Re: [Friesland-genealogy] Storm en Alma

  • l.cazemier@chello.nl
    Message 1 of 9 , Aug 26, 2000
      Hallo Lieko Helmus,

      In mijn bestand komt Sjoukjen Pieters Alma voor, getrouwd met Rinze Sybes Storm.
      De door u genoemde Aucke Pytters Alma trouwt in Buitenpost op 06-09-1716 met
      Sjoukjen Berends Nieuman en uit dit huwelijk heb ik vijf kinderen:
      Pytter, Geertje, Pytter, Beernt en Wybbe (allen gedoopt in Buitenpost).
      Van de oudste dochter Geertje staat het huwelijk vermeld in Gruoninga 1956. Zij
      trouwt met Harmannus Ritsma.
      Pytter Aukes Alma (geb. 1724) zou in 1771 omgekomen zijn in het ijs. Hij trouwde
      eerst met Geeske Gaukes (1747 te Drogeham) en daarna met Antje Everts Weidenaar
      (1751 te Kollum) uit welk huwelijk ik twee kinderen heb genoteerd: Sjoukjen
      (geb. 1754 te Drogeham) en Aaltje (geb. 1759).
      Van Beernt en Wybbe heb ik verder geen gegevens dan hun doopdata te Buitenpost.
      Groetend,

      Lukas.
    • Lieko Helmus
      Message 2 of 9 , Aug 28, 2000
        Hallo Lukas ,
        Hartelijk voor jouw gegevens!
        Kun jij over de herkomst van de familienaam Alma iets meer zeggen?
        Spaans? Je kunt als Spaanse man je vrouw geen groter compliment geven
        dan tegen haar te zeggen: Alma de mi corazon. (Ziel van mijn hart).
        Spaanse invloed? Feit is dat er in de Wouden mensen rondlopen die zo uit
        Spanje/Baskenland zouden kunnen komen. Vandaar dat temperament waar
        andere Friezen wel eens moeite mee hebben? Of is ’t Latijn álà die mijnheer
        Bleeker die Ozinga mooier vond?
        Staat dat ergens beschreven van dat omgekomen zijn in het ijs van Pytter
        Aukes
        Alma?
        Sorry maar nog twee vragen: Gruoninga 1956 is dat een boekwerk en weet je
        meer van de Storms?

        Liekele (Lieko) Helmus & Rinske Helmus-Deutekom
        Siriusstraat 52, NL-1223 AP Hilversum, the Netherlands
        31(0)35 6858 675 (+voicemail) Fax 31(0)20 8848 931(fax2pc)
        gsm 06 28184122 (+SMS) NetMeeting (+Webcam)
        lhelmus@...

      • l.cazemier@chello.nl
        Message 3 of 9 , Aug 28, 2000
          Hallo Lieko Helmus,

          Gruoninga is het mededelingenblad van de afdeling Groningen en Noord-Drenthe
          van de Nederlandse Genealogische Vereniging. In de beginjaren verschijnend als
          maandblad, thans komt er jaarlijks een boekwerk uit onder dezelfde naam.
          In het februarinummer van 1956 van dit blad schreef de heer P.J. Ritsema, een
          zeer bekende genealoog in dit tijd, uit Scheveningen over de nakomelingen van
          Helprich Ritsema. De zoon Hermanus van deze Helprich trouwde met Geertje Aukes
          Alma in 1743. Er wordt dan al de achternaam Alma vermeld.
          Gruoninga is in de meeste archieven vermoed ik wel in te zien.
          Van de familie Storm is ook nog wel iets te vertellen.
          Ik vermeld hieronder een kwartierstaatje:

          1 - Rinze Sjoukes Storm
          * ..-..-1805
          † 27-01-1869 (Achtkarspelen) Friesland

          (ZIE: Op zoek naar Roots, afl. 33.)

