Gentius Hesselius in Edens oo Tietzke Smeding in Leuwarden

  • Günther Fuhrmann
    Message 1 of 9 , May 21, 2004
      Hallo allen,
      ik ben op zoek naar mijn Nederlandsche - Fries'sche-voorouders en ben daar
      op verschillende einden aan een punt, waar ik voor hulp van deze lijst
      vraag.
      Ik kan op het oogenblik wegens mijn gezondheid niet reizen om zelf die
      dingen op te zoeken. Zo ben ik voor iedere hulp dankbaar.

      Ik zoek het geboortedatum en de ouders (voorouders) van Gentius Hesselius,
      predikant in Edens, getrouwt met Tjitske Smeding uit Leeuwarden. Ook van
      haar zoek ik dezelfde gegevens.
      De huwelijk staat in he trouwregister der Hervormde gemeente van Edens,
      Spannum DTB nr 390 1693 - 1810 , 17 Jul.1746.
      Mischien zijn er ja ergens nog bijlagen voor de huwelijksakte waarin de
      ouders en de geboortedatas te vinden zijn en knooppunten om verder terug te
      zoeken.

      Een ander open eind is
      Rijk Meijer, gebooren op 31 Dec. 1755 in Münster bij Niekerk, overleden op 7
      Aug.1842 in Haarlem
      hij was getrouwd met Elisabeth (Lijsje) Leuse. Van haar heb ik geen verdere
      datas en ook geen datum of plaats waar zij getrouwd zijn. Zij hadden een
      dochter Anna (Jansje) Meijer, geb.op 28.Jul.1786 in Haarlem. Terug tot haar
      zijn alle gegevens bekend.

      Ik zou erg blij zijn, als ik iets zou horen.
      Günther Fuhrmann, Marburg, Duitsland

      Ik help graag in U zoek naar voorouders in Noordhessen

      fouten in mijn Nederlands wilt U aub. over het hoofd zien!
      Talen: Deutsch, Nederlands, English
    • m.reuland@t-online.de
      Message 2 of 9 , May 21, 2004
        Hallo Günther,
        Ken je Genlias <BLOCKED::http://www.genlias.nl/pls/gls03/logon?cid>
        http://www.genlias.nl/pls/gls03/logon?cid=- of de site van Tresoar
        <BLOCKED::http://www.tresoar.nl/> http://www.tresoar.nl/ ? Misschien helpt
        je dit een stukje verder.

        Groeten van de Vogelsberg in Hessen
        Marlies Reuland

        _____

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        <http://rd.yahoo.com/SIG=1292a30kd/M=295196.4901138.6071305.3001176/D=groups
        /S=1705040837:HM/EXP=1085226950/A=2128215/R=0/SIG=10se96mf6/*http://companio
        n.yahoo.com> click here

        <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6071305.3001176/D=groups/S=
        :HM/A=2128215/rand=744945459>

        _____

        * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

      • Hinke Woudt
        Message 3 of 9 , May 21, 2004
          Hallo Günther,

          Ik heb wel voorouders van Gentsius Hesselius voor je, zit ook in mijn
          kwartierstaat. Alleen kan ik op dit moment niet goed bij mijn bestand,
          mijn zoon is met onze server bezig dus een aantal dingen zijn even
          buiten werking. Ik probeer het dit weekend hier even neer te zetten.
          Mogelijk staat er ook nog iets van Hesselius in het archief van deze
          groep, dus daar zou je alvast even kunnen zoeken.

          Groet, Hinke Woudt-Westra.

          Message 4 of 9 , May 21, 2004
            Hallo Günther,

            Hierbij een kwartierstaat van Mayke Hesselius voorzover bij mij bekend..

            En in de kerk van Spannum (buitenkant) zit een gedenksteen met o.a. de
            naam van Gentsius Hesselius, foto's hiervan kan ik apart sturen.

            Vragen, aanvullingen, verbeteringen zijn natuurlijk altijd welkom.

