Vraag? Helmich/Helmig

  • Liekele HELMUS
    Message 1 of 19 , May 16, 2004
      ..Als de naam Helmich(s)/He+mig langs komt spits ik altijd mijn oren.

      Het volgende echtpaar is de oudste mij bekende generatie van mijn voorgeslacht:
      Trouwregister Gerecht Opsterland Regio 5.
      DTB nr. 553, 1615 - 1703
      Vermelding: Derde proclamatie van 25 mei 1664, Opsterland
      Man: Binne Aates, Lippenhuizen
      Vrouw: Siouck Helmichs, Lippenhuizen
      Van de voornaam Helmich is onze familienaam (Helmes/Helmus) afgeleid.
      Binne Aates is waarschijnlijk later gehuwd met Hill(Hiltje) Jouckes:

      Trouwregister Gerecht Opsterland
      DTB nr. 553, 1615 - 1703
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 20 februari 1676, Langezwaag /
      Kortezwaag /
      Luxwoude
      Man: Binne Aates, Kortezwaag
      Vrouw: Hill Jouckes, Kortezwaag

      Mijn vraag is of er een connectie is tussen bovenstaande Siouck Helmichs
      en onderstaande Joucke Helmichs?

      Message 2 of 19 , May 16, 2004
        Liekele ;
        Siouck haar ouders zouden kunnen zijn;
        Helmich Douwes geb.1615 H.veen overl. 1682 het Meer huw.?[rijke veenbaas en doopsgezindt]
        en Auck[je] Wychers.
        kinderen;
        Douwe ,Gaetske,Jacobje, Joucke, Siouck,Sepk.Wycher,Syds.allen patroniem Helmichs.
        misschien komen de namen jou bekend voor?
        ze wonen in Langezwaag.
        ouders van Helmich Douwes zijn ;
        Douwe Sytses 1590-1657 en Jacobien Hendriks 1615 H.veen
        1648 .
        groetjes Appy.

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

      • Heleen Bücking-Boschma
        Message 3 of 19 , May 17, 2004
          Appy,

          Heeft Joucke Helmich, getrouwd met Wobbeltie Reitses ook een zoon die Douwe
          heet en getrouwd is met Trijntje Genes en als tweede huwelijk getrouwd is
          met Jantje Jans. Of komt deze Douwe uit een ander geslacht.

          Groet,

          Heleen Bücking-Boschma

[...]

        • Appy de Vries (hotmail)
          Message 4 of 19 , May 17, 2004
            Heleen;
            mij niet bekend,maar het zou best kunnen,
            hij heeft een broer Douwe,wat ik wel weet, dat hij een dochter
            Janke had.[sorry]
            groetjes Appy.

            Message 5 of 19 , May 17, 2004
              Appy.

              Sioucks Helmichs, Lippenhuizen woonde voor die tijd wel veraf van Heerenveen
              / Het Meer.

              Jezelf bent al enigszins voorzichtig in je antwoord aan Liekele betreffende
              de mogelijke ouders.

              Misschien dat jouw zoeken nog eens zal worden beloond met wat meer
              vastigheid .

              Ben benieuwd !
              Gr.
              Bart de Vries
              *De Liemers* calling

              Message 6 of 19 , May 17, 2004
                Bart;
                wat je wel even kan noteren is
                het volgende; Helmich Douwes 1650-1680,
                zijn 1ste huw? met Gaetske Jouckes en 2de met
                Auck[je] Wychers .
                dus de kinderen van 2 moeders,waarvan ik denk,
                dat Gaetske en Joucke van het eerste huw.
                verder heb ik ook een Siouwck Helmichs geh 03-11-1689
                te Langezwaag met Pier Douwes [dus die zou het ook kunnen zijn. Helmich Douwes had 4 boerderijen in zijn bezit in
                Oldeboorn en een enorm banksaldo! [ fl. 883303-30] in c.a.1682.,is 400825,25 euro [arme veenarbeiders!!]
                Appy.
                deze info bezit ik pas!.

[...]

                    8

                    Yahoo! Groups Sponsor

                    c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                    Service.

                    Yahoo! Groups Sponsor

                  • Bart de Vries
                    Message 9 of 19 , Aug 30, 2004
                      Heleen, Liekele ea

                      Na wat ordenen en opruimen kwam ik nog 2 vragen tegen welke misschien al
                      zijn beantwoord.

> [...]
                      > met Jantje Jans. Of komt deze Douwe uit een ander geslacht

                      - Mijn vraag is of er een connectie is tussen bovenstaande Siouck Helmichs

                      Hier volgt nog een rijtje wat vootkomt uit het nageslacht van Syttie Sybes,
                      waarvan een bepaalde tak in relatie met mijn eigen familie de Vries staat :

                      Parenteel van Helmich Douwes parheldo.rf 30-08-2004

                      I.1 Helmich Douwes, vervener,veenbaas, geboren 1615 te Heerenveen
                      (gezindte: DG), overleden 1682 te Het Meer.

                      Gehuwd voor de kerk (1) 1638 met Gaetske Jouckes.

                      Gehuwd voor de kerk (2) 1650 met Auck Wijchers (gezindte: DG), dochter van
                      Wyger Sydzes en Gats Liommes.

                      Uit het eerste huwelijk:

                      1. Siouck Helmichs, geboren ca 1640.

                      2. Joucke[Jouke] Helmichs (zie II.2).

                      3. Gaatske[Gaetske] Helmichs, geboren te Het Meer.

                      Uit het tweede huwelijk:

                      4. Sieds[Syds][Zyds] Helmichs (zie II.6).

                      5. Douwe Helmichs, geboren te Het Meer.

                      6. Jacobje Helmichs, geboren te Het Meer.

                      7. Sepk Helmichs, boer, geboren te Het Meer (gezindte: DG).

                      Gehuwd voor de kerk op 16-01-1665 met Uilke Hoytes (gezindte: DG).

                      8. Wycher Helmichs, geboren te Het Meer (gezindte: DG).

                      Gehuwd voor de kerk op 19-05-1685 met Wytske Jans (gezindte: DG).

                      II.2 Joucke[Jouke] Helmichs, geboren ca 1643 te Het Meer (gezindte:
                      DG), overleden op 28-03-1729.

                      Gehuwd (1) op 30-03-1670 te /Schoterland met Ties Sytses, geboren 1643-1650
                      (gezindte: DG), dochter van Syds Wygers en Tiete[Tiets] Douwes.

                      Gehuwd (2) op 14-02-1699 te /Schoterland, gehuwd voor de kerk op 14-02-1699
                      te /Schoterland met Wobbeltie Reytses (gezindte: DG).

                      Uit het tweede huwelijk:

                      1. Hendrik Joukes.

                      2. Syts Joukes.

                      3. Helmich Joukes.

                      4. Douwe Joukes.

                      5. Gatske Joukes.

                      II.6 Sieds[Syds][Zyds] Helmichs, boer, huisman, geboren ca 1665 te Het
                      Meer (gezindte: DG), overleden 1734 te Het Meer.

                      Gehuwd voor de kerk 1700 met Antje Rienks (gezindte: DG).

                      Uit dit huwelijk:

                      1. Wieger[Wyger] Siedses, Vervener,boer,koopman, geboren ca 1700 te
                      Het Meer, gedoopt (DG) op 01-02-1754, overleden op 25-01-1781 te Het Meer.

                      Gehuwd voor de kerk (1) 1723 met Gerritje[Gette] Jacobs, gedoopt (DG) op
                      01-02-1754, overleden ca 1760 te Het Meer.

                      Gehuwd (2) met Corneliske Gerbens, geboren ca 1721, gedoopt (DG) 1761,
                      overleden op 17-01-1791.

                      2. Helmich Zydzes, geboren te De Knijpe (gezindte: DG).

                      Gehuwd voor de kerk 1744 met Martje Wybes (gezindte: DG).

                      3. Douwe Zydzes, boer, geboren te De Knijpe.

                      4. Jelle Zydzes, geboren te De Knijpe.

                      5. Martie Zydzes, geboren te De Knijpe.

                      6. Hendrik Zydzes, geboren te De Knijpe.

                      7. Akke Zydzes, geboren te De Knijpe.

                      Gehuwd met Hyltje Jacobs.

                      8. Andries Zydzes, boer, geboren te De Knijpe.

                      Over de huwelijksdatum van 14-02-1699 van Wobbeltie Reytses en Joucke
                      Helmichs valt in het kort te vertellen dat deze datum vootkomt uit de "derde
                      houwelyksproclamatie ordinaris".
                      Dit was nog eens de bevesting van aangegaan huwelijk dd 06-10-1680.
                      Hiertegen was destijds bezwaar gemaakt door vader Helmich Douwes , maar de
                      jongelui gingen hun eigen weegs. De zogenaamde verspiering[verhindering]
                      verviel na de dood van vader.

