Re: [Friesland-genealogy] magdalena eerdmans

  • Rita Veeken - Ritsma
    Message 1 of 2 , Apr 29 1:19 AM
      Hallo Carla,

      Wat maakten die mensen er vroeger toch een zooitje van :-)!
      Volgens mij moet de Magdalena die met Tjietje getrouwd is wel de weduwe van
      Jaring zijn, gezien de overlijdensdatum van Yzaak. Tjietje en Magdalena
      kregen daarna ook nog enkele kinderen.
      Ik ken een geval in Drenthe waar de twee opa's allebei Jan heetten en dus
      twee zonen Jan vernoemd werden. Om het ingewikkelder te maken trouwde de
      weduwe van de ene Jan daarna met de andere Jan!
      Maar dit lijkt me hier geen geval van dubbele vernoeming, alhoewel er meer
      Magdalena Eerdmans op Tresoar staan. Het is wel een naam die vaker in de
      familie voorkwam.
      Mijn theorie is dat de oudste M misschien een zwakke baby was waarvan ze
      dachten dat ze het niet zou halen. Daarom werd de tweede dochter ook maar M
      genoemd, voor het geval de eerste zou sterven. De naam (oma?) moest immers
      doorgegeven worden.
      Ik hoop dat dit allemaal een beetje logisch klinkt.

      Groetjes, Rita.