            Groet, Hinke Woudt-Westra.

            1 Mayke Hesselius, geboren 17-04-1757 Edens, gedoopt 08-05-1757,
            overleden 27-02-1809 Dronrijp.
            Trouwde 24-01-1779 Dronrijp met Rienk Piers Salverda (klokmaker),
            geboren omstreeks 1737 Salverd, overleden 17-04-1809 Dronrijp.

            2 Jentje (Gensius) Hesselius (predikant), geboren 12-07-1708 Tzummarum,
            gedoopt 15-07-1708 Tzummarum, overleden 21-06-1782 Edens, begraven
            28-06-1782 te Edens.

            Uit de Historie gaat door het eigen dorp, van A. Algra het volgende;
            ´Gensius Hesselius, wiens naam in de toren is vereeuwigd, was rijk met
            kinderen gezegend. Hepkema vermeldt de spreuk van Scheltema: "Pastoeren
            en skúteboeren habbe de seyn yn´e bern, sy Ds. Jentjeman".
            Ds. Gensius werd in de omgang ds. Jentjeman genoemd en het verhaal gaat,
            dat hij en de turfschipper van Spannum samen 27 kinderen in leven hadden.
            De heer Wierda deelde me mee, dat ds. Hesselius er 12 had, van wie 8
            jong stierven.´

            Gensius had totaal 13 kinderen. In het doopboek meldt Gensius de
            geboorte van een tweeling op 30 januari 1764, het eerste kind wordt ´s
            morgens 9 uur geboren en ´s middags half 3 het tweede kind. De oudste is
            overleden op 15 februari 1764 zonder vermelding van naam en geslacht. De
            jongste wordt op 26 februari 1764 gedoopt.

            Gensius trouwde 17-07-1746 Edens met:
            3 Tjitske Bernardus Smeding, gedoopt 16-11-1727 Leeuwarden, overleden
            30-12-1773 Edens, begraven 10-01-1774 te Edens.

            4 Beern (Bernardus) Hesselius (predikant), geboren Franeker, gedoopt
            09-10-1664 Franeker, overleden 05-12-1737 Edens.
            Trouwde 21-02-1692 Dongjum met:
            5 Anna Jenties Hogeveen, gedoopt 20-11-1672 Leeuwarden, overleden
            12-02-1742 Edens.

            6 Bernardus Taekes Smeding, geboren Leeuwarden, gedoopt 11-12-1700 in
            Leeuwarden, begraven 19-11-1733 te Leeuwarden.
            Trouwde 18-06-1724 Leeuwarden met:
            7 Willemke Minnes Leenstra, gedoopt 19-08-1701 Leeuwarden.

            8 Hessel Hendriks (mr. schoenmaker), geboren in Franeker.
            Trouwde 09-03-1662 Franeker met:
            9 Aaltie Hendriks, geboren in Harlingen.

            10 Jentie Annes, bij huwelijk van Lippenhuizen.
            Trouwde 20-02-1670 Leeuwarden met:
            11 Sytske Hanses, bij huwelijk van Leeuwarden.

            12 Taeke Doekes Smeding (mr. koekbakker, koopman en schepen), gedoopt
            05-09-1662 Leeuwarden.
            Trouwde 11-03-1683 Leeuwarden met:
            13 Mayke Tietses Faber, gedoopt 13-06-1662 Leeuwarden.

