gevonden.
                Er zijn van DTB 240 de boeken At/m F.

                Hendrik Wijbes de Vries gardenier wonende in de dorpe Marrum.
                Geboren in Terwispel.
                Gehuwd met Ykje Gerrits Engbrenghof gardeniersche.
                Zoon van Wijbe Homares de Vries en van Harmen... (tra of sra) Johannes
                beide overleden.
                Wijbe geschreven als een lange IJ maar zonder puntjes.
                Bij Ykje duidelijk een Y.

                Succes van Cor.
                O ja...Zie ook mijn antwoord aan Tom Kuipers.
                Gaat ook over de Vries uit Terwispel.

                Message 7 of 14 , Jun 3, 2004
                  Hallo Cor en overige ge�nteresseerden,
                  Bedankt voor je hulp; dit is inderdaad de persoon die ik zocht!
                  Hij is de zoon van Wybbe Hommes (Wijbe Homares <homerus> de Vries) en Harmke Johannes (Harmenke Johannes), en daarmee een kleinzoon van Homme Ruurds en Ymkje Pieters (trouwen 1725 in Langezwaag), met dank aan Appy.

                  Nog een vraagje: In Opsterland gingen de doopsgezinden van Langezwaag naar de Knijpe naar de vermaning. Klopt het dat de doopsgezinden rond Beets en Beetsterzwaag naar de gemeente van Gorredijk-Lippenhuizen gingen? (ik nam dat al aan, maar weet het niet zeker)
                  groetjes,
                  Jan

                  Message 8 of 14 , Jun 3, 2004

                    Cor <cnelis@...> wrote:
                    Hendrik Wijbes de Vries gardenier wonende in de dorpe Marrum.Geboren in Terwispel.

                  • Appy de Vries (hotmail)
                    Message 9 of 14 , Jun 3, 2004
                      Jan;
                      volgens mij waren er geen kerkgrenzen
                      "voor het kleine kuddeke'' zo worden ze
                      genoemd in ''De Vlecke Gorredyck"
                      hierbij nog een Ruurd Hommes de Vries [1841/naar Drachten] 1847-1848 dit
                      uit de lijst;
                      Diakenen en Kerkeraadsleden [Gorredijk] uiteraard
                      doopsgezindt.
                      probeer hem maar in jou lijn te plaatsen.
                      groetjes Appy.

                      Message 10 of 14 , Jun 4, 2004
                        Dank je Appy,
                        Dit moet hem zijn:
                        Trouwregister Hervormde gemeente Lippenhuizen-Terwispel-Hemrik, DTB nr. 567, 1747 - 1811, Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 februari 1751, Lippenhuizen
                        Man: Ruerd Hommes, Lippenhuizen
                        Vrouw: Romkjen Feikes, Lippenhuizen
                        (Hij is een broer van Wybbe Hommes.)
                        en de vader van o.a. Feike, It(?), Ruurd (die later met Saakje Baukes Heinstra trouwt; heb hier al meer van gevonden in Boornbergum)

[...]

                        ---------

                        Hij (Hendrik Wijbes de Vries uit Marrum) is de zoon van Wybbe Hommes (Wijbe Homares <homerus> de Vries) en Harmke

                        Message 11 of 14 , Jun 4, 2004
                          Jan;
                          ik denk dat de lijn zo loopt ;
                          Ruurd Hommes geh.26-02-1751 Romkjen Feikes
                          zoon Homme Ruurds geh.20-05-1787 Swaantje Harmens
                          zoon RUURD geb.1800 overl.11-12-1876 Smallingerland
                          geh.22-10-1836 Saakje Baukes Heinstra
                          zij krijgen weer een zoon Homme geb.1844 Wijnjeterp
                          geh.1885 Leentje Gaastra.
                          RUURD is 41j als hij genoemd wordt in 1841 als doopsgezindt [zie mijn mailtje van gisteren]
                          bekijk het maar even!
                          groetjes Appy.

                          Message 12 of 14 , Jun 4, 2004
                            Klopt Appy,
                            Ik antwoordde gisteren uit het hoofd en had 1844 voor 1744 aangezien, moet alles nog invoegen dus had het nog niet gecontroleerd.
                            Zijn ze overigens in Heerenveen eerder dan in 1811 met familienamen begonnen, of met terugwerkende kracht verwerkt in de trouwregisters op Tresoar?
                            Ik zocht nav je info van de kinderen van Wybbe Hommes en Harmke Johannes nl. ook nog een Johannes Wiebes en vond de volgende (weet alleen nog niet of dit de goeie is, maar na het succes met Hendrik Wijbes krijg ik weer moed):
                            Trouwregister Hervormde gemeente
                            Hoornsterzwaag-Jubbega-Schurega-Oudehorne-Nieuwehorne, 1792
                            DTB nr: 601, 1729 - 1811
                            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 19 februari 1792, Winsum
                            Man: Johannes Wybes de Vries, Compagnie
                            Vrouw: Trijntje Willems Tiggelaar, Groningerland
                            Misschien dat jij iets weet?

                            Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT