Re: [Friesland-genealogy] Jelte Hornstra

  • Marianne van Huissteden
    Message 1 of 32 , Mar 1, 2004
      Hallo Jan,

      Ik heb voor je gevonden de huwelijksakte van Jelle (niet Jelte) en Ruttje:

      Huwelijksakte Haskerland, 1894
      Man: Jelle Hornstra
      Vrouw: Ruttje Henstra
      Datum: 10 mei 1894 Akte nr. 9

      Voor de namen van de ouders zul je de akte moeten inzien.

      Ook vond ik de geboorteakte van een Jelle Hornstra in 1868, maar weet natuurlijk niet of het dezelfde is.

      Geboorteakte Schoterland
      Aangiftedatum 4 juli 1868
      Jelle Hornstra, geboren 4 juli 1868

      Ook de vermoedelijke geboorteakte van Ruttje:

      Geboorteakte Haskerland
      Aangiftedatum 25 juli 1870, akte nr. 130
      Ruttje Henstra, geboren 23 juli 1870
      dochter van Willem klazes Henstra en Geertje Thomas de Koe

      Succes met je speurtocht.
      Marianne

      Jan en Cor <jwhornstra@...> wrote:
      Beste mensen,

      Sinds enige tijd ben ik lid van deze groep met de bedoeling meer te
      weten te komen over mijn voorouders. Ik heb een maandje maar eens de
      tijd genomen om te zien waar het zoal over gaat. De naam Hornstra
      kom ik in deze groep maar sporadisch tegen. Toch hoop ik dat iemand
      mij verder kan helpen.

      Ik stuit bij mijn opa (Jelte Hornstra geb. in 1868 en overleden op
      16-2-1937 te Weststellingwerf (Wolvega)) meteen al flink op
      problemen.
      Ik veronderstel!! dat hij een zoon is van Rinke Jeltes (soms Rinke
      Jelkes!) en Trijntje Jans Bouwer die op 1-6-1866 trouwden, maar ben
      daar niet zeker van.
      Ik vind de oudste drie kinderen van Jelte H. (Rinke(94), Willem(95)
      en Trijntje(97)) op Tresoar maar verder niets meer.

      Ik weet dat de familie (Jelte is getrouwd met Ruttje Henstra op 10-5
      1894)op een gegeven moment naar Duitsland verhuisde om de armoede te
      ontvluchten.
      Daar ontstond in de woning van het gezin, tijdens afwezigheid van de
      ouders brand, waarbij 2 kinderen omgekomen zijn.
      Mij is verteld dat Trijntje het heeft overleefd en ik weet dat er in
      ten minste nog drie kinderen geboren zijn: Willem(1908), G�
      (Geertje?) en Sjoukje. Ik neem daarom aan dat in ieder geval de
      Willem van 1895 bij de brand is omgekomen.
      Na de brand is de familie weer terug gekomen naar nederland en in
      Weststellingwerf gaan wonen. Mij is verteld dat er in de periode dat
      ze in Duitsland woonden geen kinderen geboren zijn.

      Wie kan mij verder helpen??

      Bij voorbaat dank!!
      groet, Jan Hornstra

      lees en schrijf: Nederlands / Engels; lees: Fries

      Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

    • Bart de Vries
      Message 32 of 32 , Mar 11, 2004
        OK Appy.

        Nu weet ik welke ouders en de bijbehorende bruidegom van Ruttje Henstra
        zijn.

        Hiermee is de aansluiting met onze familie Henstra verklaard.

        Van de Hornstra-familie heb ik voldoende info.

        Bedankt!
        Gr.
        Bart de Vries
        *De Liemers* calling