                      Liekele , waar is te vinden de tak met jouw familie ?

                      Gr.
                      Bart de Vries
                      *De Liemers* calling
                        Message 11 of 19 , Aug 31, 2004
                          HaHa !

                          Deze door Appy genoemde voorouderen zijn mij wel bekend. Echter de
                          vraagstelsters vroegen bepaalde relaties en in dat verband zijn de
                          toepasselijke gegevens verstrekt.
                          Zelf heb ik nog extra 2 generaties voorvaders.( voor 1565 ).

                          Ook het verhaal over de doopsgezinde familie , de grondaankopen , het
                          ontstaan van de zestien roeden zaten al in de knip.

                          En dit soort geschiedenis verhalen zijn een welkome aanvulling. Wel eens te
                          veel om al die boeken te lezen .Dus knip-knip , ik maak er een selectie van.

> [...]
                          > Pier Douwes Langezwaag
                          > Sjouk Helmighs Langezwaag
                          > bevestiging huw.03-11-1689 L.zwaag/K.zwaag/ Luxwoude. [kan ook een

                          We zijn benieuwd wat hier uit komt natuurlijk.

                          Als je nog tijd over hebt ............ Oudeschoot<--->Oudehorne ???

                          Tot kijks !
                          Gr.
                          Bart de Vries
                          *De Liemers* calling
                            Je hebt de fam; Syttie Douwes al compleet,
                            begrijp ik?
                            dan heb je de kinderen ook toch?
                            nu nog nagaan welke Sioukje de echte is [voor Liekele]
                            tot mails Appy.

> [...]
                            >
                            > We zijn benieuwd wat hier uit komt natuurlijk.
                            >
                            > Als je nog tijd over hebt ............ Oudeschoot<--->Oudehorne ???

                          • Appy de Vries (hotmail)
                            Message 13 of 19 , Sep 3, 2004
                              Bart;
                              allereerst de kinderen van;
                              Syttie Douwes en Tyes Reittiesdr[geh.c.a.1585]
                              1;Harmen Sytties geb.Zestienroeden op het Heerenveen
                              geh.?Cornelia Hendriks.
                              2; Sijbe Sytties geb.Zestienroeden '' '' ''
                              geh.?Wyts Foockesdr
                              3;Ancke [Auck] Sytties geb Zestienroeden
                              geh.? 1.met Oene Oedses geh.?2. Michiel Ebbes
                              geh. 3. 08-02-1628 met Claes Auckes Heerenveen
                              4; Reittie Sytties [v.g.g.]
                              5; Douwe Sytties geb.1590 overl.1657
                              geh .? Jacobien Hendriks

                              Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
                              [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
                              ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.
                              [volgens Kramer]
                              bekijk het maar even !
                              groetjes Appy
                              [of heb je dit ook al in de knip??].

                              Message 14 of 19 , Sep 3, 2004
                                Appy.

                                Met dank voor de bevestiging van de aangedragen info.
                                Dit sluit aan met wat ik al bezat.

                                > Bij het huw van Jouke Helmig en Wobbeltien Reitties
                                > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
                                > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

                                Van de 3e proclamatie van Jouke Helmig x Wobbeltie Reyties heb ik de tekst
                                en wist dus van het bestaan van genoemde kinderen.

                                Tot kijks !
                                Gr.
                                Bart de Vries
                                *De Liemers* calling
> [...]
                                > [1699] zijn de kinderen aanwezig; Hendrik ,Gatze, Helmig ,Syts en DOUWE.
                                > ouders leefden sinds 22-09-1680 als man en vrouw.

                              • Bart de Vries
                                Message 15 of 19 , Sep 8, 2004
                                  Liekele en Appy.

                                  In de DTB's nog eens alle namen van huwelijken eindigend op Helmichs en
                                  Jouckes op een rij gezet.Dat zijn er redelijk veel

                                  Dat Siouck Helmichs van Lippenhuizen in relatie zou staan met onze Siouck
                                  Helmichs van Het Meer lijkt mij niet waarschijnlijk, daarvoor is meer bewijs
                                  nodig.

