Opzoekvraag Tresoar

  • ronnboef
    Message 1 of 18 , Jan 22, 2004
      Wie kan mij helpen aan de gegevens uit onderstaande huwelijksakte?

      Huwelijksakte Gaasterland, 1832
      Man: Hendrik Hendriks de Wilde
      Vrouw: Sytske Kornelis Bootsman
      Datum: 1 december 1832 Akte nr. 24

      Tot wederdienst bereid in Groningen en Assen.

      Gr.
      Ronn
      http://www.boef.net/bootsman/
    • d.zuidema
      Message 2 of 18 , Jan 22, 2004
        Hallo Ronn

        Dat wil ik wel doen volgende week.

        Groeten Dirk Zuidema

        Datum: 1 december 1832 Akte nr. 24

        Tot wederdienst bereid in Groningen en Assen.

        Gr.
        Ronn
        http://www.boef.net/bootsman/

        <http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/>

        8 juli 1999 geposte berichten staat op

        _____

        ibe>

        * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

      • van 't Zet

          Datum: 1 december 1832 Akte nr. 24

          Hallo Ron,

          Hendrik Hendriks de Wilde is een zoon van
          Hendrik Siebolts de Wilde en Grietje Hendriks Oost(man) erhoorn.

          Oostman, Hendrik Pieters, Hemelum
          k. Grietjen 25, Sondel, Pietertje 23
          Mairie Koudum, fol. 109

          Overlijdensakte Sloten, 1841
          Aangiftedatum 14 oktober 1841, blad nr. 4
          Hendrik Siebolts de Wilde, overleden 13 oktober 1841, oud 58 jaar,
          gehuwd

          Overlijdensakte Gaasterland, 1829
          Aangiftedatum 30 december 1829, blad nr. 55 (suppl. nr. 1-11)
          Grietje Hendriks, overleden 29 december 1829, oud 42 jaar, gehuwd

          het echtpaar huwde
          28 april 1805 te Oudemirdum,
          kinderen van dit echtpaar,
          in 1811 zoon Jan 5 jaar en Hendrik 3 jaar.

          Overlijdensakte Sloten, 1827
          Aangiftedatum 29 oktober 1827, blad nr. 15
          Jan Hendriks de Wilde, overleden 28 oktober 1827, oud 21 jaar,
          ongehuwd
          zoon van Hendrik Siebolts de Wilde en Grietje Hendriks Oosterhoorn

          Hendrik geboren omstreeks 1806 overleden 18 juli 1882
          Sybold geboren 8 april 1815 en overleden 25-12-1859
          Wytske geboren 02-02-1821 overleden 20-02-1873 ( moeder Grietje Hendriks
          Oostman)

          Huwelijksakte Gaasterland, 1833
          Man: Hendrik Sybolts de Wilde
          Vrouw: Tjamke Siebrens de Boer
          Datum: 12 mei 1833 Akte nr. 9

          volgens mij toch weer wat gegevens,
          Carla van 't Zet
        • Ronn Boef
          Message 4 of 18 , Jan 22, 2004
            Dankjewel, Carla! Da's al aardig wat meer over de bruidegom en zijn familie.
            Maar... ik ben juist zo benieuwd waar de bruid vandaan kwam. ;-)

            Gr.
            Ronn
            http://www.boef.net/bootsman/

            van 't Zet wrote:

> [...]
            > Sybold geboren 8 april 1815 en overleden 25-12-1859
            > Wytske geboren 02-02-1821 overleden 20-02-1873 ( moeder Grietje Hendriks

          • Esther van Rems-Dijkstra
            Message 5 of 18 , May 26 8:01 AM
              Hallo,

              Zou iemand voor mij kunnen kijken in de volgende dossiers:
              - dossier 431 (bij Tresoar geregistreerd onder nummer 1356). Levie Cohen,
              Kelders 15, Leeuwarden, waarschijnlijk beëindigd in 1929
              - dossier 10078 (bij Tresoar geregistreerd onder nummer 9780), Fa. L.
              Cohen, Kelders 15, Leeuwarden, waarschijnlijk beëindigd in 1954.

              Ik heb deze dossiers opgekregen van de kamer van Koophandel als 2 mogelijke
              kandidaten voor de zaak waar mijn grootvader heeft gewerkt. Ik vermoed dat
              het de 2e zaak is (aangezien de eerste al voor de oorlog is beeindigd, maar
              aangezien het geen zeker sluiting is.....)

