Familie Helferich, Helfferich, Helfrich, Helffrich etc.

  • gita helfferich
    Message 1 of 1 , May 26 12:29 PM
      Hallo allemaal,

      Dit is mijn eerste email naar de Friesland Genealogie groep. Mijn naam is Gita Helfferich ik ben in Friesland opgegroeid en ik woon nu in Maastricht. Samen met verschillende afstammelingen van onze verschillende voorvaders (de vier zoons van Georg Philipp) uit verschillende werelddelen zijn we een website aan het maken op internet. Ons websiteadres is

      http://members.shaw.ca/steeples/helferich

      De eerste Helfrich in Friesland was Georg Philipp Helfrich die naar Friesland kwam uit Mensfelden Duitsland. Hij werkte als kleermaker in de Cavalerije Orange en vestigde zich als Mr. kleermaker te Leeuwarden en kreeg zijn stadsrechten in 1791. Van Leeuwarden is hij verhuisd naar Makkum waar hij is overleden op 26 mei 1827. Hij had 4 zoons en 2 dochters. De oudste zoon ging in het oranjeleger en vocht tegen Napoleon. Hij was ook kleermaker in het leger. Hij was getrouwd met Ann Moore en heeft samen met haar en de kinderen gewoond in Workum in wijk D op nummer 62. In 1818 kregen zij op dit adres een kind IJsac. Johannes is eervol ontslagen in 1814 en is toen teruggegaan van Engeland naar Friesland. In 1815 was Philipp geboren. Van dit kind kunnen wij geen geboorteplaats vinden, maar moet wel in Workum hebben gewoond in 1818. Wij zijn op zoek naar informatie over dit kind. Weet iemand iets over dit kind of heeft iemand toegang tot de archieven van Nijefurd? Johannes Helfferich was soldaat en vestigde zich als kleermaker te Workum tussen 1814 en 1818.

      Ook het tweede kind Jan Hendrikus Philipp heeft zich gevestigd in Workum als kleermaker. Hij trouwde daar met Wietske Ales Overwijk in 1822. Dit was zijn tweede huwelijk, zijn eerste vrouw was Marijke Sikkes Heineman en trouwde met haar in Stavoren in 1801, en zijn via Leeuwarden naar Workum gegaan. Ook over hem willen we graag nog meer informatie hebben vanuit Workum. Wie kan ons helpen?

      Zijn er misschien nog graven uit die tijd?

      Ik lees en schrijf Nederlands en Engels en kan Fries lezen.

      Met vriendelijke groeten.

      Gita Helfferich.