                                  Binne Aates van Lippenhuizen lijkt mij ook en ander dan Binne Aates van
                                  Kortezwaag.

                                  Over Hill Jouckes van Kortezwaag heb ik ook mijn twijfels.

                                  Gr.
                                  Bart de Vries
                                  *De Liemers* calling

                                  Message 16 of 19 , Sep 12, 2004
                                    Bart, Lykele en appy,

                                    Deze gegevens heb ik van Douwe Joukes. De vraag is of dit een zoon is van
                                    Jouke Helmichs. Aangezien ik geen andere Jouke kan vinden en ook de
                                    huwelijken niet, ga ik er voorlopig maar van uit dat dit correct is.

                                    Groet,

                                    Heleen
                                    Douwe Jouwkes, zoon van Jouke Helmichs? en Wobbeltie Reitses, is geboren
                                    rond 1700.

                                    Quot.koh. 1749, Douwe Joukes te St. Johannesga, huisman, gezin: 2 pers > 12
                                    jr., 3 pers. < 12 jr, belasting 20 cgl. Er moeten dus al twee kinderen
                                    elders geboren zijn. Niet gehuwd te Schoterland, Weststellingwerf West,
                                    Aengwirden, Utingeradeel, Haskerland, Ooststellingwerf.
                                    Procl.boeken Schoterland, inv. nr 133, fol. 199. Douwe Joukes, veenbaas in
                                    de Knijpe, koopt een perceel hoogveen gelegen in Jubbega ten zuiden van de
                                    Leydijk, groot 1341 vierkante roeden, 98 vierkante voeten, 90 vierkante
                                    duymen volgens cedulle van 16-2-1745. Naastliggers zijn Zytse Douwes ten
                                    oosten, de verkopers ten zuiden, de pastorie Wieger Hendriks en Gerben
                                    Abeles ten westen en de koper ten noorden. Bezwaart met goud en grondgeld
                                    gekocht van mevr. Wiskjen van Scheltinga te Leeuwarden voor de ene helft en
                                    Luitjen Jans te Jubbega, Tjabele Aukes als vader en voorstander over zijn
                                    kinderen bij zijn wijlen huisvrouw Geertje Jans, Jan Dirks, huisman te
                                    Jubbega, Roel Hendrix te Jubbega, als man en voogd over Grietjen Dirks,
                                    Luitjen Dirks wonende te Munnekeburen en Weststellingwerff, Jan Tammes,
                                    wonende in de Langeswaagen, Jippe Tammes mede aldaar en Lammert Baaxtes,
                                    huisman in Engwierden voor de andere helfte. Voor de somma van 425 car.
                                    glds. Datum acte:........
                                    Procl.boeken Schoterland, inv. nr. 134, fol. 127: Douwe Joukes, huisman tot
                                    De Knijpe, koopt een perceel hoogveen, gelegen onder Jubbega. Naastliggers
                                    zijn ten oosten de verkoopers, ten westen de koper en ten zuiden 't eerste
                                    en tweede perceel. In coop te bekomen van Gerben Abeles, huisman in de
                                    Knijpe voor 2/3e part en van A. Schotanus op 't Heerenveen voor 1/3 part.
                                    Grootte van het perceel: 138 vierkante roeden, 48 voeten, 9 duymen, voor de
                                    prijs van 2055 car. glds. Akte 24-4-1754.
                                    Procl. boeken Schoterland, inv.nr. 135, fol. 62. Douwe Joukes, huisman in De
                                    Knijpe koopt een perceel hoogveen van Gerben Abeles uit De Knijpe voor 2/3
                                    en van A. Schotanus uit Heerenveen voor 1/3 als zaakgelastigde van de Heeren
                                    Compagnions van Cuyk Foyes en Decama Veenen voor de somma van 1506 car.
                                    glds. Acte 13-10-1756.
                                    Douwe Joukes trouwt op 13-5-1725 te Kortezwaag met Trijntje Genes afkomstig
                                    van De Knipe. Dit zou betekenen dat hij rond 1700 is geboren.

                                    Douwe was gehuwd met Jantje Jans.

                                    Ze doen belijdenis op 21 februar 1747 te Rohel.