              Mijn grootvader werkte als boekhouder in een zaak voor huishoudelijke
              artikelen.
              Welk van deze twee zaken is dat? Wie zijn de eigenaren geweest en waarom
              zijn ze gestopt? Staan er meer namen in??

              Alvast bedankt als iemand de moeite wilt nemen!

              Groetsjes

              Esther

              --
              Esther at Gmail!

            • Esther van Rems-Dijkstra
              Message 6 of 18 , May 26 8:56 AM
                Het is waarschijnlijk allebei dezelfde zaak (zie het adres) de eigenaar
                Levie (of Louis) Cohen is in 1929 overleden en zijn zoon Benjamin? heeft de
                zaak verder gezet.

                Is het mogelijk een digitaal kopietje te maken van het dossier of is het
                iets met heel veel pagina's??

                Esther

                --
                Esther at Gmail!

              • Esther van Rems-Dijkstra
                Message 7 of 18 , May 28 4:46 AM
                  En mocht iemand tijd over hebben, zou je dan ook de overlijdensgegevens van
                  Benjamin Cohen (geboren september 1909) overleden ca 1942-1943-1944. Hij zou
                  samen met zijn vrouw een eind aan het leven hebben gemaakt uit angst voor
                  een razzia.
                  Wie was zijn vrouw?

                  --
                  Esther at Gmail!

                • ponne39meppel
                  Message 8 of 18 , May 28 9:00 AM
                    Esther,

                    Je zou ook eens kunnen kijken op de site http://www.joodsmonument.nl

                    Wiecher Ponne

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Esther van Rems-
                    Dijkstra" <esthervanrems@...> wrote:

> [...]
                    1944. Hij zou
                    > samen met zijn vrouw een eind aan het leven hebben gemaakt uit

                  • Patrick Vanhoucke
                    Message 9 of 18 , May 28 9:18 AM
                      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com,

                      Op zondag 28 mei 2006 18:00 schreef
                      Friesland-genealogy@yahoogroups.com <>:

                      > Esther,
                      >
                      > Je zou ook eens kunnen kijken op de site
                      > http://www.joodsmonument.nl
                      >
                      > Wiecher Ponne

                      Dat deed ik daarstraks al. Er is geen Benjamin Cohen, geboren in september
                      1909, te vinden. Wel een Benjamin Cohen, geboren op 1 februari 1909 en
                      overleden te Sobibor op 4 juni 1943.

                      --
                      Groeten

                      Patrick Vanhoucke
                      Laken (Brussel)
                    • Esther van Rems-Dijkstra
                      Message 10 of 18 , May 28 10:16 AM
                        Joods monument had ik al geprobeerd (ben daar nogal bekend mee helaas, mijn
                        mans oma is van de Sealtiels en daar heeft alleen haar gezin het van
                        overleefd, de rest van de neven, nichten, ooms en tantes heb ik daar terug
                        gevonden, deprimerend werk zo'n Joodse tak invoeren)
                        Op Dutch Jewry staat het gezin van Levie (Louis) Cohen, Betje de Jong en hun
                        2 zoons Benjamin en Isaak. Uit het Leeuwarder Krantsje heb ik dat Levie
                        inderdaad de zaak aan de oudste zoon Benjamin (uit 1909) had overgedaan en
                        dat hij nog een zoon Izaak (1914) had.
                        Wellicht dat ze me bij Dutch Jewry nog iets kunnen helpen want gezien de
                        data op hun site hebben ze gegevens wel, maar uit privacy-overwegingen
                        beschermd.
                        Moeder Betje is trouwens pas in 1950 overleden en heeft de oorlog dus
                        overleefd, ben benieuwd naar Izaak, maar daar kom ik vast nog wel achter.

                        Ik hou iedereen op de hoogte en als iemand nog tijd heeft om naar het
                        huwelijk, de geboorte en overlijden van Benjamin te kijken? Graag!

                        Esther

                        Op 28-5-06 heeft Patrick Vanhoucke <patrick.vanhoucke.genea@...> het
                        volgende geschreven:

                        Message 11 of 18 , Apr 27, 2007
                          Beste medesneupers,

                          Wie wil en kan voor mij een overlijdensbericht in de krant opzoeken?

