Ale Fluus uit Harlingen.... de grote vraag... wie was dat?

  • skylgerkille
    Message 1 of 3 , Apr 1 12:28 PM
      Mijn grootvader Jacob Stada voer op het bekende zeilschip de Europa
      als 1ste stuurman.

      Reis van twee jaar met de Europa (1907-1908)

      Zoals destijds gebruikelijk, werd er tijdens het werk veel gezongen
      om de krachten van de manschappen gelijktijdig in te zetten.
      Mijn opa zong dan een lied en daarin werd Ale genoemd. Het eind van
      het liedje is:

      .... ......
      Ale
      Drinken betalen
      Bij Riekje halen...
      val in je kont my boys
      houden wat je hebt
      maak vast!

      En wie was Ale?
      Ale zo vertelde hij, was een straattype in Harlingen. Ale Fluus werd
      hij genoemd.

      Ik heb deze vraag al eens in de Harlinger Courant gezet, maar helaas
      heeft niemand gereageerd.

      Wie kan mij helpen deze puzzel oplossen?

      Groet van Kees Stada

      www.stada.nl/terschelling
    • mazz
      Message 2 of 3 , Apr 2 4:29 PM
        Ale zo vertelde hij, was een straattype in Harlingen. Ale Fluus werd
        hij genoemd.

        Ale is hier bier, wat ik in dit geval een zeer geschikt antwoord vind
        Mazz
      • skylgerkille
        Message 3 of 3 , Apr 4 12:58 AM
          Mazz,

          ja, ik heb het eerst ook zo geïnterpreteerd, omdat er aan boord veel
          Engels en Scandinavisch gesproken werd.
          Later hoorde ik de betekenis...... toch sluit ik het niet uit dat Ale
          een dichterlijke vrijheid is?
          Want zowel in de Harlinger Courant als hier in de groep, kan niemand
          antwoord geven op de vraag wie Ale Fluus is geweest.
          Het kan ook zijn dat hier geen Harlingers zijn......

          Groet Kees Stada
          www.stada.nl/terschelling