                                    Douwe en Jantje hebben samen 8 kinderen:

                                    1 Jan Douwes, zie Q.

                                    2 Jouke Douwes is geboren rond 1743, zie R.

                                    3 Antje Douwes is geboren op zondag 19 december 1745 te Rotsterhaule,
                                    zie DK.

                                    4 Saakjen Douwes is geboren op zondag 4 mei 1749 te St. Johannesga,
                                    zie DL.

                                    5 Sim Douwes is geboren op zondag 28 november 1751, zie DM.

                                    6 Jan Douwes van der Werff is geboren op zondag 14 september 1755 te
                                    St. Johannesga, is gedoopt op zondag 5 oktober 1755 te Delfstrahuizen, zie
                                    ON.

                                    7 Sim Douwes is geboren op maandag 2 januari 1758 te St. Johannesga,
                                    is gedoopt op zondag 8 januari 1758 te Delfstrahuizen, zie DN.

                                    8 Trijntje Douwes is geboren op zaterdag 21 februari 1761 te St.
                                    Johannesga, is gedoopt op zondag 22 februari 1761, zie DO.

                                    Message 17 of 19 , Sep 13, 2004
                                      Heleen.

                                      Van verbintenis Douwe Joukes met Jantje Jans nog niets gevonden , anders dan
                                      de hierna volgende gegevens over 2 kinderen :

                                      Harmen Alberts Maat, geboren Giethoorn 17-12-1744 en gedoopt op belijdenis
                                      Schoterland 16-05-1777, overleden Schoterland 04-04-1821, trouwt
                                      Sintjohannesga 01-09-1776 Sim(ke) Douwes, gedoopt Sintjohannesga 08-01-1758,
                                      overleden Schoterland 15-09-1826, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                                      Familienamen 1811 - Mairie St. Johannesga, fol. 80
                                      Maat, Harmen Alberts, St. Johannesga
                                      k. Albert 34, Jantje 33 - St. Johannesga, Margje 30 - St. Johannesga,
                                      Douwe 28 - St. Johannesga,
                                      Roelof 24, Jan 20, Jouke 17,
                                      kk. (v. Douwe) Harmen 2, Tys 8 weken

                                      Jacob Jans (van Swol en van Zwolle), arbeider, veenwerker, geboren op
                                      22-09-1765 te IJsselmuiden, overleden op 14-08-1844 te Aengwirden op
                                      78-jarige leeftijd.

                                      Gehuwd op 24-jarige leeftijd op 22-11-1789 te St.Johannesga met Trijntje
                                      Douwes, 28 jaar oud, geboren op 21-02-1761 te Sint Johannesga, gedoopt
                                      (Ned.Herv.) op 22-02-1761 te Sint Johannesga, overleden op 28-03-1825 te
                                      Tjalleberd op 64-jarige leeftijd, dochter van Douwe Joukes en Jantje Jans

                                      Gr.
                                      Bart de Vries
                                      *De Liemers* calling

                                      Message 18 of 19 , Sep 13, 2004
                                        Bedankt Bart. Deze gegevens heb ik nog niet.

                                        Message 19 of 19 , Sep 14, 2004
                                          Heleen.

                                          De volgende zijn wellicht ook nog interessant.

                                          Trouwregister Hervormde gemeente St.

                                          Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1776

                                          DTB nr: 603, 1744 - 1811

                                          Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 september 1776, Sint

                                          Johannesga

                                          Man: Harmen Alberts Maat, Sint Johannesga

                                          Vrouw: Sim Douwes, Sint Johannesga

                                          ===

                                          Trouwregister Hervormde gemeente
                                          St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1789 DTB nr: 603,
                                          1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 22 november 1789, Sint
                                          Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man: Jacob Jans van
                                          Zwol, Rohel Vrouw: Trijntje Douwes, Rohel ===

                                          Trouwregister Hervormde gemeente
                                          St.Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1781 DTB nr: 603,
                                          1744 - 1811Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 maart 1781, Sint
                                          Johannesga - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster Man:
                                          Jouke Douwes, Rohel Vrouw: Rensje Hanses, Rohel ====

                                          Trouwregister Hervormde gemeente St.

                                          Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule, 1770

                                          DTB nr: 603, 1744 - 1811

                                          Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 oktober 1770, Sint Johannesga

                                          - Delfstrahuizen - Rohel - Rotster

                                          Man: Tjebbe Jans, Rohel

                                          Vrouw: Antje Douwes, Rohel

                                          ===