Re: Boneschans

  • Hans & Rinske Van Brederode
    Message 1 of 4 , Jan 5, 2004
      Hallo Douwe,
      Pieter Pieters De Vries is mijn voorvader en ik heb wel informatie over zijn
      nakommlingen maar wist niet dat hij nog 4 broers had. Heb jij wat meer
      informatie over Fedde, Jan, Geert & Reinder?
      Happy New Year
      Groetnis ut Barrie, Ontario Canada
      Rinske van Brederode-van der Veen (kleindochter van Rinske Andries Kobes-de
      Vries)
      From: "piekejij" <piekejij@...>
      Subject: Re: Boneschans

      Hallo,

      De naam Boneschans komt waarschijnlijk van de Bonerschans in
      Groningen. Albert Everts Boner, verbonden aan de Friese Admiraliteit
      te Dokkum, richtte in 1589 een schans op aan de Dollard. Dit in het
      kader van de Nederlandse Opstand. Voor een situatietekening:
      http://home.wanadoo.nl/mpaginae/Stadhouder/aanJS.htm

      Misschien is het ook wel aardig te vertellen dat deze Albert Boner
      later de schoonvader werd van Johannes Saakma. Deze geleerde had
      familiebezit te Akkerwoude, vlakbij de splitsing Hereweg-Singel.

      Voorzover ik weet haddeen Martje Pieters Boneschans en Pieter Feddes
      de Vries vijf kinderen:
      1. Fedde Pieters (28.2.1798 te Dokkum)
      2. Jan Pieters (24 augustus 1799 te Dokkum)
      3. Pieter Pieters (27 augustus 1801 - + 29 oktober 1877 Dantumadeel)
      4. Geert Pieters (27 januari 1804 Dokkum)
      5. Reinder Pieters (27 maart 1807 Dokkum)

      Pieter Pieters de Vries huwt op 19 maart 1825 met Sjoukje Andries
      Heidema. Dit gezin woont te Dantumadeel.

      Mocht je vragen hebben over de Dantuma's in de Dokkumer Wouden dan
      kan ik je misschien wel helpen want ik heb een redelijk volledig
      verhaal over de vier generaties na Pieter Meinerts.

      Douwe Halbesma