Oerol op Terschelling

  • skylgerkille
    Message 1 of 3 , Mar 31, 2004
      Zie vooral de reacties onderaan!

      Alleen voor de Friezen die op Terschelling komen....

      Oerol als middel tegen verruiging van duinen

      Door de vergrassing van het duinlandschap komt de vegetatie van vele
      planten in het gedrang. In het bijzonder wordt gevreesd voor het
      verdwijnen van de helmen, de heide en de cranberry. Er is al veel
      over geschreven en gesproken. Vragen in de raad, het minibeheersplan
      van Joop van Urk, onderzoek van Staatsbosbeheer en de Rijkswaterstaat
      en waarschuwingen van de Waddenvereniging mochten niet baten. Toch
      zal "waar de blanke top der duinen" van het bekende gelijknamige lied
      weer in ere worden hersteld.

      Na overleg met alle belanghebbenden is de Miljeugrop Fryslân met een
      zeer kundig rapport gekomen. De raad heeft in een besloten
      commissievergadering al een positief principebesluit genomen.
      Professor Duynenberg van het Rijksinstituut vindt het plan
      uitstekend. Hij verbaast zich er over dat niet eerder aan zo'n
      simpele oplossing is gedacht. Wat houdt het plan in? Sinds
      mensenheugenis is op Terschelling Oerol het toverwoord voor het
      gemeenschappelijk grazen van het vee. Alle gebieden werden destijds
      opengesteld voor grazende dieren. Na het graasseizoen zocht iedereen
      zijn eigen beesten weer op en werden voor de winter op stal gezet.
      Het nieuwe plan van de milieugroep is gestoeld op dit uniek
      Terschellinger systeem.

      Dit voorjaar kan iedereen, zowel van de vaste wal als van het eiland
      zijn schapen aanmelden. Ieder schaap krijgt een chip in het oor en is
      geschikt om op het eiland te grazen. De kosten per chip zijn 1½ euro.
      Andere kosten zijn er niet. Wel moet iedereen zelf zorgen voor het
      vervoer tot Harlingen. Voor de verscheping naar Terschelling zal de
      Gemeente zorg dragen. Op het Groene Strand krijgen de dieren de
      vrijheid. Ze kunnen over het hele eiland grazen, maar door de drukte
      van de toeristen en het gemotoriseerd verkeer op de wegen zullen ze
      kiezen voor het duinlandschap.

      Omdat het schaap "winterhard" is, kan het gehele jaar gegraasd
      worden. Met de digitale chipreader kan gemakkelijk ieders schaap weer
      worden herkend aan haar unieke oorchip. Een haalbaarheidsonderzoek
      heeft aangetoond dat er grote belangstelling is voor het plan, om
      reden dat er geen kosten aan zijn verbonden. (zie de foto van het
      proefobject in Oosterend) Sinds kort lopen hier de schapen naar alle
      tevredenheid. Bijzonder is dat zij honkvast blijken te zijn. Het
      Turkse schapenbedrijf Türkylämmer, hobbyschapenhouder Jelle Smit uit
      Enter en het Slachtschapenbedrijf Drenthe van de eilander Albert
      Doeksen hebben zich al aangemeld. Ze zijn samen goed voor 105.000
      schapen. "Een goedkopere manier om mijn beesten te vetmesten is er
      niet", aldus Albert. In eerste instantie zal worden uitgegaan van
      125.000 grazers.

      Op donderdag, om 8 uur 's avonds, is er voor de eilander bevolking
      een voorlichting, in ET 10 te Midsland Noord. Formulieren voor
      aanvraag van eventuele schade aan tuin, landerijen en voor
      verkeersongevallen zijn daar verkrijgbaar. Aansluitend zal de
      consulent van Europese natuurgebieden, de heer Tjeskvrey, het nieuwe
      tijdperk inluiden met het uitzetten van het "eerste" schaap. Bij deze
      gelegenheid zal ze de naam Oeroltje krijgen.
      Ik zal de foto bij "Photos" plaatsen..

      alleen op donderdag:

      http://www.listen.to/schapen
    • skylgerkille
      Message 2 of 3 , Apr 2, 2004
        Ik hoop dat alle mensen de link hebben bekeken en zagen dat het een
        aprilgrap is...... De mensen die me privé een leuke reactie stuurden,
        bedankt!

        Groet van Kees Stada

        ______________________________

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "skylgerkille"
        <kees.stada@c...> wrote:

> [...]
        > tijdperk inluiden met het uitzetten van het "eerste" schaap. Bij
        deze
        > gelegenheid zal ze de naam Oeroltje krijgen.

      • Herman van der Woude
        Message 3 of 3 , Apr 2, 2004
          Ik heb het nu pas gelezen en de link: http://www.listen.to/schapen
          gevolgd, maar: erg leuk!
          En nu maar gauw mijn eigen genealogische 'schaapjes' tellen!

          Herman van der Woude