magdalena eerdmans

  • van 't Zet
    Message 1 of 2 , Apr 28, 2004
      Beste mensen,
      Magdalena Mathijs Eerdmans wordt 2 keer in hetzelfde gezin geboren.
      Deze twee zussen met dezelfde naam huwen ook nog eens met twee broers.

      Bovendien huwt de weduwe Magdalena ( waarschijnlijk de weduwe van Jan Dirks Kuipers)
      later met iemand die bij de geboorte als meisje is aangegeven.
      Toch blijf ik het vreemd vinden dat er achter elkaar twee meisjes in het gezin dezelfde naam kregen,
      zonder dat er een Magdalena overleden was
      Magdalena en Isaak noemen hun 3e kind naar de overleden Jarig, de man van etc.

      Is mijn geneagegoochel juist en weet iemand een verklaring voor de twee gelijke
      namen van Magdalena Mathijs Eerdmans
      Carla van 't Zet

      P.S. in Bolsward was de directrice van de school Nijenhove in de jaren 60 Mevrouw Eerdmans !

      Jarig Dirks Kuipers

      * 17-04-1815 Tjerkwerd + 28-09-1839 Bolsward 24 jaar gehuwd

      zoon van Durk Isaaks Kuipers en Saapke Jarigs Broersma

      huwt op 14-05-1836 te Wonsderadeel met

      Magdalena Matthijs Eerdmans

      * 04-01-1815 Bolsward + 20-02-1868 Bolsward oud 53 jaar weduwe

      dochter van Matthijs Eerdmans en Pietje Rinses Tolsma

      1. Dirk Jarigs Kuipers * 28-02-1837 Wymbritseradeel

      2. Matthijs Jarigs Kuipers * 06-09-1838 Bolsward

      Isaak Durks Kuipers

      * 08-08-1811 Wonseradeel + 19-04-1884 Wymbr. 72 jaar gehuwd

      zoon van Durk Isaaks Kuipers en Saapke Jarigs Broersma

      huwt op 18-03-1837 te Wonseradeel met

      Magdalena Matthijs Eerdmans

      * 29-09-1817Bolsward + 24-06-1906 Wymbritseradeel oud 88 jaar weduwe

      dochter van Matthijs Eerdmans en Pietje Rinses Tolsma

      1. Durk Isaaks Kuipers * 05-02-1838 Wymbritseradeel

      2. Matthijs Isaaks Kuipers * 21-08-1840 Wymbritseradeel

      3. Jaring Isaaks Kuipers * 17-12-1842 Wymbritseradeel

      4. Rinse Isaaks Kuipers * 25-01-1845 Wijmbritseradeel

      5. Marten Isaaks Kuipers * 23-05-1847 Wymbritseradeel

      6. Saapje Isaaks Kuipers 22-08-1849 Wijmbritseradeel

      7. Bernardus Isaaks Kuipers * 02-03-1852 Wymbritseradeel

      8. Pieter Isaaks Kuipers * 23-09-1853 Wymbritseradeel

      9. Willem Isaaks Kuipers * 26-11-1855 Wymbritseradeel

      10. Hylke Isaaks Kuipers * 05-12-1857 Wymbritseradeel

      Magdalena Matthijs Eerdmans

      huwt op 21-06-1846 te Bolsward met

      Tjietje IJpes van Randen

      * 26-01-1822 IJlst * 16-08-1850 28 jaar gehuwd

      geboren als dochter van Ype Douwes van Randen en Anna Gerkes Lap (van der Werff!)

      ( vader van Anna , Gerke Alles was Scheepstimmerknecht en werd van der Werff genoemd,)

      na 1811 de naam Lap.rigs Broersma

      Anna * 24-12-1846 Bolsward

      Pietje * 24-12-1846 Bolsward + 27-09-1847 Bolsward 9 maanden

      Ype * 09-01-1846 Bolsward + 21-09-1850 Bolsward

    • Rita Veeken - Ritsma
      Message 2 of 2 , Apr 29, 2004
        Hallo Carla,

        Wat maakten die mensen er vroeger toch een zooitje van :-)!
        Volgens mij moet de Magdalena die met Tjietje getrouwd is wel de weduwe van
        Jaring zijn, gezien de overlijdensdatum van Yzaak. Tjietje en Magdalena
        kregen daarna ook nog enkele kinderen.
        Ik ken een geval in Drenthe waar de twee opa's allebei Jan heetten en dus
        twee zonen Jan vernoemd werden. Om het ingewikkelder te maken trouwde de
        weduwe van de ene Jan daarna met de andere Jan!
        Maar dit lijkt me hier geen geval van dubbele vernoeming, alhoewel er meer
        Magdalena Eerdmans op Tresoar staan. Het is wel een naam die vaker in de
        familie voorkwam.
        Mijn theorie is dat de oudste M misschien een zwakke baby was waarvan ze
        dachten dat ze het niet zou halen. Daarom werd de tweede dochter ook maar M
        genoemd, voor het geval de eerste zou sterven. De naam (oma?) moest immers
        doorgegeven worden.
        Ik hoop dat dit allemaal een beetje logisch klinkt.

        Groetjes, Rita.