Re: [Friesland-genealogy] Translations, please...

  • Gerard Yntema
    Message 1 of 4 , Aug 31, 2000
      Hallo Fons,

      Even 'n snelle reactie, komende dagen erg druk met andere zaken!

      Bedankt voor je uitgebreide familie-info!! stukje verder voor mij, maar ik
      heb ook nog wat voor jou denk ik??!

      De familienaam moet toch wel: OLTHOF zijn, want Pieter Hendriks stond
      aangeschreven als OLTHOF, en zelfs zijn vader Hendrik Gerrits Olthof x
      BAUKJE(N) PIETERS ( overl. 5 juni 1771 te Workum ) stond in
      1749(speciekohier Workum) reeds vermeld onder die naam.
      Het vermoeden bestaat dat Hendrik Gerrits zo rond 1761 is overleden, en als
      ik lees, dat hij nergens als doopgetuige staat vermeld, dan kan dat wel 'n
      juist vermoeden zijn!
      Overigens zijn vrouw Baukje staat ook niet vermeld als getuige tot haar
      overlijdensjaar (1771), doch zij is mogelijk (te) ziek, te oud geweest??!!

      Omdat Pieter Hendriks voor het eerst te vinden is in die kohieren, bestaat
      het vermoeden dat hij toen in Workum is komen wonen, het is ook geen
      specifieke Workumer/Friese naam, eerder denk ik aan
      Groningen/Drente/Duitsland.
      Tevens was die naam dus ruim voor 1811 al bekend in de familie.
      Volgens info ander familielid woonde hij in 1750 in het GILLES SLEESWYCKHUIS
      (heden ten dage VVV-kantoor) een van de oudste, prachtige gebouwen/huizen in
      Workum!
      O.a met ene Sergeant van Aarsen, dus waarschijnlijk was hij in ieder geval
      soldaat of iets meer; destijds waren er veel soldaten in Workum gelegerd.
      Als dit klopt, dan is dus ook Pieter Hendriks Olthof niet in Workum
      geboren; jij gaf al aan dat hij 'vermoedelijk' rond 1738 in Workum is
      geboren.
      Mogelijk heb je hem dus niet in de DTB RK parochie Workum kunnen traceren???

      Ik ben bezig met soldaten-archieven (Nat. Militie, (voor)-napoleon etc.)

      Mijn voormoeder ANTJE(2) was getrouwd met JACOB ROBYNS DE WIT, maar toen zij
      weduwe was stond zij vermeld als ALTHOF, bij overlijden.
      als ALTHOFF.
      Haar zus BAUKJE echter stond zowel bij huwelijk, als bij overlijden, vermeld
      als OLTHOFF, en haar broer HENDRIK(2) bij overlijden weer als OLTHOF.
      Ik denk dat dat ALTHOF(F) 'n schrijffout is geweest, zoals dat wel vaker
      voorkwam.
      nb: in het Workums/Fries zegt men tegen iemand die ALLERT heet: OLLERT of
      OLT, en het friese woord voor: oud/olt of oude = Alt of alde.(met
      puntdakje)

      Ik heb ergens gelezen dat Antje en Baukje tweelingen waren (in de navolgende
      families komt dat in de vrouwelijke lijn ook meerdere malen voor..!),
      Op het overl.akte staat dat Baukje op 30 mei 1847 op 82jarige leeftijd is
      overleden; er vanuitgaande dat zij in dat jaar nog 83 moest worden, dan is
      zij inderdaad in 1764 geboren, hetzelfde jaar als Antje(2)!, dan moeten zij
      wel tweelingen geweest zijn.
      Echter, zij is pas gedoopt op 25 oktober 1767, drie jaar later!!
      Tussentijds zijn ook geen kinderen geboren, was hij soms 'n aantal jaren
      afwezig vanwege het soldaat-zijn, en zijn er daarom geen tussentijdse
      kinderen geboren cq kinderen gedoopt????
      (waarom zij dan apart zijn gedoopt, is mij 'n raadsel (ziekte baby??, toen
      zij wel weer beter was, hij intussen op 'soldatenmars'??)
      Het zou best kunnen, want het volgende kind Hendrik(1) wordt gedoopt op 13
      juni 1769 (waarschijnlijk 1 a 2 dag(en) eerder geboren), dus bij
      terugrekenen kan dat zeker!
      Ook deze theorie gaat ik uitzoeken middels de 'soldaten-archieven'.

      'n dochter van Antje(2) en Jacob was Sebastiana( sikje, sibbeltje, sipje)
      Jacobs de Wit, zij was dus ook de naamgeefster, van mijn moeder Sebastiana
      (Sibbeltje, Sippie) Siemensma, maar dat dan wel heel, veel jaren later...;
      zij wordt over 12 dagen 91 jaar.....!!

      Wel toevallig dat die Baukje ook met 'n, voor jullie, onbekende van der Zee
      trouwde!

      Het feit, dat wij dezelfde Antje in de Kwartierstaat hebben, betekent dat
      wij ergens 'in de verte' nog 'n beetje familie zijn!!

      Inderdaad, de naam is Elzinga, nu weet ik het weer, ik dacht al dat zal
      dezelfde informatiebron wel zijn uit Someren!

      Aardig dat je hier zoveel familie in de buurt hebt wonen; mijn oudste broer
      Evert woont in Geldrop.
      Aantal jaren geleden kwam ik heel vaak (soms dagelijks) in ziekenhuis in
      Nijmengen(universiteit);
      Daar trof ik ook altijd een zeer aardig, jong gezin uit Someren ( zij hadden
      een hotel of cafe-restaurant??).
      Hun dochtertj was zeer ernstig ziek, hartafwijking, lag op de
      intencive-care, moest ook nog naar Leiden.
      Heb later gehoord, dat de hart-operatie was geslaagd, maar ik heb hen zelf
      niet meer gesproken.
      Zij was kwam volgens mij, oorspronkelijk, ergens uit Noord-Holland, hij
      dacht ik wel uit Someren.
      Someren lijkt mij niet zo groot, misschien weet je wie ik bedoel??!1
      Mogelijk kom je daar wel eens in dat restaurant, dan mag je best de groeten
      doen van Gerard en Ineke Yntema uit Apeldoorn.
      Wij kwamen daar voor onze schoonzus Bep Yntema.

      Tot zover even, nogmaals dank

      vriendelijke groeten uit Apeldoorn,

      Gerard.