          2 - Sjouke Rinzes Storm
          * 17-01-1779 Oostermeer
          † 25-05-1856 Drogeham (Achtkarspelen) Friesland
          Arbeider te Drogeham (Achtkarspelen) Friesland.
          x 16-05-1802 Eestrum
          3 - Sjoukjen Jetzes Bosma
          * 17-01-1779 Oostermeer
          † 24-12-1844 Drogeham (Achtkarspelen) Friesland
          te Drogeham (Achtkarspelen) Friesland.

          ouders van:

          a- Rinze Sjoukes Storm
          * ..-..-1805
          † 27-01-1869 (Achtkarspelen) Friesland
          b- Antje Sjoukes Storm
          * 20-03-1810 Drogeham (Achtkarspelen) Friesland
          c- Lamke Sjoukes Storm
          * 11-05-1817 Drogeham (Achtkarspelen) Friesland
          † 15-05-1885 (Achtkarspelen) Friesland

          4 - Rinze Sybes Storm
          * ..-..-....
          † 02-04-1824 Oostermeer (Tytsjerksteradiel) Friesland
          x 04-01-1778 Oostermeer
          5 - Sjoukjen Pytters Alma
          * 07-01-1754 Drogeham
          ~ 03-03-1754 Drogeham
          † 07-03-1779

          ouders van:

          a- Sjouke Rinzes Storm
          * 17-01-1779 Oostermeer
          † 25-05-1856 Drogeham (Achtkarspelen) Friesland

          6 ) ?
          7 )

          8 - Sybe Roelfs
          * ..-..-.... Oostermeer
          † ..-..-....
          Boerenarbeider te Oostermeer.
          x 27-11-1737 Oostermeer
          9 - Tiet Freerks
          * ..-..-.... Oostermeer
          † ..-..-....

          (ZIE: Frysk Kertiersteateboek, blz. 32.)

          ouders van:

          a- Rinze Sybes Storm
          * ..-..-....
          † 02-04-1824 Oostermeer (Tytsjerksteradiel) Friesland
          b- Tryntje Sybes Storm
          * ..-11-1757 Oostermeer
          † 09-03-1852 Oostermeer

          10 - Pytter Auckes Alma
          * ..-..-1724 Buitenpost
          ~ 03-09-1724 Buitenpost
          † 16-02-1771
          x 25-04-1751 Kollum
          11 - Antje Everts Weidenaar
          * ..-..-....
          † 20-12-1779 Drogeham
          te Kollum.

          (ZIE: Doop Hervormde gemeente Buitenpost.)

          ouders van:

          a- Sjoukjen Pytters Alma
          * 07-01-1754 Drogeham
          ~ 03-03-1754 Drogeham
          † 07-03-1779
          b- Aaltje Pytters
          * 23-11-1759
          ~ 06-01-1760
          † ..-..-....

          12 )
          t/m ) ?
          15 )

          16 - Roel Sybes
          * ..-..-....
          † ..-..-....
          ? ..-..-....
          17 - ?
          * ..-..-....
          † ..-..-....

          (ZIE: Frysk Kertiersteateboek, blz. 32.)

          ouders van:

          a- Sybe Roelfs
          * ..-..-.... Oostermeer
          † ..-..-....

          18 ) ?
          19 )

          20 - Aucke Pytters Alma
          * ..-..-.... Buitenpost
          † ..-..-....
          te Buitenpost.
          x 06-09-1716 Buitenpost
          21 - Sjoukjen Berends Nieuman
          * ..-..-1695 Buitenpost
          ~ 04-09-1695 Buitenpost
          † ..-..-....

          ouders van:

          a- Pytter Auckes Alma
          * ..-..-1717 Buitenpost
          ~ 25-07-1717 Buitenpost
          † voor 1724 Buitenpost
          b- Geertje Auckes Alma
          * ..-..-1720 Buitenpost
          ~ 10-11-1720 Buitenpost
          † voor 1753
          c- Pytter Auckes Alma
          * ..-..-1724 Buitenpost
          ~ 03-09-1724 Buitenpost
          † 16-02-1771
          d- Beernt Auckes
          * 20-06-1727 Buitenpost
          ~ 06-07-1727 Buitenpost
          † ..-..-....
          e- Wybbe Auckes
          * 23-12-1730 Buitenpost
          ~ 07-01-1731 Buitenpost
          † ..-..-....