                          Op 7 februari 1993 overleed in Ooststellingwerf Maria Catharina
                          Antonia VAN DEN ENDE. Zij is geboren 28 februari 1917, en was
                          gescheiden van Eduard Jonker.

                          Voor haar dochter, die volgende maand overkomt naar Nederland, ben ik
                          op zoek naar waar zij is begraven. Een telefonische speurtocht langs
                          begraafplaatsen in gemeente heeft tot nog toe niets opgeleverd, ook op
                          Graftombe.nl wordt ze (nog) niet vermeld. Ik hoop dat iemand in de
                          krant zou willen kijken of er destijds een overlijdensbericht is
                          geplaatst waar meer informatie in staat.

                          Vriendelijke groet,
                          Ronn
                        • Cor
                          Message 12 of 18 , May 2 9:20 AM
                            ANTWOORD:
                            Ronn,
                            gezocht in de Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en de
                            Nieuwe Ooststellingwerver tot 13 februari toe.
                            Helaas niets gevonden.

                            Groeten Cor.

                            Subject: [Friesland-genealogy] Opzoekvraag Tresoar

                          • Annemarth Sterringa
                            Message 13 of 18 , May 2 10:18 AM
                              Hi Ronn,

                              Ook bij CBG helaas niet gezien, niet gewoon rond deze datum en ook
                              niet bij de zgn. 'ongedateerde' advertenties.

                              Groetjes,
                              Annemarth

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Cor <cj.seinstra@...>
                              wrote:

> [...]
                              in de krant zou willen kijken of er destijds een overlijdensbericht is
                              > geplaatst waar meer informatie in staat.

                            • Ronn Boef
                              Message 14 of 18 , May 4 4:34 AM
                                Hoi Cor, Annemarth en Tjeerd,

                                Heel hartelijk bedankt voor het nakijken!
                                Helaas heb ik zelf via de gemeente Ooststellingwerf ook niets gevonden, maar
                                ik zoek weer verder...

                                Groetjes,
                                Ronn

                                Op 02-05-07 heeft Cor <cj.seinstra@...> het volgende geschreven:

> [...]
                                > krant zou willen kijken of er destijds een overlijdensbericht is
                                > geplaatst waar meer informatie in staat.

                              • Cor
                                Message 15 of 18 , Aug 29, 2008
                                  Hallo Ernst-Jan,

                                  Hierbij de gevonden gegevens.
                                  Groeten Cor Seinstra

                                  Dirk * 08-06-1868 Franeker, arbeider

                                  Zoon van Bauke Hoekstra en Trijntje Dirks Hager beide won. Franeker.

                                  Bauke Jacobs Hoekstra + 29-01-1872 Franeker. Oud 46 jr.

                                  Feikje * 26-05-1869 Tzummarum / Barradeel

                                  Dr. van Eise Taekes de Vries en Baukje Reinders Tolsma.

                                  Eise + 11-06-1875 Tzummarum.

                                  Dirk en Feikje beide een akte van onvermogen.

                                  Beste Sneupers,

                                  Zou iemand voor mij misschien eens een huwelijksakte willen nazien? Ik ben
                                  namelijk zelf voorlopig niet in staat om naar Leeuwarden te komen. Het gaat
                                  om:

                                  Huwelijksakte Franeker, 1891Man : Dirk HoekstraVrouw : Feikje de
                                  VriesDatum : 15 november 1891, akte nr. 63

                                  Ik ben vooral benieuwd naar de namen van de ouders. Ik vermoed dat het Bauke
                                  Hoekstra en Trijntje Hager, resp. Eise de Vries en Baukje Tolsma zijn, maar
                                  ik zou het graag zeker weten. Alvast zeer bedankt!

                                  Mei freonlike groetnis,

                                  Ernst-Jan
                                • Ronn Boef
                                  Message 16 of 18 , Oct 31, 2010
                                    Hallo,

                                    Wie wil voor mij een akte van bekendheid in de huwelijksbijlagen
                                    opzoeken? Ik wil graag weten wat daarin staat over de voorouders van
                                    de bruid.

