2 x overleden ?

  • Taeke van der Ley
    Message 1 of 6 , May 4, 2004
      Wie heeft een oplossing voor het volgende probleem:

      Theunis Hendriks de Bruin, zoon van hendrik Theunis de Bruin en Stijntje Theunis Nieuwland wordt op 31 oktober 1849 in Zwaagwesteinde geboren. Hij overlijdt 2 keer, kijk maar:

      Overlijdensakte Dantumadeel, 1909
      Aangiftedatum 9 maart 1909, akte nr. 42
      Theunis Hendriks de Bruin, overleden 7 maart 1909, oud 59 jaar, gehuwd
      zoon van Hendrik Theunis de Bruin en Stijntje Theunis Nieuwland

      Overlijdensakte Dantumadeel, 1930
      Aangiftedatum 14 februari 1930, akte nr. 20
      Theunis de Bruin, overleden 12 februari 1930, oud 80 jaar, ongehuwd
      zoon van Hendrik Theunis de Bruin en Stijntje Theunis Nieuwland

      Ik vraag me af wat er aan de hand is. Heeft iemand de tijd om de akten er op na te slaan ?

      Hartelijke groet,
      Taeke van der Ley
      http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/

      Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus 2004.

    • Cor
      Message 2 of 6 , May 4, 2004
        Taeke.
        Donderdag of volgende week wil ik wel even voor je zien.
        Of er moet voor die tijd al een antwoord langs komen.
        Wel vreemd, aktes 21 jaar na elkaar en Theunis leeftijdverschil ook 21 jaar.
        8e wereldwonder?? of re-incarnatie.
        Cor .

        Message 3 of 6 , May 4, 2004
          Taeke,

          Theunis Hendriks de Bruin, geb 31.10.1849 was gehuwd met Sibbeltje
          Harkes Reitsma en is mag je aannemen ovl 09.03.1909, omdat deze
          overledene gehuwd was.

          De tweede ongehuwd overleden Theunis De Bruin is waarschijnlijk geb
          07.02.1850 te Dantumadeel en een zoon van Theunis Theunis de Bruin
          en Eelkje Hendriks de Jong; vermoedelijk een foutje in de akte.

          Met vriendelijke groet,
          Sievert Lantinga

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Taeke van der Ley"

          Message 4 of 6 , May 4, 2004
            Dag Sievert en Cor,

            Dit is een verklaring Sievert, want ik kon ook al geen overlijdensakte
            vinden voor Theunis Theunis de Bruin die geboren was op 7 februari 1850. Ik
            kan me ook voorstellen dat de aangevers van het overlijden alle "de Bruins"
            niet uit elkaar konden houden.

            Een achste wereldwonder had ik wel wat leuker gevonden. Ik denk dat de
            overlijdensakte nu niet veel zal opleveren Cor want daar staat het
            waarschijnlijk niet goed in. Ik ga waarschijnlijk vrijdag toch naar
            Leeuwarden en kijk dan even de huwelijksakte in van Theunis Hendriks en
            Sibbeltje Harkes.

            Hartelijk dank voor de moeite
            Taeke

            <knip>
          • Jan en Cor
            Message 5 of 6 , May 4, 2004
              Is het geen tweeling die naar beide opa's dezelfde naam hebben
              gekregen?
              Jan

              Message 6 of 6 , May 5, 2004
                Dag Jan, het lijkt me niet waarschijnlijk. Hendrik Theunis de Bruin en zijn
                eerste vrouw Pytrikje Keimpes Kempenaar krijgen een zoon Theunis Hendriks de
                Bruin op 11 mei 1831 in Zwaagwesteinde. Deze Theunis Hendriks de Bruin
                overlijdt op 6 oktober 1849 te Zwaagwesteinde. Vader Hendrik Theunis de
                Bruin heeft dan al een 2e huwelijk achter de rug met Wipkje Sikkes Bijma en
                is al weer getrouwd met zijn 3e vrouw Stijntje Theunis Nieuwland.

                Het lijkt me dat er geen tweeling met allebei de naam Theunis Hendriks
                rondliepen, temeer omdat er pas weer werd vernoemd na het overlijden van de
                eerste Theunis Hendriks in 1849. Maar ja, ik kijk de akten toch maar even na
                voor de zekerheid.

                Groetnis,
                Taeke