            14 Minne Hayes.
            15 NN

            24 Doeke Ritskes (mr. smid), geboren in Sneek.
            Trouwde 01-03-1647 Leeuwarden met:
            25 Tjetske Teakes Boelema

            26 Tjetse Tjebbes Faber (mr. smid)
            Trouwde 05-05-1661 Leeuwarden met:
            27 Trijntje Berends

            48 Ritske Doekes
            Trouwde met:
            49 Gerlof

          • Appy de Vries (hotmail)
            Message 5 of 9 , May 21, 2004
              Hinke en Günter;
              nog een aanvulling?
              zoon van Taecke Doekes en Mayke Tyetses Faber;

              Duco Taeckes Smeding ged.14-08-1692 L.warden
              overl.01-06-1772 [jacobijnerkerk] L.warden.
              mr.banketbakker L.warden Schepen aldaar [1735-1769]
              voogd nieuwe stadsweeshuis Lwarden
              geh 14-01-1725 [grote kerk] met Aaltje Bruyns
              ged.05-04-1693 L.warden overl na23-02-1753 dochter van
              Pieter Gerbens Bruining ged.24-10-1660 L.warden
              overl.tussen 1721 en 1727 mr. bakker L.warden en
              Rinske van Houten .
              dochter van Duco en Aaltje;

              Rinske Smeding ged 02-09-1731 L.warden overl.13-09-1817 L.warden gehuwd 02-10-1763 [grote kerk] Johannes Roelofs
              Storm ged.21-01-1748 overl.20-11-1807 L.warden
              Kamerbewaarder provinciale staten van Friesland,
              burgerhoofdman. voogd nieuwe stadsweeshuis L.warden
              dit uit''Fries kwartierstatenboek"" 1996.
              groetjes Appy.

              Message 6 of 9 , May 21, 2004
                Hallo Appy,

                Bedankt voor de aanvulling. Ik heb zelf het kwartierstatenboek (al in
                gepakt voor de verhuizing zag ik) en in mijn bestand hierover een
                notitie bij Smeding staan maar heb de gegevens (nog) niet overgenomen.
                Van een aantal echtparen uit de kwartierstaat heb ik wel meer kinderen,
                mocht iemand daar nog belangstellig voor hebben dan zie ik het wel.

                Groet, Hinke.

              • J. Wagenaar
                Message 7 of 9 , May 22, 2004
                  Hallo Hinke,

                  Ik heb wel belangstelling bij de gegevens over kinderen van de echtparen
                  uit de kwartierstaat, omdat Gentius Hesselius en Tjitske Smeding ook in mijn
                  kwartierstaat voorkomen.

                  Johan
> [...]
                  > mocht iemand daar nog belangstellig voor hebben dan zie ik het wel.
                  >
                  > Groet, Hinke.

                  02-10-1763 [grote kerk] Johannes Roelofs

                • Hinke Woudt
                  Message 8 of 9 , May 22, 2004
                    Hallo Johan,

                    Hierbij de kinderen voor zover ik ze in mijn bestand heb staan.

                    Hartelijke groet,

                    Hinke.

                    Kinderen van Jentje (Gensius) Hesselius en Tjitske Bernardus Smeding:
                    I. Bernardus, geboren 25-06-1747 Edens, gedoopt 25-06-1747 Edens,
                    overleden 08-12-1818 Dokkum.
                    Trouwde op 19-01-1806 Dokkum met Doetje Minnes de Vries, geboren
                    omstreeks 1757, overleden 19-04-1837 Dokkum.
                    II. Tjitse, geboren 17-01-1750 Spannum, gedoopt 18-01-1750 Edens,
                    overleden op 25-01-1814 Winsum. Trouwde 06-03-1774 Edens met Baukje Jacobs
                    III. Anna, geboren 30-09-1751, gedoopt 03-10-1751 Edens, overleden
                    15-11-1751 Edens.
                    IV. Taeke, geboren 14-10-1752 Spannum, gedoopt 15-10-1752 Edens,
                    overleden 04-01-1753.
                    V. Anna, geboren 26-02-1754, gedoopt 03-03-1754 Edens.
                    VI. Mayke (Zie eerdere kwartierstaat)
                    VII. Taeke, geboren 23-08-1759, gedoopt 16-09-1759 Edens, overleden
                    25-09-1759.
                    VIII. Willemke, geboren 19-08-1760 Edens, gedoopt 07-09-1760 Edens,
                    trouwde 09-04-1780 Spannum met Sijbe Jacobus Greidanus, geboren in 1753
                    in Mantgum, overleden 11-01-1833 Spannum.
                    IX. Tjitske, geboren 11-02-1762 in Edens, gedoopt 07-03-1762 Edens,
                    overleden 14-02-1763 Edens.
                    X. Taeke, geboren 30-01-1764 Edens, gedoopt 26-02-1764 Edens, overleden
                    23-08-1765 Edens.
                    XI. NN, geboren 30-01-1764 Edens, overleden 15-02-1764 Edens.
                    XII. Taeke, geboren 20-01-1767 Edens, gedoopt 15-02-1767 Edens,
                    overleden 27-06-1777 Edens.
                    XIII. Hessel, geboren 11-04-1768 Edens, gedoopt 01-05-1768 Edens,
                    overleden 03-11-1768 Edens.

