Jacob Gooitsens en Hylkjen Reins geboren 1720 in De Knijpe

  • Jol Soet
    Message 1 of 5 , Feb 9, 2004
      Geachte medezoekers,

      Wie kan mij helpen aan gegevens van één van mijn voorvaderen, Jacob
      Gooitsens, afkomstig uit De Knijpe. Hij is daar in de buurt geboren
      rond 1720 en was getrouwd met de even oude Hylkjen Reins uit De
      Knijpe. Zij was de dochter van Rein Hommes en Antje Hylkes, beide
      geboren rond 1700.

      Hun zoon, Rein Jacobs is getrouwd te Benedenknijpe op 12 april 1772
      met Hiltje Jans (Zoetendal), naaister, afkomstig uit Katlijk,
      geboren rond 1750, overleden te Mildam op 27 mei 1815.

      Bij doopsgezinde inventarisatie kom ik Jacob Gooitsens wel tegen,
      maar kan er geen brood van bakken. Maar het lijkt me sterk dat ik de
      eerste ben die hier naar op zoek is. Wie kan mij helpen?
      Jol Soet uit Vinkeveen.
    • P. van Diemen
      Message 2 of 5 , Feb 10, 2004
        Beste Jol,

        Rein Jacobs Zoetendal en Hiltje Jans komen in mijn bestand voor als
        voorouders van mijn tante Antje Annigje Boonstra (zie
        http://home.wanadoo,nl/pvdiemen ) Jacob Gooitses komt voor in de
        quotisatiecohiers als boer in Katlijk.Ik heb ook geen huwelijk van hem
        kunnen vinden. Het gezin van Rein Zoetendal en Hiltje is te vinden bij de
        naamgeving van 1811. Ik ben wel heel benieuwd of iemand iets heeft kunnen
        vinden.

        Met vriendelijke groet,

        Irene Walstra

      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 5 , Feb 11, 2004
          Jol;
          nog geen huw.gevonden maar wel dit;
          Hylkie Reins doop ,01-of 14-02-1735 d.t.b.610 c. [schoterland]
          echtgenoot van Jacob Goitsens.
          dan Jacob Goitsens dezelfde gegevens,
          dat betekent dat ze in 1735 al een echtpaar waren!!
          en uiteraard doopsgezind .
          meer heb ik helaas nog niet!
          Gr.Appy.

          Message 4 of 5 , Feb 11, 2004
            Bedankt Irene en Appy voor jullie reactie en de aanknopingspunten,

            Hiltje Jans (Zoetendal) is dus getrouwd te Benedenknijpe op 12 april
            1772, met Rein Jacobs, afkomstig uit Katlijk, geboren rond 1745 en
            begraven te Bovenknijpe op 15 januari 1799, zoon van Jacob Go(o)itse
            (n)s en Hylkjen Reins.

            In één akte lees ik Rein Jacobs Zoet.
            In de overlijdensakte wordt Hiltje Jans vermeld als "Zoetendal" en
            laat ze 6 kinderen achter en is weduwe van Rein Jacobs.

            Een van haar dochters is Hylkjen Reins. In de trouwakte heet deze
            Hiltje "Soetendal", in de overlijdensakte "Zoet" en in de Acte van
            Kennelijkheid heet ze weer Hylkjen Reins Soet. Ook had ze nog een
            onechte zoon Durk Reins Soet (1811-1882) die in Mildam slager of
            zlager was.

            Of het een spraakgebrek van deze familie was of dat ze sslisten weet
            ik natuurlijk niet, maar ik vindt wel dat ze er een redelijke
            puinhoop van hebben gemaakt en ons veel hoofdbrekens kosten.

            Van Geert Zoetendal ontving ik een tijd geleden een lijst van
            gedoopten enz. in de Waterlandse Doopsgezinde gemeente van
            Heerenveen-Knijpe (1706-1778).
            In deze lijst van ca. 1000 namen is in elk geval te vinden:
            Het echtpaar Jakob Goitsens en Hylkie Reins, de ouders (?) van Rein
            Jacobs, genoteerd als dooplid en als echtpaar, met als datum: 2
            april 1735

            Ik heb wel wat tijd dus waar zal ik effectief moeten gaan zoeken
            naar Jacob Goitsens die dan niet in 1720 is geboren, maar wel een
            boer uit Katlijk is, of kent iemand meer stukjes van de puzzel.

            Groeten, Jol

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries
            \(hotmail\)" <appydevries@h...> wrote:
> [...]
            > echtgenoot van Jacob Goitsens.
            > dan Jacob Goitsens dezelfde gegevens,
            > dat betekent dat ze in 1735 al een echtpaar waren!!

            alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

          • jan.paulus@ymail.com
            Message 5 of 5 , Aug 19, 2012
              Kan het zijn, dat genoemde Rein Jacobs nog een broer Poulus Jacobs had? Van deze Paulus Jacobs is mij alleen maar bekend, dat hij vóór 1763 geboren is in Katlijk, getrouwd in 1783 met Loltje Wi(e)bes en overleden in 1801. Weet u meer van dit echtpaar?

              Bij voorbaat dank,
              Jan Paulus