RE: [Friesland-genealogy] staphorstius

  • Niek
    Message 1 of 8 , Aug 31, 2000
      Dag Jan,

      Men werd een bepaalde tijd op het schavot "te kijk" gezet. Een bord vermeldde de misdaad waarvoor de gestrafte daar stond.

      groeten,

      Niek Boevé

      Message 2 of 8 , Sep 1, 2000
        Beste Sake,
        Mijn Van Dale geeft voor postulant: (R.K.) zijn aanvraag indienen om in een
        orde te worden opgenomen. En als pr. priester betekent, dan zou dit in
        kunnen houden, dat de Gereformeerden in de tweede helft van de 17e eeuw, die
        termen hebben vastgehouden, voor iets wat we nu aanduiden met Proponent.
        Iemand die is afgestudeerd in de theologie, maar die zijn/haar kerkelijke
        examens, t.w. preperatoire- en peremtoire examens, nog moet doen.
        Het vreemde is, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de familie
        Staphorstius, maar ben daar ooit, toen ik een vraag van Matthias Teichert
        poogde te beantwoorden, in verzeild geraakt. Ik weet nog wel dat het toen
        een Staphorstius betrof die in de zestiende eeuw al predikant was in
        Duitsland en de Staphorstius, die in Noord-Holland predikant was. De tweede
        was een Fries. De eerste was wel degelijk afkomstig uit het plaatsje
        Staphorst. Als je het nodig hebt kan ik de gegevens wel weer bij elkaar
        zoeken, vrnl. uit De Ned. Leeuw en De Navorscher. De antwoorden staan
        natuurlijk ook in "ons" groepsarchief.
        Met vr. groet,
        Bram Sonneveld

        Message 3 of 8 , Sep 1, 2000