          22 )
          t/m ) ?
          39 )

          40 - Pytter Alma
          * ..-..-....
          † ..-..-....
          te Buitenpost.
          x ..-..-....
          41 - ?
          * ..-..-....
          † ..-..-....

          ouders van:

          a- Aucke Pytters Alma
          * ..-..-.... Buitenpost
          † ..-..-....

          42 - Beern Harmens
          * ..-..-....
          † ..-..-....
          Schoenmaker te Buitenpost.
          x 21-11-1684 Buitenpost
          43 - Anna Catharina Witmers
          * ..-..-.... Sevenum (Maastricht)
          † ..-..-....

          (ZIE: Kwartierstaat Jeltje Meinderts Pel (internet), nr. 3584.)

          ouders van:

          a- Trijntje Beerns
          * ..-..-1674 Buitenpost
          ~ 11-03-1674 Buitenpost
          † ..-..-....
          b- Harmen Beerns
          * ..-..-1675 Buitenpost
          ~ 28-02-1675 Buitenpost
          † ..-..-....
          c- Pieter Beerns
          * ..-..-1677 Buitenpost
          ~ 15-04-1677 Buitenpost
          † ..-..-....
          d- Wouter Beerns
          * ..-..-1679 Buitenpost
          ~ 31-08-1679 Buitenpost
          † ..-..-....
          e- Elsche Beerns
          * ..-..-1679 Buitenpost
          ~ 31-08-1679 Buitenpost
          † ..-..-....
          f- Jelle Beerns
          * ..-..-1681 Buitenpost
          ~ 16-01-1681 Buitenpost
          † ..-..-....
          g- Rykele Beerns
          * ..-..-1689 Buitenpost
          ~ 01-09-1689 Buitenpost
          † voor 1698 Buitenpost
          h- Fockjen Beerns
          * ..-..-1692 Buitenpost
          ~ 03-04-1692 Buitenpost
          † ..-..-....
          i- Sjoukjen Berends Nieuman
          * ..-..-1695 Buitenpost
          ~ 04-09-1695 Buitenpost
          † ..-..-....
          j- Rykle Beerns Nieuman
          * ..-..-1698 Buitenpost
          ~ 02-01-1698 Buitenpost
          † ..-..-....

          Tot zover eerst maar weer,
          Graag tot wederhoren,

          Lukas.
        • Bram Sonneveld
          Message 4 of 9 , Aug 29, 2000
            Waarde Lieko,

            Volgens "Huizinga's, Complete lijst van namen", in voce Alma, betreft Alma
            een patroniem van de mansnaam Alle. Dus aan de vadersnaam is een uitgang
            toegevoegd. De meest gebruikelijke uitgangen
            zijn -ma, -ema, -sema, -sma, -zema. De s is in die gevallen de tweede
            naamsvalsvorm, terwijl ma het Friese woord is voor man. In het algemeen
            kunnen deze uitgangen dan ook beduiden: zoon, kleinzoon, nakomeling, neef,
            horige, volgeling of dienstman van degene, wiens stamnaam in deze
            geslachtsnamen genoemd wordt. De uitgangen -ma en -sma duiden in de regel de
            Friese vormen (Friesland bewesten de Lauwers), de uitgangen -sema en -zema
            die uit het Groningerland aan. (p. 73/74).
            Met vr. groet,
            Bram Sonneveld
[...]

