gentius hesselius

  • J. Woudstra
    Message 1 of 3 , May 21, 2004
      Beste Günther,
      Hier nog een aanvulling op de kwartierstaat van Maycke Hesselius:
      Tjetske Taeckes Boelema is zeer waarschijnlijk een dochter van Taecke
      Saeckes Boelema. De familie Boelema was afkomstig uit Stiens en was
      aanvankelijk een rijke boerenfamilie. Ik kon het bewijs voor de verbinding
      zo gauw niet vinden.
      Voorouders van T.S.B.:
      Saecke Taeckes Boelema en Dieucke Annes, dochter van Anne Wygers (overl.voor
      1585)
      Taecke Foppes (Boelema) ovl. 15.4.1589 Stiens tr.1e Fopcke Tiepckes Aesgama;
      2e Doed Jarichs (uit 2e hywelijk waarsch. geen kinderen).
      zeer waarschijnlijk: Foppe Takezn Bolema (aanbreng 1540 en Friese
      Testamenten 1511).
      Zie ook mijn boek "Siderius de familie en het handschrift", Engelum 2002,
      pag. 504.
      Groeten,
      Joop Woudstra
    • Hinke Woudt
      Message 2 of 3 , May 22, 2004
        Hallo Joop,

        Heel hartelijk dank voor de aanvullingen. Je noemt hieronder niet de
        (mogelijke) moeder van Tjetske, vrouw van Taecke, die is niet bekend?
        Ik neem aan dat het testament op de site van Tresoar (FA) staat? Helaas
        doet die het niet momenteel maar dat zie ik later dan nog wel een keer.

        En jouw boek staat op Tresoar? Waar ik waarschijnlijk (voorlopig) niet
        meer kom, maar ik heb het genoteerd.

        Groet, Hinke.

        --
        http://www.arteacasa.nl/tuin/
      • J. Woudstra
        Message 3 of 3 , May 23, 2004
          Hallo Hinke,
          Ik ken de vrouw van Taecke Saeckes niet, maar dat wil niet zeggen dat die
          niet bekend is! Zo heb ik ook een aantekening dat Take Doekes Smeding,
          schepen van Leeeuwarden en mr koekebakker, overleden is te L'den op
          30.1.1727 en is begraven te Stiens, maar ik kan de tekst van de grafsteen
          niet vinden in het boekje van Roorda over de grafschriften van
          Leeuwarderadeel.
          Het testament waarin Foppe Take zoon als getuige wordt genoemd is dat van
          Goffe Douwe Abbinghe te Stiens, nr 82 pag.161 van Friese Testamenten tot
          1550; deze staan inderdaad op de site van de FA.
          Mijn boek staat inderdaad op Tresoar. Voor de inventaris van Foppes Taeckes
          B. zie LWL inv.bk 80 fol 334 dd.23.6.1590.

          --
          http://www.arteacasa.nl/tuin/