Re: Kloet en Ynia

  • Saskia Steinhorst
    Message 1 of 8 , Apr 3, 2004
      Gevonden in Tresoar:

      Familienamen 1811

      Kloet, Sake Jans van der, Garijp

      k. Jan 25, Sytske 21, Wanswerd, Tettje 19, Dokkum, Durkjen 16,
      Dokkum,
      Sjoerd 14, Marten 12, Romke 8, Durk 6, Oeble 4

      Mairie Bergum, fol. 93

      Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1935
      Aangiftedatum 29 oktober 1935, akte nr. 162
      Harmen Dirks van der Kloet, overleden 29 oktober 1935, oud 76 jaar,
      weduwnaar
      zoon van Dirk Sakes van der Kloet en Wytske Harmens Schievink

      Zo te zien is Dirk (Durk) 2x getrouwd. Veel succes!

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Detje van der Laan"
      <detje81@c...> wrote:
      > Hallo allemaal
      >
      > Wie weet wie de ouders zijn van Dirk Sakes van der Kloet. Hij is
      op 25 januari 1840 in Tietjerksteradeel gehuwd met Aaltje Jacobus
      Ynia. Zij is geboren in 1810 en overleden te Leeuwarden (?) op 13
      oktober 1842. Zij is een dochter van Jacobus Fokkes Ynia en Jaike
      Jans Algera.

      > Groeten Detje
      > =============================
      > Detje van der Laan
      > detje81@c...
      > http://www.geocities.com/detje81 (genealogie en zelfgemaakte
      kaarten)
      > http://www.angelfire.com/wy/vdlaan (genealogie, gezamenlijk)
      > MSN: detje81@h...
      > Meld je nu aan bij de embossinglijst: embossing-
      subscribe@yahoogroups.com

    • Arlene De Boer
      Message 2 of 8 , Apr 3, 2004
        Dirk was also married to Aaltje Klazes Dykstra on 8 May 1844 in
        Menadumadeel, she died on 9 of June 1850 in Tietjerksteradeel 37 years old.
        He married Wytske Harmens Schievink on 12 June 1858 in Tietjerksteradeel.

        Arlene

        <detje81@c...> wrote:
> [...]
        > http://www.angelfire.com/wy/vdlaan (genealogie, gezamenlijk)
        > MSN: detje81@h...
        > Meld je nu aan bij de embossinglijst: embossing-

      • k.v.d.wal
        Message 3 of 8 , Apr 3, 2004
          Durk Sakes van der Kloet, geb. 20-11-1805, gedoopt 25-12-1805 Garijp, overl.
          Hardegarijp, 28-04-1886, 80 jaar, zoon van Sake Jans van der Kloet en Fintje
          Dirks de Weerd(t)
          Sake Jans van der Kloet, ged. 23-10-1740 Garijp, overl. 24-07-1826 Garijp,
          84 jaar, boer-schipper en winkelier, voor de kerk Garijp, beide van Garijp,
          29-05-1785
          Fintje Dirks de Weerd, geb. 20-03-1765, ged. 21-04-1765 Garijp, overl.
          27-12-1841 Garijp, 76 jaar, weduwe, dv. Dirk Jans en Sietske Martens ( zij
          hebben 10 kinderen waarvan 1 voor 1811 overlijdt)

          Sake Jans is zoon van Jan Romkes en Maaike Sakes, Jan Romkes geb. 12-12-1698
          ged. 15-02-1699 Rijperkerk, overl. ca. 1770 Garijp, boer te Siegerswoude (
          zijn naam wordt genoemd in "wandelingen van mijnen oud-oom den opzigter door
          de grietenij Tietjerksteradeel) kerk. huw. Garijp 31-05-1739, Maaike Sakes,
          geb. 30-08-1711 Garijp, overl. ca. 1778, dv. Sake Douwes en Tietje Oebeles.
          Zij hebben 6 kinderen waarvan Romke Jans de familienaam Kloosterman aanneemt
          en Tietje de familienaam Jonker.

          Jan Romkes is zoon van Romke Sjoerds en Tettje Jans, Romke Sjoerds is ged.
          06-08-1665 te Rinsumageest, overl. Garijp 1737/38 huwt kerk Hardegarijp
          beide van Rijperkerk, 17-03-1698. Zoon van Sjoerd Hedzers en Beitske Jelles.
          Tettje Jans 24-01-1677 ged. Rijperkerk, overl. ca. 1751 Garijp. ( 6 kinderen
          bekend)

          Sjoerd hedzers, ged. 14-03-1633 Tietjerk, overl. 1700-1705 Hardegarijp, huwt
          07-04-1661 Hardegarijp, hij van Rijperkerk, zij van Hardegarijp, Beitske
          Jelles, zij is dv. Jelle Meinses en Antje Romkes, ( zij hebben 7 kinderen
          waarvan 2x een Antje welke beide huwen) Sjoerd is zoon van Hedzer Sjoerds en
          Antje Gerrits kerk, huw 20-03-1636. Hedzer overlijdt voor 31-08-1662 want
          dan huwt de weduwe met de bijsitter Bote Feitzes, te Rijperkerk.