            of: http://go.to/frgen .
          • Lieko Helmus
            Message 5 of 9 , Aug 29, 2000
              Hallo Bram,
              Bedankt voor jouw reactie. Alma een patroniem van de mansnaam Alle.
              Kan. Jammer dat dan die Spaanse connectie wordt ontmythologiseerd.
              Nou ja, dat gebeurd wel meer bij genealogie!
              Vreemd is dan wel dat ik in al de gegevens, via Lucas en Marten en ook
              aantekeningen die ikzelf nog heb, nergens ooit een Alle tegenkom.
              Voorts dat reeds rond 1700 lieden zich Alma noemen. Patroniem in
              Fryslân was toch vooral een fenomeen van 1811? Of niet?
              Deze Alma “tak” kwam in 1811 ook niet opdagen.
              De enige Alma, vlgs mij niet verwant, is deze:
              Aangenomen familienaam 1811
              Alma, Sake Sjoerds, Blija

              N.B. in detentie zijn huisvrouw IJtske Jans Unema compareert

              k. Tjitske 9, Janke 8, Sjoerd 7, Jan 6, Gosse 4

              Mairie Blija, fol. 20v

              Daar ook geen Alle te ontdekken.

            • M.Haijema
              Message 6 of 9 , Aug 30, 2000
                Hallo Lieko,
                In het boek "Stinsen en States" Adelijk wonen in Friesland wordt op blz.44
                geschreven over de Allemastate te Oudwoude. Het is één van de weinig bewaard
                gebleven zaalstinsen. De eerst bekende bewoner van de stins was Louw Allema,
                die overleed in 1531. Hij was een zoon van Redmer Allema, die omstreeks 1495
                kastelein, kasteelheer of [potentaat van Oostbroeksterland (de oude naam
                voor Kollumerland) was. De familie Allema heeft de state tot 1655 bewoond.
                Zouden de Alma's hier misschien nazaten van kunnen zijn.
                Marten Haijema

                Message 7 of 9 , Aug 30, 2000
                  Hallo Marten,
                  Ja heb jouw reactie direct geprint en in mijn harde kopie dossier STORM/ALMA
                  gestopt. De verwijzing naar Allemastate te Oudwoude is zeker ter
                  onderzoeking.
                  Fonetisch is de afstand niet groot. Wat waren dan zoal de (voor)namen van
                  die
                  laatste generatie(s) Allema bewoners. De eerste mij/ons nu bekende Alma was
                  die
                  Aucke Pytters die 6 sep 1716 te Buitenpost huwt met Sjoukjen Berends
                  Nieuman.
                  Ook deze afstand, 1655 – 1716, is niet groot en zou dan de mogelijkheid in
                  zich
                  hebben van (voor)naamovereenkomsten zou ik zo zeggen.

                • Ton Hanema
                  Message 8 of 9 , Aug 31, 2000
                    To: <Friesland-genealogy@egroups.com>
                    From: "M.Haijema" <haijema@...>
                    Date: Wed, 30 Aug 2000 18:03:16 +0200
                    Subject: Re: [Friesland-genealogy] Storm en Alma (de mi corazon) zoon van Alle?

                    Beste Marten,

                    Zou je mij iets meer gegevens over het boek Stinsen en States kunnen
                    geven (schrijver, isbn, waar te krijgen)?
                    Staat er in het boek ook iets over de Haniastate en de Dotingastate
                    (Wytgaart) ?

                    vriendelijke groet,
                    Ton Hanema.

                    Hallo Lieko,
                    In het boek "Stinsen en States" Adelijk wonen in Friesland wordt op blz.44
                    geschreven over de Allemastate te Oudwoude. Het is een van de weinig bewaard
[...]

                    Fryslan was toch vooral een fenomeen van 1811? Of niet?

                    Genealogy yn Fryslan: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
                    of: http://go.to/frgen .

                    Message 9 of 9 , Aug 31, 2000
                      Beste Ton,
                      Met alle plezier. De schrijvers van "Stinsen en States, adelijk wonen on
                      Friesland" zijn Ronald Elward en Peter Karstkarel. Uitgave in 1990 door de
                      "Friese Pers Boekerij bv" Drachten/Leeuwarden, Druk: Giethoorn, Meppel.
                      ISBN 90 330 0234 5 / CIP en NUGI 923
                      Een afbeelding van de Haniastate uit Holwerd is te vinden op blz.38. Die
                      andere state ben ik niet tegengekomen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
                      Marten Haijema