symon sjoerds ypma, fettje cornelis bosma en lijsbeth sytzes kooistra

  • jeroen hofstra
    Message 1 of 2 , May 16, 2004
      Goedenavond,

      ik ben op zoek naar de voorouders van Symon Sjoerds YPEMA en Fettje Cornelis
      BOSMA en Lijsbeth Sytzes KOOISTRA en aanvullingen op onderstaande
      fragmentgenelaogie.

      I Symon Sjoerds YPEMA, van Nijland (1738, 1749), redelijk boer (1749), tr.
      (3e proclamatie Britswerd 7-12-1738) Fettje Cornelis BOSMA, afkomstig van
      Wieuwerd (1738)

      Kinderen van Symon Sjoerds en Fettje Cornelis:
      1 Trijntie Symens. Zij is gedoopt op 06-06-1740 in Nijland [bron: DTB 877].
      2 Acke Symens. Zij is gedoopt op 24-02-1743 in Nijland [bron: DTB 877].
      3 Sjoerd Symens YPMA, geboren in Nijland Volgt II.
      4 Cornelis Symens. Hij is gedoopt op 25-03-1753 in Nijland [bron: DTB 877].
      5 Marten Symens. Hij is gedoopt op 24-10-1756 in Nijland [bron: DTB 877].

      II Sjoerd Symens YPMA is geboren in Nijland, gedoopt op 02-10-1746 in
      Nijland [bron: DTB 877]. Boer te Nijland (1811). Sjoerd Symens is overleden
      op 10-05-1826 in Witmarsum (Letter W, no 20)
      Sjoerd Symens trouwde op 28-04-1771 in Britswerd, Wieuwerd [bron: DTB 68]
      met Lijsbeth Sytzes KOOISTRA, afkomstig van Edens (1771), overleden op
      20-11-1796 in Nieuwland.
      (Notitie bij overlijden van Lijsbeth Sytzes: bij de huwelijksakte zoon van
      1812 staat 20-11-1796 vermeldt. Bij huwelijksakte kleindochter (1826) staat
      20-10-1796.)

      Kinderen van Sjoerd Symens en Lijsbeth Sytzes:
      1 Symon Sjoerds YPMA, geboren omstreeks 1774 in Wieuwerd Volgt III.
      2 Rigtje Sjoerds, geboren omstreeks 1777.
      3 Sijtze Sjoerds, geboren omstreeks 1779.
      4 Marten Sjoerds, geboren omstreeks 1786.
      5 Fettje Sjoerds, geboren omstreeks 1789.

      III Symon Sjoerds YPMA is geboren omstreeks 1774 in Wieuwerd, gedoopt op
      22-05-1774 in Wieuwerd [bron: akte 2e huwelijk]. Boer. Symon Sjoerds is
      overleden op 10-04-1822 in Hartwerd (Letter H, no,10),
      Symon Sjoerds:
      (1) trouwde, ongeveer 31 jaar oud, v��r 1805 met Jantje (Akke) Sijbrands
      KOOPMANS, ongeveer 28 jaar oud. Jantje (Akke) Sijbrands is geboren omstreeks
      1777, dochter van Siebren Minnes (Koopmans) en Akke Gatses BUMA. Jantje
      (Akke) Sijbrands is overleden op 31-08-1810 in Tzum, ongeveer 33 jaar oud.

      (2) trouwde, ongeveer 38 jaar oud, op 09-05-1812 in Witmarsum [bron: Akte 4,
      Wonseradeel 1812] met Grietje Jans ANDELA.

      Kinderen van Symon Sjoerds en Jantje (Akke) Sijbrands:

      1 Akke Symens YPMA, geboren omstreeks 1804.
      2 Elisabeth Symens YPMA, geboren op 13-11-1805 in Tzum, gedoopt op
      01-12-1805 in Tzum. Elisabeth Symens is overleden op 13-03-1881 in Nijland.
      Elisabeth Symens trouwde te Workum, 20 jaar oud, op 24-05-1826 met Gosse
      Lieuwes BOOTSMA, 22 jaar oud. Gosse Lieuwes is geboren op 07-03-1804 in
      Nieuwhuizum, zoon van Lieuwe Jentjes BOOTSMA en Hinke Gosses BOSMA. Hij is
      gedoopt op 02-04-1804 in Nieuwhuizum.
      Gosse Lieuwes is overleden op 14-10-1882 in Nijland.
      3 Sjoerdtje Symens YPMA, geboren omstreeks 1809.

      Jeroen Hofstra

    • simonkooistra
      Message 2 of 2 , Jun 4, 2004
        Hallo Jeroen,

        Symon Sjoerds YPEMA en Fettje Cornelis komen ook in mijn kwartieren -
        via Acke- voor, maar ik weet niet verder van hun afstamming. Een
        mogelijke aansluiting die ik zou willen onderzoeken is de volgende.

        Sioerdt Sijmens x Aukje Martens gehuwd 24 5 1703
        Sijmen Doedes x N Hessels Reenstra
        Doede Sijmen x Luits Tiepckes Epema (volgens Nageslacht Uilje Klazes
        Huistra en Anneke Freerks Bokma, P W Huistra en P U Boersma 1992)
        Tjepcke Tjalkes Epema x Remck Hayes Bennema (zie verder
        http://home.wanadoo.nl/klaasdewinkel/kws/08/08_00004.htm)

        Mbt de nazaten een aanvulling op een van de kinderen van Gosse
        Lieuwes Bootsma en Elisabeth Symens Ypma tw Johanna Gosses Bootsma
        geb 8 2 1861 Folsgare, ovl 28 2 1830 Folsgare. Zij trouwde 24 5 1851
        Wymbritseradeel met Harmen Klazes Wiersma, geb 14 8 1826, overleden
        23 maart 1854, zoon van Klaas Sybes Wiersma en Janke Foekes Engma(
        geh 2 9 1829 te Workum)
        Zij hertrouwde 28 11 1856 met Simon Sipkes Kooistra geb 11 8 1820 te
        Jelsum, ovl 17 8 1904 te Folsgare.
        Uit haar 1e huwelijk zijn mij geen kinderen bekend. Uit het 2e
        navolgende:
        Gosse Simons, geb 30 12 1857, Folsgare, ovl 12 9 1859 Folsgare.
        Johanna Simons, geb 29 1 1861, Folsgare, ovl 27 6 1861 Folsgare.

        Simon Sipkes was een zoon van Sipke Gabes Kooistra en Rinske Symons
        Algera (geh 21 6 1817 te Wymbritseradeel) hij was weduwnaar van
        Baukjen Ruurds Abma geh 28 mei 1842 Wymbritseradeel en hertrouwde
        1 11 1866 te Leeuwarderadeel met Sytske Aukes Postma.

        Uit het huwelijk van Simon en Baukje stam ik in rechte lijn af. Maar
        ik ben ook een nazaat van Sytske Aukes Postma, tw uit haar 1e
        huwelijk had zij 1 kind, een dochter, Trijntje Sijes van Wijngaarden
        en deze trouwde 1 6 1872 Wymbritseradeel met stiefbroer Sipke Simons
        Kooistra.

        Dat wij in de familie zitten blijkt ook uit de gemeenschappelijke
        afstamming van Rienk Rienks (Rienstra) en Houkjen Jans, waar ik
        afstam van Sietze Rienks.

        met vriendelijke groet
        Simon Kooistra

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, jeroen hofstra