                    Kinderen van Beern (Bernardus) Hesselius en Anna Jenties Hogeveen:
                    I. Aaltje, gedoopt 13-11-1692 Tzummarum.
                    II. Aeltje, gedoopt 21-01-1694 Tzummarum.
                    III. Aeltje, gedoopt 09-02-1696 Tzummarum.
                    IV. Sytske, gedoopt 23-11-1698 Tzummarum.
                    V. Trijntje, gedoopt 10-03-1700 Tzummarum.
                    VI. Jentje, gedoopt 20-08-1702 Tzummarum.
                    VII. Meinskjen, gedoopt 30-10-1703 Tzummarum.
                    VIII. Anna, gedoopt 13-02-1707 Tzummarum.
                    IX. Jentje (Gensius) (Zie eerdere kwartierstaat)
                    X. Anna, gedoopt 23-10-1712 Tzummarum, overleden 15-06-1758 Edens.
                    XI. Hendrina, gedoopt 03-12-1713 Tzummarum, overleden 04-12-1751 Edens,
                    trouwde 12-03-1741 Spannum met Alef Jans Bontjema overleden op 23-04-1779.
                    XII. Hessel Bernardus, gedoopt 22-11-1716 Tzummarum, trouwde 17-02-1743
                    Spannum met Trijntje Jans Bontjema overleden op 21-12-1779.

                    Kinderen van Bernardus Taekes Smeding en Willemke Minnes Leenstra:
                    I. Maycke Bernardus, gedoopt 22-04-1725 Leeuwarden.
                    II. Tjitske Bernardus (Zie eerdere kwartierstaat)

                    Kinderen van Hessel Hendriks en Aaltie Hendriks:
                    I. Aafke, gedoopt 07-12-1662 Franeker.
                    II. Beern (Bernardus) (Zie eerdere kwartierstaat)
                    III. Wytske, gedoopt 1666 Franeker.
                    IV. Antje, gedoopt 1669 Franeker.
                    V. Trijntje, gedoopt 1672 Franeker.
                    VI. Goyck, gedoopt 1674 Franeker.
                    VII. Hendrick, gedoopt 1676 Franeker.
                    (NB Toen ik met dit onderzoek bezig was stond de index dopen van
                    Franeker op een fiche, volgens een aantekening in mijn bestand werden
                    alleen de jaartallen daarin genoemd, de doopdata staan dus wel in het
                    originele doopboek (ook op fiche) maar heb ik destijds niet allemaal
                    genoteerd)

                    Kinderen van Jentie Annes en Sytske Hanses:
                    I. Anna Jenties (Zie eerdere kwartierstaat)
                    II. Meinscke, gedoopt 24-03-1678 Leeuwarden.
                    III. Henricus, gedoopt 16-12-1681 Leeuwarden.

                    Kinderen van Taeke Doekes Smeding en Mayke Tietses Faber:
                    I. Duco Taekes
                    II. Bernardus Taekes (Zie eerdere kwartierstaat)
                    (NB zie mail van Appy)

                  • J. Wagenaar
                    Message 9 of 9 , May 22, 2004
                      Hinke,