          Van Aaltje Inia/Ynia heb ik ook nog wel 4 gen. terug als je die wilt.

          Nou ik zat even voetbal te luisteren dus vandaar dit epistel maar even. Kun
          je weer vooruit. Karel

[...]

          Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

          com/group/Friesland-genealogy

          To visit your group on the web, go to:

        • S. Wagenaar
          Message 4 of 8 , Apr 3, 2004
            Karel,

            Antje Gerrits kan niet de moeder van Sjoerd Hedzers zijn. Ze trouwt pas drie jaar na de doop van Sjoerd met Hedzer Sjoerds. Wie dan wel de moeder was is mij niet bekend.

            Groeten,

            Sake Wagenaar

            Message 5 of 8 , Apr 3, 2004
              Sake, ik heb dat ook gezien doch de DTB boeken van Tietjerksteradeel en de
              boeken van Nieuwland geven/gaven dit aan:
              sjoerd hedzers ged. 14-03-1633 Tietjerk; Dieuke Hedzers ged. 06-11-1636
              Tietjerk (gehuwd met Feitze Gaeles) en Trijntje Hedzers ( geen verdere
              gegevens.) Waren ze altijd reeds voor de kerk gehuwd voordat een kind werd
              gedoopt ? Was dat verplicht ? Ik zie toch ook dat ouders soms later bij
              belijdenis pas werden gedoopt. Zal e.e.a. nog eens bekijken in genoemde
              boeken. In ieder geval bedankt. Karel

              At 21:12 3-4-2004, you wrote:
> [...]
              >Antje Gerrits kerk, huw 20-03-1636. Hedzer overlijdt voor 31-08-1662 want
              >dan huwt de weduwe met de bijsitter Bote Feitzes, te Rijperkerk.

              Yahoo! Groups Sponsor

              To visit your group on the web, go to:

            • Tjeerd Pieter Inia
              Message 6 of 8 , Apr 8, 2004
                Beste mede genealogen

                Enkele aanvullingen op eerdere mails inzake Ynia / Kloet

                Harmen Dirks van der Kloet is geboren op 10 april 1859 te Hurdegaryp,
                en is overleden op 29 oktober 1935 te Hurdegaryp. Hij woonde te
                Stiens en Ryptsjerk, en was gehuwd met Andrieske Meinderts Talma. Van
                hen zijn mij 2 kinderen bekend Ymkje en Dirk.

                Aaltje Klazes Dijkstra is overleden op 9 juni 1850 op 37 jarige
                leeftijd. Aaltje Jacobus Ynia is op 6 april 1842 te Hurdegaryp op 32
                jarige leeftijd overleden. Aaltje Jacobus Ynia is dochter van Jacobus
                Fokkes Ynia (*1765 Ryptsjerk-1813 Ryptsjerk) en Jaaike Jans Algra
                (*1773 Suwâld-1846 Tytsjerk) Jacobus is zoon van Fokke Jacobus Ynia
                en Tjitske Sybes, Jaaike is dochter van Jan Sjoerds en Aaltje Symens
                Algra. Jaaike huwde in 1821 met Idzert Beekhof.

                In antwoord op Sake Wagenaar, kan ik melden dat in mijn gegevens
                Sjoerd Hedzers (~1633 Tytsjerk) en Dieuke Hedzers (~1636 Tytsjerk)
                kinderen zijn van Hedzer Sjoerds en Antje Gerrits, welke zijn
                getrouwd in 1636 te Tytsjerk. Overigens …. volgens mij is het niet
                onmogelijk dat er kinderen zijn alvorens er wordt gehuwd…..

                Met vriendelijke groet,

                Tjeerd P. Inia
                Gouda
                tp.inia@...

                P.S.: Ik doe onderzoek naar de familie Inia / Ynia / IJnia / Inja,
                indien iemand gegevens, in welke vorm dan ook, inzake de familie
                heeft dan zou ik gaarne hieromtrent informatie ontvangen. Mijn
                vroegste gegevens van de familie dateren uit rond 1500. Er zijn een
                mij een viertal takken in de stamboom bekend, waarvan 3
                hoogstwaarschijnlijk verwant zijn aan elkaar. De eerste generaties
                wonen o.a. in Dokkum, Anjum en Wierum, latere generaties wonen met
                name in Leeuwarden, Tytsjerk, Ryptsjerk en Gytsjerk.