                                    Huwelijksakte Leeuwarden, 1825
                                    Man : Jurjen Nieuwenhuis
                                    Vrouw : Barbara Tibes
                                    Datum : 18 december 1825, akte nr. 154

                                    Vriendelijke groet,
                                    Ronn
                                  • Ina Hazewinkel
                                    Message 17 of 18 , Oct 31, 2010
                                      Hallo Ronn nog een keer

                                      Inderdaad betreft dit de Barbera Tibes die in 1796 in Schagen is geboren,
                                      Jurjen NIEUWENHUIS, geboren Harlingen 25-09-1798, gedoopt aldaar 30-09-1798, overleden Groningen 02-12-1846, zoon van Salomon NIEUWENHUIS en Grietje GERRYTS.
                                      Jurjen is getrouwd Leeuwarden 18-12-1825 met Barbara TIBES, gedoopt Schagen [RK] 28-02-1796 (doopgetuige was Barbara Doese), overleden Groningen 09-01-1880, dochter van Nicolaas TIBES en Johanna STIKLEMAN.
                                      Jurjen was heereknecht (1825), voermansknecht. Barbara was bij haar huwelijk dienstmeid in Leeuwarden. Later koopvrouw (1852), groenteverkoopster (1860) in Groningen.
                                      Uit dit huwelijk:

                                      Henderika NIEUWENHUIS, geboren Leeuwarden 07-01-1826, overleden Groningen 27-09-1827.

                                      Mechelina Cecilia NIEUWENHUIS, geboren Groningen 02-10-1828, overleden aldaar 21-12-1912. Groenteverkoopster. Mechelina is getrouwd Groningen 04-01-1852 met Tonnis WEENING, geboren Groningen 07-04-1828, overleden aldaar 15-02-1903, zoon van Jantien WEENING.

                                      Leentje NIEUWENHUIS, dienstmeid, geboren Groningen 02-10-1828, overleden aldaar 15-06-1909.
                                      Leentje is getrouwd Groningen 18-04-1852 met Roelf BEKKERING, geboren Eelde 24-02-1824, overleden Groningen 14-06-1880, natuurlijke zoon van Frouke Roelfs BEKKERING.

                                      Salomon NIEUWENHUIS, geboren Groningen 11-09-1832, overleden aldaar 15-07-1898. Tabakskerver.
                                      Salomon is getrouwd Groningen 14-06-1857 (1) met Johanna Jacoba Henderika ALEXANDER,
                                      geboren Groningen 16-03-1824, overleden aldaar 09-01-1863, dochter van Jan ALEXANDER en Elizabeth TIESELAAR.
                                      Salomon is getrouwd Groningen, 06-09-1863 (2) met Bouwina Maria NENTELAAR, geboren
                                      Groningen 03-11-1831, overleden aldaar 28-06-1866, dochter van Jacobus NENTELAAR en Grietje JANS POOTHOLT.
                                      Salomon is getrouwd Groningen, 19-05-1867 (3) met Antje STEIN, geboren Groningen
                                      03-10-1834, overleden aldaar 30-05-1904, dochter van Hindrik STEIN en Helena Maria SIMONS

                                      Dus qua vernoemingen zouden de namen van Leentje en Mechelina Cecilia,
                                      van moeder Barbera moeten komen.
                                      De namen Hendrika, de zus van Jurjen heet Hendrikje, en de naam Salomon
                                      die komen van vader Jurgen.

                                      Groet Ina

                                      http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

                                      Datum : 18 december 1825, akte nr. 154

                                      Vriendelijke groet,
                                      Ronn

                                    • Ronn Boef
                                      Message 18 of 18 , Oct 31, 2010
                                        Hallo Ina,

                                        Dat klopt. Zo te zien heb je dit gevonden op de website die ik voor mijn
                                        collega inricht ;-) http://www.greetsgenealogie.nl/

                                        <http://www.greetsgenealogie.nl/>Ik hoop dat de akte van bekendheid of de
                                        overlijdensgegevens van Barbara's ouders uitsluitsel geven over de vraag of
                                        Nicolaas Tibes en Johanna Stikleman dezelfde zijn als Nicolaas Liebens en
                                        Johanna Bakker.

                                        Wat betreft de vernoeming: het echtpaar Liebens-Bakker had nog een dochter
                                        Mechlina Libens (Groningen 1792-1845).

                                        Vriendelijke groet,
                                        Ronn

                                        Op 31 oktober 2010 23:51 schreef Ina Hazewinkel
                                        <haasjes5winkel@...>het volgende: